Bukefalos 28 år!

sthu

Trådstartare
Jag har äntligen bestämt mig för att låta hästen göra det han gör helst och bäst: dra stockar i skogen.
Men jag har ingen utrustning!
Jag har givetvis en sele (visserligen en ITE-loksele, ingen arbetssele..), jag har rejäla draglinor. Men har ingen bra svängel, ingen kälke och ingen sax.

Var får man tag i redskapen? Har letat i varenda lada jag råkat på, men inte hittat något.
Om det finns någon bra litteratur om brukskörning (inte tävlingsgrenen, utan just "körning för hemmabruk") och kanske skogskörning vore jag glad för tips! Vi har kört mycket tidigare, både dragit vagn och stock, så helt newbies är vi inte. Speciellt inte min pålle :p
 
Sv: Sax?

Draglinor kan du antingen köpa från tex Floby eller tillverka själv, ta rep och splitsa fast en smidd ring i varje ända - du kan även med fördel sätta en kättingstump i var ända på draglinorna så är det lätt att ändra längden sedan.

Obs. ringar, kätting m.m. måste vara smidda/svetsade så att inte länkarna eller ringarna öppnar på sig vid belastning - detta är ofta viktigare än tjockleken på stålet.

Svängel är ju bara att ta en bit grovt stålrör och antingen sätta ett par öglor i ändarna med genomgående bult eller att svetsa fast ett par öglor.
Överfallslinor är ju klumpigt att hålla på med så öglor och rejäla hakar ska det vara.

Sax sedan så kan du antingen köpa en traktor/lunningsax på tex Nordpost eller Nima eller så kan du smida ihop en själv.

Det funkar ju med en sax med 2 klor även om en sax med 3 klor är att föredra.
I synnerhet om du tar en smideshammare eller yxnacke och knackar in klorna i stocken med eller rent av hugger ett litet urtag för saxen.

Det finns även firmor som tillverkar förställ och grejjer men de kostar några vansinniga pengar så ska du bara lunna nån enstaka vedpinne så ska du inte handla där, och en något sånär händig kan svetsa ihop grejjerna för avsevärt mycket mindre pengar.
 
Sv: Sax?

Tack! Draglinor från Floby har jag sen tidigare, kom på att han borde ha resten jag behöver med :laugh:
Har en svetsare här hemma, men inga grejer att svetsa med.. Hälften vunnet i varje fall :p
 
Sv: Sax?

Du kan även göra en enkel kättingsnara.

Vår sax hittade vi hos en man som ärvt den och trodde det var en björnfälla :rofl: :angel:

De kostar ju en del nya.
 
Sv: Sax?

Haha, snygg björnfälla!
Just det, snara hade jag glömt bort! Det duger ju alldeles utmärkt för oss! Här finns inte mycket skog så hur gärna vi än vill finns det inte många träd att dra runt på..
 
Sv: Sax?

Floby-Börje har sax. Den saxen har vi och den är mycket bra. :)
 
Sv: Sax?

Ja jag vet :) Man får passa sig så man inte fastnar i den :angel:

Nej men snara tycker jag är nästan enklast om man bara är ute efter "hobbyarbete" för motions och skoj skull.
Funkar till olika tjocka pinnar med. Som sagt, prisskillnaden är rätt stor med.
Se bara till att du använder stark kätting där länkarna är svetsade, så att den inte går av.

Här drar vi en stentung telefonstolpe :p med snara, funkade prima.
200056_10150121480779648_568189647_6293896_3678981_n.jpg
 
Sv: Sax?

Japp, har bestämt mig för en snara. Tänkte kolla med Floby om han har något bra.

Är skeptisk till att min sele tål något tyngre arbete, men det dröjer innan vi kommer till det problemet!
 

Liknande trådar

Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 173
Senast: Mezcal
·
Körning Hej, Jag har kommit över en gammal harv och ett par fasta skaklar till den. Tanken är att vi skall göra i ordning och harva till en...
Svar
5
· Visningar
1 883
Körning Min häst är iväg på inkörning nu, och jag funderar på vad jag ska leta efter för "åkdon" ;) Jag kommer dels använda honom till att dra...
Svar
11
· Visningar
2 000
Senast: Lydia
·
Körning Jag har scannat av begagnatmarknaden i veckor och nu ger jag upp, det får bli nytt istället! Folk kan ju varken skriva ut vilka delar...
Svar
12
· Visningar
2 814
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp