Zqathan

Trådstartare
Funderar på att köpa mig en scanner, eventuellt en sådan som har fler funktioner som fax/skrivare (finns det mer:confused:)

Är inte så bra på data så det absolut viktigaste är att den är lätt att använda!
Sedan vill jag ha bra kvalité inte något som går i sönder ”bara man tittar på den”
Priset har däremot inte så stor betydelse, självklart inte svindyr (smärtgräns vid 10 tusen, gärna biligare så klart)

Själv vet jag ingenting alls om scanner, har aldrig haft någon eller för den delen använt en sådan…
Så! Hade blivit väldigt tacksam över förslag på scanner som har bra kvalité och lätt att använda även för en nybörjare!

Sv: Scanner?

Ingen som har något tips:(
Vad har ni själva (om ni har) för någon?
Och är ni nöjda?
Bra kvalite?
Lätt att använda?

Vi kan ju börja med att det heter DATOR, data är den informationen som finns i datorn.

Du får en bra allt-i-ett-maskin för 1-2000:- om du ska ha en bläckstråleskrivare. De som ligger under 1000 är oftast av lägre kvalité.

Det är bara att söka runt hos försäljarna.

Vi kan ju börja med att det heter DATOR, data är den informationen som finns i datorn.

Du får en bra allt-i-ett-maskin för 1-2000:- om du ska ha en bläckstråleskrivare. De som ligger under 1000 är oftast av lägre kvalité.

Det är bara att söka runt hos försäljarna.

Tack för att du svarade!
Ber om ursäkt om jag skrev otydligt så att du inte förstod vad jag menade.
Självklart vet jag att det finns mängder hos försäljarna att välja på det är ju av den orsaken jag har behov av tips!
Och som jag skrev är inte priset det viktigaste.

Jo, jag förstod vad du menade, men jag börjar bli trött på att folk har så dålig kunskap om datorer att de inte ens vet vad de heter :angel:

Det lättaste är att knalla ut till affärerna och titta på olika apparater.

Jag har själv en HP psc 1215 all-in-one köpt för säkert 3 år sedan och låg då i 1000-kronorsklassen.

Jag skulle då egentligen bara köpa en vanlig bläckstråleskrivare. Det som jag uppskattar mest med den är att den går att använda som kopiator utan att starta datorn utan en massa strul.

Har du aldrig varit nybörjare, föddes du med kunskap i ”allt”???
Förstår liksom inte din ”otrevliga” ton, jag är rätt kunnig i andra områden, men inte i detta alltså.
Och inte skulle jag bemöta en nybörjare så nedlåtande inom det jag kan.
Men vi är alla olika….

Mig veterligen har datorer funnits sedan över 50 år tillbaka. I datorer har man data.

Det är bara de senaste 3-4 åren svenskarna fått för sig att datorn heter datan.

Det var ju du som med vilje missförstod min korrigering och fick det till att du skrev otydligt. Då måste jag ju förtydliga varför, är jag då "otrevlig"?

Nej, jag föddes definitivt inte med kunskap i allt, men jag föddes med en inbyggd nyfikenhet.
Jag frågar inte på ett hovslagarforum om "skossingar till pollen" men jag kan fråga "vilken sorts sko det är lämpligt med till min häst".

Ser du skillnaden i seriösitet?

OK!
Men då skrev jag ju rätt i alla fall:D
Det är ju inte så intressant med själva apparaten datorn alltså utan innehållet (data) i det här fallet.
Alltså att det är lättanvänt!

Nåja måste vi hänga upp oss på ord?
Jag erkänner att jag är väldigt mycket okunnig när det gäller scanner, har aldrig haft någon, ja inte använt heller.
Blir mitt livs första, men är tvungen att köpa en eftersom det behövs för det jobb jag har åtagit mig.

Vist kan jag fråga i butiken, men hade gärna som sagt tagit emot tips/råd från er som har mer kunskap.
Men Ok får väl fråga där istället då, eftersom det är det enda råd jag får…….

hp har alltid haft gott rykte om sina allt-i-ett maskiner, jag har själv en sådan som jag är mycket nöjd med efter ett par års trogen tjänst.

vad har du för krav? usb? nätverkskrivare?

Jag har en äldre hp c5180, scanner och skrivare i ett som fungerar med usb såväl som i nätverk utan print-server emellan.. den kopplas helt enkelt in som vilken sladdbunden nätverksenhet som helst.. väldigt praktiskt när man som hos oss har 3 stationära och lika många bärbara som det både scannas på och skrivs ut på och det finns bara en skrivare i hushållet.. och att plugga i och ur resp maskin är inte tillämpbart, framförallt inte på de stationära datorerna som inte är så smidiga att flytta.. användaren märker ingen skillnad på om skrivaren är kopplad via usb-sladd eller nätverkssladd om maskinen är ämnad för det. Det är samma program, samma funktioner osv.. och att det skulle vara svårare att installera är rent struntprat då installationsprogrammen är så pass automatiserade i dagsläget. Däremot så kan jag rekommendera att låsa ett specifikt ip till skrivarens mac-adress för att minimera problem vid eventuella strömavbrott osv då nya ipn kan tendera att genereras om man inte låst de.

Att köpa en laser lönar sig knappast i hemmiljö, om du inte skriver ut åtskillda mängder papper, o färglaser är inte gratis det heller. Mitt tips är isf att köpa en allt-i-ett bläckstråle och sedan komplettera med en svart/vit laser om du skriver ut väldigt mycket text. Typ fakturor och dylikt.

Rent generellt så brukar dyrare skrivare i inköp generera billigare patroner, iaf så är min erfarenhet att billiga skrivare brukar ha dyrare bläckpatroner än dyrare skrivare av någon anledning..

Tusen tack för svaret!
Ska få hit en dator kille på torsdag (från jobbet)
Självklart kommer jag att fråga honom och be om tips för att köpa!

Liknande trådar

IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
2 160
Senast: Cattis_E
·
IT & mobiler Jag ska köpa mig ny kamerahus och nytt teleobjektiv till mig själv i födelsedagspresent. Hur skulle ni tänka: Befintligt kamerahus: typ... 2
Svar
25
· Visningar
2 151
Senast: Rialavargen
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 673
Senast: cassiopeja
·
Relationer Hej alla. Jag är i en av mina värsta kriser. Jag behöver peppning och råd. Varning för långt inlägg. Jag och min, sen tre år, sambo är... 2
Svar
34
· Visningar
6 201
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Balkong 2025
  • Ögonfärg

Hund, Katt, Andra Djur