Schäfer - Hur mycket träning?

P

pzyhr

Ja, en Schäfer kräver ju en hel del aktivering för att må bra, både psykisk och fysisk sådan. Men HUR mycket aktivering behöver de egentligen?
Räcker det med att åka till brukshundklubben 1 gång i veckan och träna lydnad, samt åka ut till skogen en gång i veckan och träna sök/spår. De övriga dagarna kanske man gömmer lite saker hemma, som hunden får leta på eller så kör man lite "fot".
Ang. det fysiska...Räcker det om man går långpromenader på ca 1 mil i bland eller bör man jogga/cykla med dem då och då?

Ni Schäferägare får gärna berätta hur ni brukar göra. Hur ofta ni tränar och vad (hur ofta ni åker till brukshundklubben) samt hur ni motionerar hunden.
 
Sv: Schäfer - Hur mycket träning?

Den träningen du beskriver tycker jag motsvarar vad man gör med en måttligt aktiv hund, inte en schäfer.

Du får nog snarare tänka dig att åka till BHK 3-4 ggr/veckan, spåra 2-3 ggr och motionera 1-2 h om dagen om du hade tänkt dig en bruksschäfer, minst.
 
Sv: Schäfer - Hur mycket träning?

Den träningen du beskriver tycker jag motsvarar vad man gör med en måttligt aktiv hund, inte en schäfer.

Du får nog snarare tänka dig att åka till BHK 3-4 ggr/veckan, spåra 2-3 ggr och motionera 1-2 h om dagen om du hade tänkt dig en bruksschäfer, minst.

:bow: exakt!!

Det duger inte med så lite, dom behöver så mycket mycket mer för o må riktigt gott.
 
Senast ändrad:
Sv: Schäfer - Hur mycket träning?

Okej, vad bra, då vet jag :D Kräver en riesenschnauzer lika mkt?
 
Sv: Schäfer - Hur mycket träning?

Kräver daglig aktivering. Det är en ras som älskar att jobba, annars får de spader och hittar på egna aktiviteter, vilka kan vara väldigt jobbigt. Ut i skogen varje dag och låt den springa, hoppa och ha kul. Sen efter det så sover de så gott.
 
Sv: Schäfer - Hur mycket träning?

:bow: exakt!!

Det duger inte med så lite, dom behöver så mycket mycket mer för o må riktigt gott.

Jag vet inte vad du lägger på dina, men jag tycker det är vad man kan räkna med:D

Själv är jag alldeles för lat nu för tiden och lider av tidsbrist, men har som tur är inga arbetsnarkomaner, men hade jag lagt den tiden jag vill så hade det nog varit ungefär så...
 
Sv: Schäfer - Hur mycket träning?

Jag vet inte vad du lägger på dina, men jag tycker det är vad man kan räkna med:D

Själv är jag alldeles för lat nu för tiden och lider av tidsbrist, men har som tur är inga arbetsnarkomaner, men hade jag lagt den tiden jag vill så hade det nog varit ungefär så...

För min del är det ju varje dag med nån av grenarna eller en del dagar flera delar. men kanske inte alla gånger så många min utan kanske 30-40min träning eller nåt som jag ska träna speciellt. som linförighet o.s.v.

Sen motion är inte så mycket på Schäfern än då han är ung.
 
Sv: Schäfer - Hur mycket träning?

Det gör inte mina heller, men det kan du inte veta när du köper valp och därför får du RÄKNA med att de kan komma att kräva så mycket.

Sen finns det hundar som ser ut att nöja sig med mindre fast de egentligen skulle behöva mer för att må riktigt bra. Och tvärtom.
 
Sv: Schäfer - Hur mycket träning?

Sen finns det hundar som ser ut att nöja sig med mindre fast de egentligen skulle behöva mer för att må riktigt bra. Och tvärtom.

Exakt!!! Det är lätt o säga att dom trivs för han bara ligger o sover men är det ett liv då?

Nu menar jag inte dig som skappa tråden men man hör ofta sånt
 
Sv: Schäfer - Hur mycket träning?

Det gör inte mina heller, men det kan du inte veta när du köper valp och därför får du RÄKNA med att de kan komma att kräva så mycket.

Sen finns det hundar som ser ut att nöja sig med mindre fast de egentligen skulle behöva mer för att må riktigt bra. Och tvärtom.

Jo, så är det ju.

Fast vår hund är jag rätt säker på. Han tycker inte att det är kul med lydnad trots att matte gillar det. Han lägger sig hellre och sover eller gosar med familjen. En sann sällskapshund.
 
Sv: Schäfer - Hur mycket träning?

Okej, för vi har en sådan här hemma och han kräver inte alls sådär mkt för att må bra. ;):eek:

Nej, rena sällskapshundar brukar få nöja sig med det liv som erbjuds.
Det fungerar sällan för hundar med mkt energibas men det finns givetvis undantag.

Jag har träffat många människor som inte "kan" hund utan bara har dem som sällskap och de har inte kunskapen att tolka små frustrationssignaler.

De tolkar signalerna som rent bus eller att hundarna är svåra att uppfostra ibland tycker de tom bara att hunden är en skitrolig clown som gillar att leka.

Rastlöshet i form av pip, gnäll, ideliget slickande, jagande av svans, konstant tuggande, kampande med leksaker osv osv

Jag har själv haft rätt energiska hundar schäfer/vorsteh samt JRT och när vi är hemma eller hälsar på andra så ligger de och sover.
Har de inte aktiverats så märks det och ta med dem till andra lockar inte särskilt.
 
Senast ändrad:
Sv: Schäfer - Hur mycket träning?

Nej, rena sällskapshundar brukar få nöja sig med det liv som erbjuds.
Det fungerar sällan för hundar med mkt energibas men det finns givetvis undantag.

Jag har träffat många människor som inte "kan" hund utan bara har dem som sällskap och de har inte kunskapen att tolka små frustrationssignaler.

De tolkar signalerna som rent bus eller att hundarna är svåra att uppfostra ibland tycker de tom bara att hunden är en skitrolig clown som gillar att leka.

Rastlöshet i form av pip, gnäll, ideliget slickande, jagande av svans, konstant tuggande, kampande med leksaker osv osv

Jag har själv haft rätt energiska hundar schäfer/vorsteh samt JRT och när vi är hemma eller hälsar på andra så ligger de och sover.
Har de inte aktiverats så märks det och ta med dem till andra lockar inte särskilt.

Okej, fast vår hund har en matte, som är medlem i brukshundklubb, utbildad kursledare, instruktör i lydnad, med i hemvärnet, kör spår och sök o.s.v. Så nog erbjuds det ett aktivt träningsliv för hunden men han vill helt enkelt inte. Han har ingen vilja alls att träna.
 
Sv: Schäfer - Hur mycket träning?

Okej, fast vår hund har en matte, som är medlem i brukshundklubb, utbildad kursledare, instruktör i lydnad, med i hemvärnet, kör spår och sök o.s.v. Så nog erbjuds det ett aktivt träningsliv för hunden men han vill helt enkelt inte. Han har ingen vilja alls att träna.

Det har ju blivit lite så också med våran taskiga inställning till avel. Att hundar av modell brukshund saknar arbetslust.
 
Sv: Schäfer - Hur mycket träning?

Min är också "ren" sällskapshund i den förstånd att han inte tränas i spår, lydnad etc men även dom behöver ju att göra något, inte ligga inne och sova hela dagen... Alla hundar vil komma ut och göra NÅT.

Men för min räcker det bra med att hänga med i stallet, runt på gården, på ridtur etc. Så länge han får vara ute en del av dagen och röra på sig är han nöjd. Märker tydlig skillnad om han varit ensam på förmiddagen, då är han mkt mer masig.
Så alla hundar behöver rörelse (lösa) men inte alla behöver arbetas. Är man inte intresserad av att arbeta med hunden varje dag, så ska man ha en ras som heller inte är så arbetsam av sig, annars blir det krock... :p
 
Sv: Schäfer - Hur mycket träning?

Det har ju blivit lite så också med våran taskiga inställning till avel. Att hundar av modell brukshund saknar arbetslust.

Aha, som t.ex. när det gäller Schäfrar avlade för utställning? Dessa har väl inte den där arbetslusten, som bruksschäfrar har. Man har väl avlat bort den något, liksom den sunda kroppen. Utställningsschäfrar har ju ofta en brant sluttande rygg och hasarna nere i marken. Hur länge håller de i arbete egentligen?
Nej, det är sjukt att man kan tänka så mycket på var som är "snyggt" och passar i utställningsringen att man glömmer bort hundens egentliga plats i vårt liv, som arbetskamrat!
 
Sv: Schäfer - Hur mycket träning?

Får man fråga vad du har för ras :idea:
 
Sv: Schäfer - Hur mycket träning?

Min är också "ren" sällskapshund i den förstånd att han inte tränas i spår, lydnad etc men även dom behöver ju att göra något, inte ligga inne och sova hela dagen... Alla hundar vil komma ut och göra NÅT.

Men för min räcker det bra med att hänga med i stallet, runt på gården, på ridtur etc. Så länge han får vara ute en del av dagen och röra på sig är han nöjd. Märker tydlig skillnad om han varit ensam på förmiddagen, då är han mkt mer masig.
Så alla hundar behöver rörelse (lösa) men inte alla behöver arbetas. Är man inte intresserad av att arbeta med hunden varje dag, så ska man ha en ras som heller inte är så arbetsam av sig, annars blir det krock... :p

Ja!
Jag "tränar" inte specifikt mkt med hundarna.
Här är det vanlig vardagslydnad som gäller men däremot blir det mkt motion, intryck och rörelse.
De får möjlighet att använda sina sinnen och det räcker långt på de flesta doggar.

Håller med dig om att är man själv lite "förslappad" och inte så aktiv så ska man söka efter en liknande ras.
Om inte för ens egen skull så för hundens.
 
Sv: Schäfer - Hur mycket träning?

Aha, som t.ex. när det gäller Schäfrar avlade för utställning? Dessa har väl inte den där arbetslusten, som bruksschäfrar har.

Exakt!

Man har ju inte tänkt så mycket på arbetslusten som en bruksuppföddare gör, för en bruks människa är ju arbetslust A och O
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 876
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 600
Senast: Kraxa
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 177
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 168
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp