Schäck=skimmer?

AgentCarter

Trådstartare
Läser i en gammal barnbok där en häst beskrivs som "schäck" men på bilden är klart skimmel, dock appelkastad.
Är schäck ett gammalt ord för skimmel eller tog sig den som målade bilden lite friheter?

Läser i en gammal barnbok där en häst beskrivs som "schäck" men på bilden är klart skimmel, dock appelkastad.
Är schäck ett gammalt ord för skimmel eller tog sig den som målade bilden lite friheter?

Problemet är att de som tecknar framsidorna för förlagen oftast aldrig läst böckerna och att förlagen inte bryr sig. Ses väldigt ofta på Silver böckerna där bilden på framsidan ofta inte har med handlingen att göra alls, eller böcker om galoppörer där förlaget gärna har en bild på travare på framsidan...

Problemet är att de som tecknar framsidorna för förlagen oftast aldrig läst böckerna och att förlagen inte bryr sig. Ses väldigt ofta på Silver böckerna där bilden på framsidan ofta inte har med handlingen att göra alls, eller böcker om galoppörer där förlaget gärna har en bild på travare på framsidan...
Detta var i boken, en av Elsa Beskow (målade inte hon själv?)

Det är Tegner och inte Beskow som omarbetat texen och lagt till sång.
Söker man under "glömda ord" så beskrivs ordet skäck som "ljusfläckig". Så, inte nödvändigtvis okunskap, utan att ordet har bytt betydelse till att vara mer "storfläckig".

Det är Tegner och inte Beskow som omarbetat texen och lagt till sång.
Söker man under "glömda ord" så beskrivs ordet skäck som "ljusfläckig". Så, inte nödvändigtvis okunskap, utan att ordet har bytt betydelse till att vara mer "storfläckig".
Tack! Tycker nämligen att jag känner igen det som innan att det är en appelkastad som beskrivs som skäck

Liknande trådar

Hundavel & Ras Något som kommit upp i mitt flöde de senaste dagarna är artiklarna och diskussionerna angående blandrasavel och renrasavel i Borås... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
4 297
Skola & Jobb Gammal användare, nytt nick pga ämnet. Jag har ett myndigt barn som haft det bitvis kämpigt hela tonåren. Många händelser av olika... 2
Svar
38
· Visningar
1 558
Senast: Rosett
·
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 241
Samhälle Funderade på om jag skulle skriva det här inlägget i tråden om svensk politik, men det fick bli en egen tråd. Under de senaste åren...
Svar
8
· Visningar
1 071
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka