M

MaLu

När kan man sy ett sår? Jag hade för mig att såret skulle vara ganska fäskt, bara ett par timmar gammalt för att man ska sy. Stämmer det?

malu
 
Knasigt. En häst i stallet hade ett sår på bogen, inte särskillt djupt vad jag kunde se. Det såg rent och fräscht ut, blödde fortfarande när jag såg det. De hade dit veterinären dagen efter och sydde tre stygn... ?

Funderar bara på om man skulle ta ut veterinär om hästen har fått ett sår i hagen nångång eller om det inte är någon idé för att de ändå inte kan göra något.

malu
 
Nu när jag ser mitt svar i efterhand blev det lite pinsamt :o
Det beror lite på vad det är för sårskada förståss och hur stort det är.Många hästar har ju bra läkkött och läker i hop fort.Ett sår som slutat blöda och har börjat dra i hop sig.Då är det svårt att sy det.För att stygnen ska bli angenäma så krävs det att sårkanterna är rena .och att dom inte börjat sätta sårskorpa.Och på vissa hästar går detta fort. :)
Nu blev nog svaret lite bättre :D

Men jag har hört att efter 24 tim kan det bli komplikationer... Och svårt att sy och får ett givande resultat..
 
Okej! Då vet jag. Antagligen så vätskade sig fortfarande såret dagen efter eftersom de ringde veterinären.

Hoppas jag slipper ha nytta av kunskaperna dock...

malu
 
Om det skulle ta längre tid innan man syr kan man behöva "klippa"Sår flikarna för att få bort död vävnad tex.
Hoppas du slipper ta ut vetten för nått sådant då.. :)
 
På människor har man en 6-timmars regel. Efter det räknas sårskadan som oren och då vill man heller inte sy eftersom man då kan "kapsla" in fula bakterier = stor inf risk. Man är även mkt restriktiv med att sy tex hundbett av samma anledning. Detta är dock som sagt på människor.
 
enl. vet. här så kan man vänta ett halft dygn innan man syr också. Fick en sårskada på hästen dagen innan julafton och ringde vet. Då skulle jag ringa direkt på morgonen istället. Jag ringde kl. 22 på kvällen innan och det skulle inte vara nån fara att vänta till dagen efter.
 

Liknande trådar

Hästvård Mitt fullblod har rivit upp ett stort sår på sidan av bålen, men inte så stort att det behöver sys. Allt man kan läsa om modern sårvård...
Svar
17
· Visningar
911
Senast: inaa
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
707
Senast: Fazeem
·
Katthälsa I torsdags var Miss Li hos veterinären för att hon hade ett litet sår, cirka 2-3cm, som behövde tittas till. Veterinären konstaterade...
Svar
2
· Visningar
724
Senast: Bapelsin
·
Hästvård Har ngn här erfarenhet av hudtransplantation på sårskador? Min åring har en riktigt ful sårskada som just nu är ganska färsk och fokus...
Svar
12
· Visningar
2 079
Senast: Ottisen
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp