Bukefalos 28 år!

Schäfer med frisyr egen ras?

Sv: Schäfer med frisyr egen ras?

Nu förstår jag inte alls hur du läser mina inlägg?

Boxer med vit färg får ofta hörselproblem, inte alltid därför skrev jag ofta. Men det spelar väl ingen roll, löper dessa vita hundar en hör risk för dövhet bara för att de har en viss färg ser jag det inte som ansvarsfullt att avla på dem. Tyvärr kan jag inte läsa tyska så texten hjälpte mig inte ;)

Exemplet jag gav om merle var ex. Homozygot blue merle. Dessa är ju vanligaste färgen som delas mellan många raser, red merle finns i mindre utsträckning och därför tog jag den blåa som ett exempel. Hundar med "fantommerle" var inte ens relevant ta upp eftersom det handlar om en dubbel merle parning det också :)
Homozygota hundar får problem med hörsel och syn, tror jag läst att upp till ca. 80% kan drabbas i vissa studier. Heterozygota får också problem, dels som du säger simproblem, dels syn och hörsel nedsättningar i större utsträckning än hundar utan dessa färger.
 
Sv: Schäfer med frisyr egen ras?

Fast jag tycker det långhåret ser ut som en vanlig utställningsräka fast med mer ull?
 
Sv: Schäfer med frisyr egen ras?

Ja exakt med mer ull ja de ska n väck och bli en egen ras halleluja!!!
 
Sv: Schäfer med frisyr egen ras?

Men ska ALLA långhår med underull bli en egen ras alltså?
Det föds ju bruksisar med långhår med..
 
Sv: Schäfer med frisyr egen ras?

Men ska ALLA långhår med underull bli en egen ras alltså?
Det föds ju bruksisar med långhår med..

Självklart!

Det är väl schäfrar det som utställnings modellen.

Det är långhår dom vill ha bort.
 
Sv: Schäfer med frisyr egen ras?

Tja... Med tanke på hur många skumma korsningar det finns för att folk vill ha en långhårig ("bergs"-)schäfer så tror jag det kan vara positivt att dela upp rasen. Det blir en korthårig brukshund och en lurvig sällskapshund i slutändan, ungefär på samma vis som jag fått uppfattningen att den vita herdehunden har blivit mjukare till sättet än schäfern (rätta mig om jag har fel).
 
Sv: Schäfer med frisyr egen ras?

Så perfekt skrivet Skogstrollet.

Man avlar ju på detta med långhår enbart på håranlaget man ska ha dom som sällskap, mentala egenskaperna kommer väldigt långt ner på skala. Så de allra flesta är så långt ifrån schäferns härliga mentalitet man kan komma.Dom är ju mer som en trög leonberger eller nåt. Samma med vita herdehunden den är ju så mentalt dålig om man jämnför den med schäfer.
 
Sv: Schäfer med frisyr egen ras?

Å voine, voine..
Stackars djur! Dom kommer att sluta som collien med en massa uppfödare som gapar om hur onödigt och missvisande ett simpelt MH är!
Gråter för dessa vovvars framtid:cry:
 
Sv: Schäfer med frisyr egen ras?

*kl*

Jag vill fortfarande ha en SCHÄFER. Hur i hela fridens namn ska man kunna hitta en längre? Det är ju en djungel och "alla" föder upp schäfer, den rätta sorten, om man får tro dem. :(
 
Sv: Schäfer med frisyr egen ras?

*kl*

Jag vill fortfarande ha en SCHÄFER. Hur i hela fridens namn ska man kunna hitta en längre? Det är ju en djungel och "alla" föder upp schäfer, den rätta sorten, om man får tro dem. :(

Just därför är det väl bra att de delar upp rasen? Det som blir kvar är en schäfer.

Jag skulle personligen nog gärna se att man gör samma sak inom golden för en golden retriever och en "white dog" må dela rasstandard men inte mycket annat.

Är det verkligen så himla svårt att avla fram en hund som är bra både exteriört och mentalt...?
 
Senast ändrad:
Sv: Schäfer med frisyr egen ras?

Skillnaden är att Shilhon är en ras fast inte godkänd av FCI (än). Och inte något som korsas mellan raser. Långhårsschäfrarna borde tas upp av den exempelvis den stamboken så vi slipper ytterligare en falang av en redan existerande ras. Risken är att den blir så liten att avelsmaterialet inte räcker till och det blir bara elände med aveln.
 
Sv: Schäfer med frisyr egen ras?

Shiloh sheperd är inte godkänd enligt FCI (enligt dig) och inte heller godkänd som ras enligt SKK, det är med andra ord än så länge en samling blandrashundar och frågan är om denna samling hundar egentligen är större i population än antalet långhåriga schäfrar.

Att ta fram en långhårig schäfer där inkorsning är tillåtet kommer definitivt att resultera i en hund som har noll likheter med en schäfer. Frågan är vad som händer med hälsan (bättre?), kanske en kompromiss värd att göra eftersom det ändå inte är en schäfer man är ute efter att skapa.

Shiloh shepherd ser i mina ögon inte ut som en långhårig schäfer. Hur den är mentalt har jag ingen aning om?
 
Sv: Schäfer med frisyr egen ras?

Nu vet jag inte hur tråden kom in på merle, men en fantommerle är en hund som merlefärgen inte syns på. Tex om hunden har så lite merleteckning att den lätt missas eller om hunden är sobel eller gul. Inom tex Sheltie är sobel/merle parning inte alls önskvärd och sobelvalpar i en sådan kull får avelsspärr då de kan var merle utan att det syns

Det finns många vitfläcksanlag, jag vet inte exakt vilket boxern har, men inom en del raser rekommenderas det att inte para två hundar med mycket vitt

Här beskrivs bla vilket anlag som finns hos Boxer http://homepage.usask.ca/~schmutz/dogspots.html

På denna sidan beskrivs de vita anlagen och även homozygot merle (bla en som bara har liiite vitt) http://www.ashgi.org/color/white_aussies.htm
På denna sidan beskrivs även fantom/kryptisk merle http://www.ashgi.org/color/Cryptic_Merles.html

Ännu en bra sida http://abnormality.purpleflowers.net/genetics/index.htm
 
Sv: Schäfer med frisyr egen ras?

Shiloh sheperd är inte godkänd enligt FCI (enligt dig) och inte heller godkänd som ras enligt SKK, det är med andra ord än så länge en samling blandrashundar och frågan är om denna samling hundar egentligen är större i population än antalet långhåriga schäfrar.

shiloh_shepherd.jpg

Jag tycker att dem gör det, men de är inte särskilt homogena så resultatet är olika, men det finns verkligen potential att få dem att se ut som bara långhåriga schäfrar.
Däremot med tanke på att de inte ser särskilt enhetliga ut så är det antingen en väldigt ny ras som inte hunnits inavlas mycket än eller så har de faktiskt en ganska bred avelsbas med massor av nytt blod.

Att ta fram en långhårig schäfer där inkorsning är tillåtet kommer definitivt att resultera i en hund som har noll likheter med en schäfer. Frågan är vad som händer med hälsan (bättre?), kanske en kompromiss värd att göra eftersom det ändå inte är en schäfer man är ute efter att skapa.

Fast det är ju detta som är resultatet av att standarden vägrar inkludera hundar som ser och beter sig exakt lika dant ut som schäfer men har längre hår. Då börjar ju folk avla på enbart utseende för att spara de karaktäristiska dragen. Så gjorde man ju med vita herdehundar.

Sedan förstår jag inte alls varför du tycker att man ska dela upp golden i 2 delar? Är det inte bättre att aveln ska sträva mot de friskare individerna med bra temperament? Inte att det ska vara tvunget att avdela en ras bara för att de skiljer sig från varandra. Och vad spelar det för roll om de skiljer sig från varandra, bara de är friska och bra i skallen hela bunten? Nu är fallet inte riktigt så hos golden, dock ingen regel utan undantag. Men meningen är inte att avdela raser i en frisk och en sjuk variant, utan att se till att alla är friska, fina exteriört och bra i skallen.
Man arbetar ju åt helt fel håll om man ska börja avdela raser. De är redan genetiskt begränsade och inavlade, att avdela gör bara saken värre.
 
Sv: Schäfer med frisyr egen ras?

Shiloh sheperd är inte godkänd enligt FCI (enligt dig) och inte heller godkänd som ras enligt SKK, det är med andra ord än så länge en samling blandrashundar och frågan är om denna samling hundar egentligen är större i population än antalet långhåriga schäfrar.

SKK tillhör FCI och har därmed finns inga raser som är godkända i SKK men inte i FCI. Så kommer FCI nu att skapa en ras med långhåriga schäfrar så kommer SKK att bara böja sig för överheten. Shilhon är inte en samling blandraser utan det finns en stambok. Det finns flera sådana uppfödare som arbetar med att bli godkända hos FCI. Däribland Chodsky Pez. Som f ö ser ut som en liten långhårig schäfer.
Jag kan inte förstå alla dessa utseendefixerade hundmänniskor! Är det inte funktionalitet, mentalitet och en bra hälsostatus som ska styra? Vi kommer snart att ha tusentals raser av väldigt få individer som kommer att vara "dåliga" p g a att raserna ska delas upp.
 
Sv: Schäfer med frisyr egen ras?

Men visst har vi väl svenska raser som inte är godkända? Eller de har fått FCI-nummer nu?
 
Sv: Schäfer med frisyr egen ras?

SKK tillhör FCI och har därmed finns inga raser som är godkända i SKK men inte i FCI. Så kommer FCI nu att skapa en ras med långhåriga schäfrar så kommer SKK att bara böja sig för överheten.

Men visst är det väl så att ex den amerikanska bulldogen är FCI-godkänd men inte erkänd som ras hos SKK?
 
Sv: Schäfer med frisyr egen ras?

*kl*

Jag vill fortfarande ha en SCHÄFER. Hur i hela fridens namn ska man kunna hitta en längre? Det är ju en djungel och "alla" föder upp schäfer, den rätta sorten, om man får tro dem. :(

Inga problem att hitta driftstarka schäfrar som är snygga.

Ta bara som igår Jääkäri para en jäkligt trevlig tik med härlig stamtavla och ett sund extriör. :-)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Skäller på andra hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp