Schabrak som åker bak?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Warhammer
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 2 478
W

Warhammer

Hej!
Jag har en pålle som jag har problem med att schbraken åker bak fast bara när jag hoppar:confused:
Jag vet inte vad jag ska göra fast jag spänner dom jätte hårt så åker dom bak. Sadeln är utprovad av en sadelmakare så den ligger jätte bra.

Sv: Schabrak som åker bak?

Vissa schabrak har jättekass passform, så det kan ju vara det som är felet.

Själv hade jag en Mias RS-vojlock (dressyr) som hur jag än bar mig åt låg mer bakom än rakt under sadeln efter ridpasset. Andra schabrak låg där de skulle hela tiden, vissa t o m utan fästanordning alls :smirk:

men jag har hur många som hellst schbrak och alla är olika märken men ändå ligger inget bra:crazy:
kan det bero på hans hoppteknik eftersom han hoppar jätte mycket med ryggen?:confused:

Finns det inte schabrak som har såna där små "bullar" som ska göra att de inte åker bakåt. Har för mig att jag har sett det någonstans. Ska kolla. Sen finns det ju schabra med inbyggd "anti-slip".

Är det bara hoppshabrak som åker bak lr är det alla shabrak, det jag vill få fram är om det finns band att trä i sadelgjorden i lr inte....:smirk:

Anna Jansson skrev:
Är det bara hoppshabrak som åker bak lr är det alla shabrak, det jag vill få fram är om det finns band att trä i sadelgjorden i lr inte....:smirk:

Men hoppschabrak går ju oftast inte tillräckligt långt ner för att man ska kunna trä en sadelgjord genom det som du menar, så det blir ju lite svårt...

Ja det var precis det jag ville ha fram, det står ju bara om att shabraken åker bak när hon hoppar. Jag har haft samma problem med mina hoppshabrak som jag använder till mina ponnyer men löst det genom att sy på en hälla i kraftig resår som jag trär in hela undre sadelkåpan i. Det fungerar jätte bra. Det är ju lite trist att behöva använda allround shabrak bara av den anledningen att de andra åker bak eftersom de är för korta att ha någon hälla i. :d

Jobbigt själv åker aldrig mina schabrak bakåt, men kan ju bero på hur hästen är utformad och hur sadeln ligger på hästen. Spänner aldrig ens fast stropparna,klipper av dem istället...

just-me skrev:
Finns det inte schabrak som har såna där små "bullar" som ska göra att de inte åker bakåt. Har för mig att jag har sett det någonstans. Ska kolla. Sen finns det ju schabra med inbyggd "anti-slip".

H**ks har sånna schabrak...

/ Kitara_

neej alla schabrak åker bak:crazy: fast jag brukar oftast använda hoppschabrak när jag hoppar för jag tycker det är snyggast och så har jag fler sådanna.

Trist att alla shabrak åker bak. Det enda tipset jag ändå har är att sy fast ett band att trä kåpan i, då kan inte shabraken åka bak. :d

Det finns ju schabrak med "bullar" där fram som gör att de inte kasar bak.. Testa dom.. Har själv ett sånt och de kasar inte bak :)

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
R
Utrustning Jag skulle vilja fråga om nån har tips på ben skydd som INTE blir för varma! För som nog domflesta vet så är det ju inte bra för senorna...
Svar
13
· Visningar
1 007
Senast: ako
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 210
Senast: super
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
619

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Jobba som veterinär
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • GVFÖ 2025

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka