schabrak-vojlock

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare krocko
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 1 921
K

krocko

Jag kan inte förstå varför "alla" använder schabrak under sadeln. Jag tycker att det är både snyggare och bekvämare med vojlock. Vad tycker ni?

Sv: schabrak-vojlock

vojlockar är det värsta jag vet, skulle aldrig kunna he det på min ponny, usch nä

Vaddå bekvämare? För dig eller för hästen? Jag tror inte att det är ngn skillnad i komfort, utan bara i estetiken.

Håller med om att vojlock är att föredra, mer praktiskt och täcker inte hela hästen... Har en kortryggad Islänning som försvinner under schabrak... Men svårt att få tag i vojlockar nu för tiden!

Ha,Ha Hade ingen aning om att det var så "hatat". Men jag har ju märkt att de flästa använder schabrak. Men jag tycker att en vollock är mycket snyggare, man ser liksom mer av hästens kropp, hur den jobbar mm. Nu låter det ju som om schabraken var stora som täcken men det menar jag inte förstås.

Med bekvämare menar jag att det är smidigare att sadla, tycker jag. Speciellt om hästen är hög.

Föredrar vojlock på sommaren, hästen blir så svettig annars, iaf Kreles. Letar efter dressyrvojlock som inte är fööör dyr till honom.

Jag använder både och. Men jag kan hålla med dig. man ser mer av hästen med vojlock och på en häst som rör sig trevligt kan svhabraket ta bort fokus från själva hästen. Jag tycker vojlock är snyggt, (till skillnad från många andra här märker jag.)

jag tycker det är snyggt under dressyrsadel. men inte under hoppsadel tack..

Hästar med kort rygg tycker jag att det är snyggare med vojlock på än schabrak. Hela hästen försvinner ju under schabraket om den är kort i ryggen,.
Själv har jag inte det problemet med min madame, hon är litelängre i ryggen så jag använder gärna schabraket till att "trolla" bort längden.

Apo

Jag tycker så som många andra att schabrak är att föredra! :smirk: Vojlockar är endast snyggt med dressyrsadlar och som fårskinnsvojlock på dem, enligt min åsikt.. :angel:

Ja tycker att det spelar ingen roll vad man använder vojlock/schabrak men ja har aldrig hittat en vojlock i storlek XL bara i L..Så mitt varmblod har endast schabrak på, men lilla russet passar bara i vojlockar hehe ...:love:

Vojlock är bara snyggt på små nätta hästar med korta ryggar där ett schabrak ser ut att ta för mkt plats... Och fårskinnsvojlockar är snygga annars ska det vara schabrak!

Liknande trådar

Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela... 2
Svar
22
· Visningar
1 407
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Jag behöver ett par nya ridbyxor men har inte längre någon koll på vad som är bra märken eller vilken typ som är bäst. Jag provade ett... 2 3
Svar
52
· Visningar
2 323
Senast: Silje
·
Utrustning När jag jobbade i stall för 10+ år sedan så tyckte jag att Mountain Horse ridkängor i denna modell Var oslagbara under den varma delen...
Svar
1
· Visningar
241
Senast: Jeps
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
443
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈