Schack - kan kungen anfalla?

LionQueen

Trådstartare
Låt säga att det står en bonde och gör schack, kan jag då slå ut bonden genom att anfalla med kungen?

O annat scenario:
Motståndarens springare står bredvid min kung, kan jag då anfalla och slå ut springaren?

Alltså jag har alltid trott att kungen kan anfalla (inom räckhåll såklart) andra pjäser, men lärt mig att den bara kan anfalla när den är hotad/i schack?
Sen nu har jag läst runt på internet och hittar iiiiiiingen info om kungen får anfalla över huvudtaget?
Blir knäpp. Har jag spelat fel hela livet?
 
Kungen får anfalla och ta pjäser så länge det inte medför schack. Alltså, så länge pjäsen inte är skyddad av en annan pjäs får kungen ta. Du har lärt dig rätt från början!
 
Som andra skriver. Du får slå ut andra pjäser med kungen, men du får inte ställa dig själv i schack. Dvs är pjäsen du vill ta skyddad av en annan pjäs så kan du inte ta den med kungen. Är den oskyddad så är det fritt fram.
 

Liknande trådar

Tjatter Richard III var den siste engelske kung som dog på slagfältet. Hans död gjorde slut på det blodiga Rosornas krig och – säger vi nu –...
30 31 32
Svar
629
· Visningar
14 748
Senast: Emtherlia
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 501
Senast: Exotizc
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
6 939
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
702

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp