Sätta kedja i ridstövlar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare GALOPP
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 326
G

GALOPP

Hittade ett par dresstrstövlar här om dagen som jag bara MÅSTE ha!

Till frågan: Är det någon som vet om man kan få dragkedja isatt i ridstövlar som ursprungligen inte har någon? Vad kan det tänkas kosta?

Sv: Sätta kedja i ridstövlar

Det ka säkert en duktig skomakare fixa! Det är väl egentligen bara att öppna en av sömmarna baktill? Har dock ingen aning om vad det kan kosta.

Så det borde gå alltså... :D

Skulle vara intressant om någon hade lite prisuppgifter!

När jag bytte dragkedja på min stövel så kostade det bara 50 spänn. Blev faktiskt väldigt förvånad. Men det är ju klart att priserna kan variera.

Men bytte som att sätta i en ny på en gammal plats eller bytte som i att sätta i en helt ny dragkedja i ett par stövlar som inte haft dragkedja innan?

Nyfiken haha.

Hej!

Det gjorde jag förra veckan. Hade ett par gamla ridstövlar som var för trånga så skomakarn satte i blixtlås för 300 kr. Skaftet vidgades med lite mer än 1 cm. Så här blev det!

P1010039.jpg

Dragkedjan sitter på utsidan

P1010042.jpg

Precis vad jag ville se :bow:

Snyggt blev det!

hejsan jag jobbar i en ridsportbutik o vi tar emot just sånna här beställningar o det brukar ligga på 200-500kr.Så kolla med sen skomakare eller som i mitt fall en sadelmakare hihihi..
Mvh

Okay! Tack!

Brukar man själv kunna välja hur långt ned man vill att kedjan ska gå/vart den ska sitta?

Hej. Tack!

Självklart bestämmer du hur du vill att det ska se ut. Jag ville tex ha dragkedjan på utsidan för att inte skava mot sadeln. Det är ju helt olika vad folk vill ha. Jag ville ju också att stövlarna skulle bli vidare. Skomakarn skar upp och satte dit kedjan. Andra kanske vill att man skär bort 1 cm och ersätter med kedja för att bevara vidden. Min dragkedja går ner till ovan hälen ungefär. Perfekt! Men säg hur du skulle vilja ha det så kommer ju respektive skomakare/sadelmakare att säga om det går att fixa!

vet att galax här på buke satt i på insidan snett fram i sina cavallo talent.

Ohooo, jag vill ha dragkedjan på sidan nämnligen :angel:

Måste kollas upp närmare :D

Naturligtvis bestämmer du själv var dragkedjan ska sitta. Se till att göra det hos en utbildad rutinerad skomakare. Själv skulle jag hellre köpa stövlar där dragkedjan fanns från början.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett par nya dressyrstövlar, men ju mer jag googlar, desto mer vilse i ridstöveldjungeln verkar jag bli! Jag vill ha ett par... 2
Svar
34
· Visningar
1 566
Utrustning Hej! Har tagit upp ridningen efter måååånga års uppehåll, mina gamla stövlar är fortfarande fina men omoderna och svåra att få på och...
Svar
5
· Visningar
619
Senast: Jfrelin
·
Utrustning Hej! Hittade bara gamla trådar, mkt kan ha hänt sedan dess. Behöver lite hjälp, jag har upptäckt att jag måste nog måttbeställa...
Svar
8
· Visningar
518
Senast: Sirap
·
Utrustning Hej! Jag har ett par läder ridstövlar, dom är ca 7-8 år gamla och blivit flitigt använda tidigare så dom är väl "ingådda" men jag har...
Svar
8
· Visningar
760
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka