Sätta igång 23åriga hästar

Bukefalos 30 år!

linith

Trådstartare
Hej alla!

Mina hästar på 23år har stått still och inte arbetats på ca 2 år. De har varit i fin form tidigare men tyvärr har den ena drabbats av fång som nu är under kontroll och är frisk och min andra har Cushings men får medicin som funkar toppen.

Jag vill sätta igång dem igen för att slutligen kunna rida igen men självklart ska de få mycket markarbeten innan dess.
Den ena hästen har problem med sitt högra bakben och behöver verkligen musklad upp den sidan, ingen skada utan stel.

Har ni några tips och bra övningar för att sätta igång dem? Skulle man kunna börja tömköra dem lugnt efter 2 veckor med promenader?

Alla tips är tacksamma! 😊

Hej alla!

Mina hästar på 23år har stått still och inte arbetats på ca 2 år. De har varit i fin form tidigare men tyvärr har den ena drabbats av fång som nu är under kontroll och är frisk och min andra har Cushings men får medicin som funkar toppen.

Jag vill sätta igång dem igen för att slutligen kunna rida igen men självklart ska de få mycket markarbeten innan dess.
Den ena hästen har problem med sitt högra bakben och behöver verkligen musklad upp den sidan, ingen skada utan stel.

Har ni några tips och bra övningar för att sätta igång dem? Skulle man kunna börja tömköra dem lugnt efter 2 veckor med promenader?

Leda från annan häst så kan man komma upp i lite kravlösa högre gångarter efter ett tag :) (dvs inte på cirkel och inte med samlingskrav)

Hej alla!

Klart du kan tömköra, jag hade gjort det i princip direkt men ut i terrängen först och främst.
Hade även utan problem kunnat sitta upp och ut och skritta långa rundor från start.

Det är ju trots allt en häst , hästar har ju alltid en viss grundkondition.

Att ridas lugnt är inte farligt för någon häst.

Klart du kan tömköra, jag hade gjort det i princip direkt men ut i terrängen först och främst.
Hade även utan problem kunnat sitta upp och ut och skritta långa rundor från start.

Det är ju trots allt en häst , hästar har ju alltid en viss grundkondition.

Att ridas lugnt är inte farligt för någon häst.
Är väl dock bra om de får en chans att bygga lite ryggmuskler innan man rider långa turer på dem.

Allt beror ju på hur mycket hästarna har rört sig innan. Har de gått i en liten grushage eller har de haft stora ytor att röra sig på?
Skritt och arbete för hand för att få hästen mjuk och bygga lite mer muskler innan man sitter upp tycker jag är att föredra.
Jag skulle även ha kollat upp det stela bakbenet innan hästen börjar ridas.
Även om det inte är en skada nu så kan ett stelt bakben orsaka skador om inte hästen använder det korrekt. Och vad är det som orsakar stelheten?

Min gammeltant startade jag igång med korta skritturer.

Nu var hon inte skadad på något sätt och i fin form om än lite muskelfattig men ut och gå /tömköra denna häst vart ingen ide. (mestadels för att hon är 176 c och ett sjujädra tryck i steget så jag får jogga för att hinna med) Så en lätt skrittur sedan utökades det långsamt.

Ofta lite off road för att mjuka upp och lyfta på benen

Det är främst bukmuskulatur som ser till att hästen bär oss på ett sunt vis. Bra att veta vilka muskler man vill åt om man ska stärka korrekt.

Även jag hade rek att kolla bakbenet, se vad stelheten beror på. Att vara oliksidigt stel är något man bör vara obs på. Bra med info om vad det är så man vet hur mycket och vad man vågar göra.

Med mer vetskap om bakbenet och ok diagnos för träning så hade jag jobbat dem för hand ett tag. Och kört övningar som lösgör och aktiverar buk/core.

Den som är stel hade jag om vet gav ok jobbat mkt riktat med att jobba upp rörlighet och snabbhet i bakbenet för hand innan jag sitter på den.
Att addera extra vikt på skevheten kan leda till ökad skaderisk.

Hej, tack för alla svar!

Vi har haft ute vetrinär och equiterapeut på grund av hans stelhet, han har även behandlats med laser några gånger. Har fått ok att arbeta med honom och har fått rekommendationen att stärka upp och muskla upp.

Då känner jag att jag vågar börja tömköra/promenera lite enkelt till en början, med mycket skritt (som båda tycker är sååå tråkigt för de vill mest busa :p)

Undviker att sitta upp på dem fram tills de har fått upp muskulaturen i ryggen, dels för säkerhetens skull och för jag väger mer än vad jag gjorde sist jag red!

Självklart håller jag koll ifall stelheten förvärras så får jag ta ut vet igen :)

Hej, tack för alla svar!

Vi har haft ute vetrinär och equiterapeut på grund av hans stelhet, han har även behandlats med laser några gånger. Har fått ok att arbeta med honom och har fått rekommendationen att stärka upp och muskla upp.

Då känner jag att jag vågar börja tömköra/promenera lite enkelt till en början, med mycket skritt (som båda tycker är sååå tråkigt för de vill mest busa :p)

Undviker att sitta upp på dem fram tills de har fått upp muskulaturen i ryggen, dels för säkerhetens skull och för jag väger mer än vad jag gjorde sist jag red!

Självklart håller jag koll ifall stelheten förvärras så får jag ta ut vet igen :)
Bra att vet kollat och gett ok.
Men igen: det är främst bukmuskulatur som ska bära oss och inte ryggmuskler. Det är rätt bra att veta vilka muskler man vill åt när man lägger upp en plan för igångsättningen.

Jag hade börjat dem för hand i skritt och rätt omgående börja jobba igenom ev spänningar/oliksidighet i korta pass. Hellre korta och kvalitativa pass på äldre hästar som inte gjort så mkt. Kanske varvat med promenader lite offroad i skogen med. Mer viktigt om de inte rör sig så mkt i hagen.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka