Schäfrar avlivas pga lynnesfel?

Sv: Schäfrar avlivas pga lynnesfel?

Det finns nog knappast. Däremot är schäfern en väldigt stor ras i Sverige, och det avlas både i buskarna och på riktigt, så att en och annan schäfer blivit lite vriden kan jag gott tänka mig, men inte att de skulle leda statistiken för att bli avlivade för lynnesfel. I den andra tråden nämndes dessutom "alla brukshundar" som en homogen grupp. De skulle också leda någon slags negativ statistik.
 
Sv: Schäfrar avlivas pga lynnesfel?

JAg kan tveklöst säga att minst en hund i varenda ras har blivit avlivad pga lynnesfel, skulle schäfern vara något udantag?
 
Sv: Schäfrar avlivas pga lynnesfel?

JAg kan tveklöst säga att minst en hund i varenda ras har blivit avlivad pga lynnesfel, skulle schäfern vara något udantag?
Självklart är det så, men skribenten hänvisade till text från försäkringsbolag, vilket jag har väldigt svårt att tro på.
Finns väl inget försäkringsbolag som betalar ut livvärde för en hund med lynnesfel, om det inte är en konstaterad tumör el dyl.
 
Sv: Schäfrar avlivas pga lynnesfel?

Har en bekant som fick avliva en Dp med lynnesfel, de fick inte ut något alls från försäkringsbolaget, trots att hunden avlivades på veterinärens inrådan.
 
Sv: Schäfrar avlivas pga lynnesfel?

Var det inte Agrias sammanställning av hundars livslängd 1995-2002? Jag tror mig minnas att en ganska stor andel av de schäfrar, som inte fick se sin tio års dag, togs bort när de var ett par år gamla pga att deras ägare inte klarade av dem. Det var dock en mindre andel än de som föll offer för HD. Och en stor majoritet av hundarna var vid liv vid 10 (drygt 70%). Så det var inte jättemånga hundar som togs bort av "lynnesfel".

Schäfer är en stor ras (i båda bemärkelserrna) med många användningsområden - välj fel linje och det blir inte roligt för någon av de inblandade parterna - välj rätt linje och du kan hitta din drömhund nästan oavsett vad du vill ha ut. (Å andra sidan - jag har kommit i kontakt med en jakt-golden som köptes som familjehund... vilken ras man än väljer, så finns det minor)

Tyvärr verkar det inte som om Agrias rapport finns öppen på nätet.
 
Sv: Schäfrar avlivas pga lynnesfel?

Men är det verkligen samma sak att ha lynnesfel som att ägaren har köpt på sig för mkt hund?
 
Sv: Schäfrar avlivas pga lynnesfel?

Helt klart finns många hundägare med hanteringsfel! :o
Sätt en schäfervalp med "blivande halvjobbig vuxenmentalitet" hos dom så har vi antagligen en vuxen hund med "lynnesfel" så småningom. Något som en hundmänniska utan större problem skulle klara av men som hundägaren inte grejar.
Då bär det iväg till avlivning, för hunden är ju farlig och ingen annan klarar av den. Känns det igen?

Jag tror, utan att siffror på det, att det är ett minimum av schäfrar som har ett så gravt lynnesfel att dom måste dödas.

LIA
 
Sv: Schäfrar avlivas pga lynnesfel?

Vi är många som är intresserade av detta ämne.

Så informera gärna oss också om var dina fakta kommer ifrån!

Som någon klok person sagt "allting går att sälja med mördande reklam, kom och köp konserverad gröt" ;) Och detta gäller inte minst olika typer av statistik-information!

Vill man vrida siffrorna så att en viss ras är bättre eller sämre än en annan så gäller det ju bara att lyfta fram den information man vill belysa och mörka den andra!

Tacksam för mer information!

/Swat
 
Sv: Schäfrar avlivas pga lynnesfel?

Helt klart finns många hundägare med hanteringsfel! :o
Sätt en schäfervalp med "blivande halvjobbig vuxenmentalitet" hos dom så har vi antagligen en vuxen hund med "lynnesfel" så småningom. Något som en hundmänniska utan större problem skulle klara av men som hundägaren inte grejar.
Då bär det iväg till avlivning, för hunden är ju farlig och ingen annan klarar av den. Känns det igen?

Jag tror, utan att siffror på det, att det är ett minimum av schäfrar som har ett så gravt lynnesfel att dom måste dödas.

LIA

Håller helt med här. Finns tyvärr många starka schäfrar som hamnar i helt fel händer, som folket helt enkelt inte klarar av. Varför tror ni det finns så många 6-12 månaders schäfrar till salu pga. allergier och alla möjliga orsaker? Jo för att i 90% av fallen har nog schäfern tagit över....
 
Sv: Schäfrar avlivas pga lynnesfel?

Bra källa, det står att hemsidan inte kan hittas. :p
 
Sv: Schäfrar avlivas pga lynnesfel?

Nu missade jag vad som skrevs i förra tråden, men inte är det väl en nyhet att hundar avlivas för lynnesfel, så även schäfrar? Eller hur var det antiloop menade?
 
Sv: Schäfrar avlivas pga lynnesfel?

Det finns med bland rubrikerna i listan, klicka så kommer du till den delen.
 
Sv: Schäfrar avlivas pga lynnesfel?

tack! jag läste den där listan två ggr utan att se det... men det stod ju faktiskt där!!
 
Sv: Schäfrar avlivas pga lynnesfel?

Försäkringsbolagen har även statistik över lynnesfel, där ersättning utgått för dokumenterad aggressivitet mot människa.
Här är tyvärr brukshundsgruppen som helhet överrepresenterad, och livskador av denna orsak utgör en stor del av det totala antalet livskador. Schäfern hör därmed till de överrepresenterade raserna men bär inte ensam ansvaret, vilket kvällspressen av och till gör sken av. Det har ibland påståtts att aggressiviteten generellt skulle bero på sjukdom.
Det finns dock inga medicinska belägg för den saken, och behandlingsförsök har visat sig resultatlösa. I stället får orsaken sökas i bristande mental stabilitet hos hundarna – ofta ärftligt betingad – och hos dåligt utbildade och ibland ansvarslösa hundägare. Det är viktigt att veta att aggressiviteten hos en annars normal hund kan vara ett tecken på att den är sjuk.
En välutbildad brukshund förutsätter en intresserad hundägare.
En sådan hund är som regel också en bra sällskaps hund och fungerar vanligen problemfritt i samhället.
Jag kan ingenstans se att just schäfer är den ras där flest avlivningar sker pga lynnesfel, lynnesfel finns inom alla raser, däremot så tillhör den bruksraserna som grupp är överrepresenterade.
 

Liknande trådar

Hästvård Vad krävs för att kunna döma ut en häst pga lynnesfel? Går det ens?
6 7 8
Svar
142
· Visningar
15 056
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Vad gör man i sån här situation?? Lång historia bakom som blir för lång att dra här. Så ställer frågan först. Skulle ni avliva en 8-...
2
Svar
36
· Visningar
3 572
Senast: Tina86
·
Hundhälsa Hej allihopa! Pga ändrade familjeförhållanden så känner jag tyvärr inte att jag kan ha kvar min hund på 1,5 år. Har jag kvar honom får...
Svar
16
· Visningar
3 595
Senast: Coop
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 858
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Dejtingtråden del 37
  • Glass

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp