Bukefalos 28 år!

Schäfer med frisyr egen ras?

PIRU

Trådstartare
FCI har beslutat med verkan från 2011/01/01, att schäferhundar med frisyr "lång dubbel päls med underull":
- Kan delta för inspektioner,
- Kan delta i utställningar. Arrangören kan ställa upp egna klasser för hundar med denna frisyr. Det är inte möjligt att ställa ut blandade klasser med lagom hår och långhåriga hundar, - Är godkända för avel. Det bör noteras att parning är tillåtna endast mellan hundar med samma frisyr (stick päls, långa dubbel päls med långt hår lag).Parningar mellan lagom och långhåriga långhåriga hundar är inte tillåtna.

Detta reglemente gäller också hos oss. Det verkar som den ursprungliga schäferrasen nu delats upp ytterligare. En uppdelning som skett utifrån exteriöra krav. Schäfer, schäfer långhår och vit herdehund.

Valpar från "schäferblandningar" får ej registreras(?). Det finns också andra krav som begränsar aveln som ledstatus. Detta innebär säkerligen ingen större svårighet för de med utställningsintresserade.

Frågan är hur de som är ser schäfern som en medhjälpare i tjänsten. En uppfödare av tjänstehundar borde vara kritisk till ett begränsat avelsurval när enbart tjänsteduglighet efterfrågas.
 
Sv: Schäfer med frisyr egen ras?

Men skojjar de eller? :eek:

Varför i hela världen vill man skapa ännu en hundras som ser precis ut som schäfer men har längre hår??
 
Sv: Schäfer med frisyr egen ras?

Jag förstår inte riktigt... är det alltså det vi kallar långhåriga schäfrar?
 
Sv: Schäfer med frisyr egen ras?

Tycker det vore underbart ja. Så försvann alla fula schäfrar :-)

Ja vit ser ju också ut som schäfer men är egen ras?

Sen har du ju Belgarna som är uppdelade i 4 så varför skulle inte schäfer kunna delas upp?
 
Sv: Schäfer med frisyr egen ras?

Men nu förstår jag inte. Ska en långhårig schäfervalp som föds av korthåriga föräldrar inte kunna reggas? Eller hur blir det då? Ska den klassas om som en annan ras?
 
Sv: Schäfer med frisyr egen ras?

Men nu förstår jag inte. Ska en långhårig schäfervalp som föds av korthåriga föräldrar inte kunna reggas? Eller hur blir det då? Ska den klassas om som en annan ras?

Dom får säker reggas som långhårig schäfer precis som belgare de som föds långhår är tervar och korthåriga mallar.
 
Sv: Schäfer med frisyr egen ras?

Men är inte det där väldigt dumt... Jag menar, finns ju långhårig o korthåriga varianter inom väldigt många raser, o vissa med ännu annan päls som tex strävhåriga, ska dom dela upp alla sånna raser till sist oxå så vi får en j*vla massa raser.. Vad är orsaken till att de delar upp raserna om det i grund o botten är samma ras då de föds till o me olika ur samma kull...?
 
Sv: Schäfer med frisyr egen ras?

Tycker det vore underbart ja. Så försvann alla fula schäfrar :-)

Ja vit ser ju också ut som schäfer men är egen ras?

Sen har du ju Belgarna som är uppdelade i 4 så varför skulle inte schäfer kunna delas upp?

Att vita herdehundar finns som ras tycker jag är urlöjligt. Samma med att det ska vara skillnad mellan kort och långhårig. Schäfer som schäfer. Lika löjligt som att tumma på färgfel.

Och bellgisk vallhund tycker jag ungefär detsamma om. Att hålla på såhär går emot klokt avelsarbete och begränsar den genetiska mångfalden. Istället för att dela upp raser in till små fraktioner av inavlade populationer borde alla slås ihop, tillåtas korsavlande och registrerande.
För att resultatet skulle bli detsamma, alla olika schäfertyper skulle få ställas ut, ha samma hälsotest krav och man skulle ha fler hundar i avelsbasen.
 
Sv: Schäfer med frisyr egen ras?

Men är inte det där väldigt dumt... Jag menar, finns ju långhårig o korthåriga varianter inom väldigt många raser, o vissa med ännu annan päls som tex strävhåriga, ska dom dela upp alla sånna raser till sist oxå så vi får en j*vla massa raser.. Vad är orsaken till att de delar upp raserna om det i grund o botten är samma ras då de föds till o me olika ur samma kull...?

Undrar detsamma och frågar vad anledningen till att schäfrar inte får vara vita eller långhåriga? Finns det någon funlktion i det hela? :confused:
 
Sv: Schäfer med frisyr egen ras?

Hade ju vart en helt annan sak om en viss variant är mer benägen att bli sjuk eller bär på nån sjuk gen så de helt måste förbjudas i landet... Men att bara bli en egen o erkänd ras? Så löjligt....
 
Sv: Schäfer med frisyr egen ras?

Undrar detsamma och frågar vad anledningen till att schäfrar inte får vara vita eller långhåriga? Finns det någon funlktion i det hela? :confused:

Antagligen för att ursprungs rasen inte är vit eller långhårig??

Ska tillägga att jag inte kan något alls om schäfer;) Utan det är bara en gissning.

Tex så får inte New Forestar som är isabeller och hingstar bli godkända inom avel. Däremot stona är det inget problem med. Hur fin den än blir. Just pga Isabell inte är deras ursprungsfärg.

Från NF:s hemsida:

Färg och tecken:
Alla färger är tillåtna, utom skäck och blåögd gräddvit. Vita tecken över ljust skinn, som ej beror på ärrbildning, tillåts ej bakom huvudet, på frambenen ovanför ärtbenet och på bakbenen ovanför en horisontell linje genom hasspetsen. Hingst, född efter 1990, som är isabell (darkeyed palomino), får ej godkännas.


Så jag tackar min lyckliga stjärna när jag för 4 år sedan fick en isabell som är ett sto! Då jag tänkt börja avla.
 
Sv: Schäfer med frisyr egen ras?

Fast enligt vit herdehunds klubben så står det att vita schäfrar var med i ursprungsrasen men att de förbjöds senare.
 
Sv: Schäfer med frisyr egen ras?

Låter väldigt amerikanskt :crazy:
"Yellow lab, Brown lab, Black lab" - intrycket av att det är tre olika raser istället för en med olika färger som är godkända inom rasen.
 
Sv: Schäfer med frisyr egen ras?

Man kallar de ofta for gul/brun/svart lab fast de stalls utan skillnad. Liksom vi har bara har Akita, inte Amerikansk och Japansk aven om man ibland kan saga det for att battre beskriva vad man pratar om men kennel klubben staller dem tillsammans.

Jag har for mig att langhariga shafrar inte ar godkanda for avel darfor att de ofta inte har underull och i sadana fall kan de inte halla varmen som en brukshund under vinter forhallanden.
 
Sv: Schäfer med frisyr egen ras?

Jo :) men jag har märkt att sådana förbud mot färg eller hårlag brukar inte ha en ren orsak utan det handlar om smak eller "politik" om man ska säga det så. Jag minns att som barn fick jag det itutat i mig att vita schäfrar uppkommer inte ur renras avel utan var en indikation på att en av föräldrarna var blandis. Det var något fult i en vit schäfer tydligen.

Få gånger har det däremot handlat om att avvikelsen innebär att hunden inte är frisk eller är av förmodligen blandras material. Ex. Homozygot merle (färgen som uppkommer när två blue merle föräldrar paras) ger ju svåra hörsel och synproblem hos hund. Tror att vit boxer är heller inte ok att ställa ut, de har ju hörselproblem ofta.
Sedan har vi chihuahua i sin tur som uteslutit blue merle ur sin ras eftersom det troligen handlar om att färgen, som aldrig tidigare funnits hos dem, uppkommit genom falskt reggade hundar. Sedan att det finns hälsofel i samband med färgen avgör ju också. :angel:
 
Sv: Schäfer med frisyr egen ras?

Inte helt rätt.
Merle:
http://www.bordercollie.org/health/kpmerle.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Merle_(coat_colour_in_dogs)

Har för mig att resultatet av merleparningar brukar bli (av fyra valpar), två döda en döv o en med någon annan färg, hittar inte den gamla artikeln i ämnet.

Finns även ett mycket intressant elevarbete på SLU om merlgenen o vad den kan ställa till med, tyvärr fungerar länken jag har inte längre.

Visst får man ställa ut vit Boxer, men än så länge får den inga rosetter.
Tyska Boxerklubben har ansökt hos FCI att få den vita färgen godkänd eftersom det föds ungefär 20% vita Boxrar.

"Det vita skapar först problem när det är ihopp med pigmentsbrist. Det är inte den vita färgen isig som skapar problemen utan att hunden ofta ihopp med detta tappar pigment i tex öronen och detta är det som skapar dövheten.
Har du en välpigmenterad hund som är vit så blir det inte dessa problem."
Skrivet av en uppfödare av Amerikansk Bulldog, Andreas AB på AH.

Utklipp fra den tyska Boxerklubbens hemsida:

"Weiße und Schecken auf Ausstellungen
Auf der Delegiertenversammlung am 27./28.02.10 in Kirchheim wurde beschlossen, an die HV im nächsten Jahr den Antrag zu stellen, Weiße und Schecken als dritten Farbschlag anzuerkennen. Dazu muss dann eine Standardänderung bei der FCI beantragt werden.

Aber schon ab dieser Saison können Weiße und Schecken nach Zustimmung durch den VDH in Sonderklassen auf Spezial-Rassehundeausstellungen (nicht auf Internationalen oder Nationalen Ausstellungen) gezeigt werden. Die Hunde werden in der ihrem Alter und Ausbildungskennzeichen gemäßen Klasse gerichtet. Sie werden beschrieben, bekommen eine Formwertnote und werden platziert. Vor der Standardänderung können jedoch keine Anwartschaften auf Siegertitel vergeben werden, d.h. sie nehmen auch nicht am Ehrenring teil.

Es liegt im Ermessen der jeweiligen Ausstellungsleitung, ob sie die Sonderklassen für Weiße und Schecken auf ihrer Veranstaltung anbietet. Diese Hunde zählen mit bei der erforderlichen Anzahl für die Vergabe der Klubsiegeranwartschaft.

Sollten noch Unklarheiten bestehen, können sich die Ausstellungsleitungen an die Geschäftsstelle wenden.

Ursula Heidelberg, ZRO"
 
Sv: Schäfer med frisyr egen ras?

Tillägg, du skrev:

"Ex. Homozygot merle (färgen som uppkommer när två blue merle föräldrar paras) ger ju svåra hörsel och synproblem hos hund."

Det handlar inte bara om blue merle, samma skador uppkommer om du parar en red merle med en blu merle, eller en sobel som är merle utan att det syns.

Vad gäller elevavhandlingen från SLU så beskrev den hur färgerna sprids hos hund under tiden i livmodern, de går från ryggraden o utåt lixom, detta är en av anledningarna till att många raser har vita tassar o svanstips.
Tydligen har merlehundar i regel sämre förmåga att simma än andra hundar.
 
Sv: Schäfer med frisyr egen ras?

Jag har for mig att langhariga shafrar inte ar godkanda for avel darfor att de ofta inte har underull och i sadana fall kan de inte halla varmen som en brukshund under vinter forhallanden.

Har ju sagt att det är ett diskvalificerande fel om de är långhår men inte förbjudet att para med. men FCI vill komma närmare ursprunget än vad vi är i dag därför vill dom ha det så här.

lnghr.jpg

Dagens långhårs schäfer


Schäferns ursprung
1900-01.jpg


Tror fan att man får upp ögonen när det är sån här skillnad på en ras från ursprung till i dag.

Man avlar ju medvetet på kvalificerade fel vilket är helt galet bara för nån vill ha ett långhår. Så nu har ni som vill ha långhår ett alternativ utan att det för den sakens skull förstör för dom som vill vara seriösa med sin avel.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp