Schäfer - Hur mycket träning?

Sv: Schäfer - Hur mycket träning?

Min första tanke är att om man ställer sig den frågan så välj en annan ras. De kräver en hel del för att må bra...

Sen tycker jag att det är trams att säga att man MÅSTE åka till just brukshundsklubben 3-4 ggr i veckan, det spelar inte din hund någon som helst roll om du sköter träningen själv eller tillsammans med en privat träningsgrupp eller om det sker på "klubben". Förutsatt att du har kunskap eller din grupp har kunskap förstås.

Jag joggar med min schäfer varannan dag, ca en halvmil per gång. Han skulle behöva spåra och söka ett par gånger i veckan också för att må bra. Lydnaden kör vi i skogen på den dagliga promenaden. Han vistas mycket ute i inhägnad tomt och i hundgård också.
Tränas inte i skyddet längre p g a ändrade yrkesförhållande.
Han aktiveras helt klart för lite idag för att vara nöjd och förhoppningsvis kan vi ändra på det nu när dottern blivit lite äldre och tiden finns där igen.

Vi har en rottis också - betyyydligt lugnare o mindre krävande ras enligt min erfarenhet, en riktig "soffehund":angel:
 
Sv: Schäfer - Hur mycket träning?

kl

Jag skulle bli så lycklig ifall ens hälften av alla hundägare förstod hur mycket aktivering och motion deras hundar behöver för att må bra....

Folk tycks tro att hundar är nallebjörnar man har som prydnad i soffan..:crazy:
 
Sv: Schäfer - Hur mycket träning?

Dock finns det ju som sagt undantag...Hundar, som enbart VILL vara prydnader och nallebjörnar. De VÄGRAR lämna soffan de ligger i för en promenad. Kommer man med halsbandet då, så blir det fullständig vägran. Eller om man försöker sig på en inkallning och han ger en blicken att "Nej du matte, det är du som får komma hit."
En enda stor soffpotatis helt enkelt, men som älskar att umgås och mysa med folk och sova i soffan :D
 
Sv: Schäfer - Hur mycket träning?

De finns...rottan här hemma stämmer misstänkt mycket in på din beskrivning:)
 
Sv: Schäfer - Hur mycket träning?

Det finns det säkert, men jag lovar att det finns en aning fler hundar som lider av för lite aktivering än de som plågas av att bli släpade på träningar od..;)
 
Sv: Schäfer - Hur mycket träning?

Alltså mest av allt hade jag velat träna skydd och därav valet Schäfer...Rasen är ju ofta väl lämpad till skydd och det finns flertalet bra kennlar inriktade på att föda upp just bra skyddshundar med rätt mentalitet.
Dock blev jag väldigt besviken när jag läste att "Skydd inte är någonting för nybörjare".
Det är ju verkligen DET jag vill hålla på med! Jag lägger gärna ner flera timmar och dagar i veckan på att träna skydd med min hund.
Men om man nu inte "Kan träna skydd om man är nybörjare", så känns det mindre kul med träning...Om man ska behöva träna "vanlig lydnad" med sin första Schäfer för att sedan träna skydd med NÄSTA hund, då man fått mer erfarenhet...Då har jag inte lust att åka till klubben 4 ggr/veckan, vilket jag mer än gärna hade gjort om jag tränat skydd.
 
Sv: Schäfer - Hur mycket träning?

Det är klart att du måste ha varit involverad iaf i lydnad för att köra skydd. Skydd är ju ändå lydnad. Utan lydnad inget skydd. Skydd är ju definitivt inte bara att "bita dumma gubben". Du kanske kan åka och titta på när några skyddsgrupper tränar och försöka skapa lite kontakter? Det är ju inte lätt , men vill man så kan man!
 
Sv: Schäfer - Hur mycket träning?

Alltså mest av allt hade jag velat träna skydd och därav valet Schäfer...Rasen är ju ofta väl lämpad till skydd och det finns flertalet bra kennlar inriktade på att föda upp just bra skyddshundar med rätt mentalitet.
Dock blev jag väldigt besviken när jag läste att "Skydd inte är någonting för nybörjare".
Det är ju verkligen DET jag vill hålla på med! Jag lägger gärna ner flera timmar och dagar i veckan på att träna skydd med min hund.
Men om man nu inte "Kan träna skydd om man är nybörjare", så känns det mindre kul med träning...Om man ska behöva träna "vanlig lydnad" med sin första Schäfer för att sedan träna skydd med NÄSTA hund, då man fått mer erfarenhet...Då har jag inte lust att åka till klubben 4 ggr/veckan, vilket jag mer än gärna hade gjort om jag tränat skydd.

Jag hade aldrig hållt i ett koppel när jag köpte rottisen. Folk skratta åt mig när jag sa att jag ska tävla skydd.Men det hällde bara bensin på min lilla brasa, sen flamma det till så var det inte lika roligt när man var med o tävla i IPOIII o fick höga poäng. Så är man eveten o målinriktad så kan man komma långt med sin första hund...
 
Sv: Schäfer - Hur mycket träning?

Så är man eveten o målinriktad så kan man komma långt med sin första hund...

och så ska man ha turen att hamna i rätt träningsgrupp också. rätt kontakter är guld värt!
 
Sv: Schäfer - Hur mycket träning?

Jag har en schäfer tik på 6 år.. Hon krävde mycket innan.. Men nu till åren vill hon bara vara,hon nöjer sig med att få springa lös å sen gå någon långpromenad då och då :)
 
Sv: Schäfer - Hur mycket träning?

Min Ridge är perfekt, kanske något för loj emellanåt då jag har ett stort rörelsebehov, men trycker jag på rätt "knappar" får jag med henne. Vi startar dagen med cykeltur (6km)/promenad (45) minuter. Efter det är hon rätt så nöjd ett tag fram på dagen, hon är reltivt lydig och jag umgås mycket med henne och låter henne göra lydnadsövningar, hämta saker, lägga kläder i torktumlaren etc som RR räcker det oftast med två i taget;) sedan är de less...
Men hon är alltid med mig ute på tomten, lös, (bor i skogen med stor tomt), går med till stallet, är med när jag jobbar hästen, om jag cyklar till stan, åker skidor, joggar etc. Kalas kompis men absolut ingen frustrerade studsboll.
 
Sv: Schäfer - Hur mycket träning?

Den träningen du beskriver tycker jag motsvarar vad man gör med en måttligt aktiv hund, inte en schäfer.

Du får nog snarare tänka dig att åka till BHK 3-4 ggr/veckan, spåra 2-3 ggr och motionera 1-2 h om dagen om du hade tänkt dig en bruksschäfer, minst.

OJ! Så mycket tränade inte jag min schäfer! I början tränade vi ganska mycket men efter ett par år var det inte alls så mycket. Varför måste en brukshund tränas så mycket för att "må bra"? Min mådde jättebra fast den inte fick så mycket träning. Motionera 1 till 2 timmar om dagen??? Ju mer man aktiverar en schäfer desto mer kräver den. Tycker inte att man måste känna nån press att hålla på så här överdrivet bara för att man har en brukshund. Det är alltid bra att försöka aktivera den när man är ute. Till exempel söka efter saker och träna lite lydnad och lära den olika trix.
 
Sv: Schäfer - Hur mycket träning?

därför att hundar är individer. min schäfer är också av det latare slaget. hon vill träna 1-2 ggr i veckan och klarar sig lätt på en timmes motion om dagen. men labben river hela huset om jag inte kör slut på honom. han kräver flera timmars mental stimulans i veckan, och ovanpå det en hel del motion, annars blir han enormt frustrerad.

en brukshund SKA klara ett arbete motsvarande tjänst, dvs flera timmar om dagen. några kräver det, andra inte. man ska inte köpa en brukshund och räkna med att den nöjer sig med mindre.
 
Sv: Schäfer - Hur mycket träning?

Jag kan bara tala om hur min schäfer var, och det var en sann arbetsnarkoman.

Jag tränade henne varje dag, men ändå var hon inte nöjd. Missade jag en dags träning, då gick hon knappt att ha å göra med dagen efter.

Sen när jag vart gravid så orkade jag knappt träna henne alls, och till sist "vande" hon sig, men det var ingen lycklig hund för det!
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 600
Senast: Kraxa
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 177
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 167
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 416

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp