Schabrak till enkelkåpad sadel?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare cavalliera
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 2 865
C

cavalliera

Jag har enkelkåpade hoppsadlar och undrar vad ni har för schabrak till dem?

Jag har tre schabrak från ett danskt märke som inte har några stroppar utan de har en "bula" istället. Har för mig att märket heter något med Cheval och kan inte hitta dem någonstans. De är smidiga att använda när man ska sadla om från en häst till en annan och man slipper knyta loss stropparna från ringarna i sadeln. Det är bara att lyfta av sadeln från schabraket. Lägga på ett rent schabrak på nästa häst och sadla den.

Vilka schabrak rekommenderas?

Sv: Schabrak till enkelkåpad sadel?

Jag har ridpaddar till min terrängsadel med enkelkåpa. Och fårskinnspad emellan. Alltså såna tjockare kantiga shabrak helt utan stroppar. Vet man hur man ska sadla så ligger de stilla utan problem.

Hur ska man sadla då??:D

Jag har bara tjocka fyrkantiga ''paddar'' istället för schabrak. Jag älskar dem. De ligger för det mesta still. Ibland kan dem glida bak någon cm. Men har du nåt revolutionerande tips på hur de ligger helt stilla så är de välkomna :p

Amigo har ett helt gäng fina schabrak med en sådan "bula" som du beskriver. Trots att de bara finns i allround/hopp, och jag bara har en dressyrsadel, blev jag otrolig sugen på att köpa dem - fina färger och verkar vara bra kvalitet.

Det är nog Cheval Noir du tänker på, har själv ett sådant. Equipe vet jag har schabrak utan knäppning upptill.

Nu har jag visserligen en enkelkåpad dressyrsadel men jag brukar sätta den övre stroppen i stiglädret så sitter schabraket/vojlocken bra iaf :)

Slipper man krångla och leta "special" schabrak...

De flesta dyrare märken har schabrak utan stroppar.
Annars sätter du stroppen runt stiglädret eller låter den hänga löst. Passar sadeln ligger det kvar ändå, behövs inget special.

Liknande trådar

Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de... 2
Svar
35
· Visningar
6 327
Senast: Lavinia
·
Utrustning Kortar ner historien lite, vill mest se om någon hamnat i liknande situation och hur det löst sig. Jag hade ute en sadel på annons...
Svar
10
· Visningar
2 379
Senast: Draumsyn
·
T
Utrustning Har hamnat i en situation där jag måste bestämma mig ganska omgående hur jag vill göra med en sadel.. Hade jag haft mycket pengar hade... 2
Svar
32
· Visningar
3 461
Senast: Wiszca
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula... 2
Svar
23
· Visningar
4 992

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Bästa fysiska ridsportbutiken?
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka