Schäfern då och nu !!

Sv: Schäfern då och nu !!

Och när skedde det? Det måste ju vara originalet och så som rasen ska se ut.

Behöver det väl inte? Om man börjar forma en ras är det väl sällan så att hundarna du börjar med är exakt det du vill ha sedan (utom några exemplar kanske)- dels för att det måste vara skitsvårt att hitta tillräckligt med liknande hundar och dels för att man ofta har en strävan efter att få en homogen ras.. Perfekta exemplar finns ju knappast o då kanske man började med någon enstaka som man skrev standarden efter.. inte så att rasen var perfekt o sen började man skriva en rasstandard som man sen inte följde o därmed pajjade den från början perfekta icke-rasen.. förstår nån mitt flummande alls här? :o:D

Senast ändrad:

*KL*

Mrs Scab: Ja visst de ar Grunden, effektivaste sattet att se "hur" v.S. tankte torde ju da vara att studera de hundarna som efter x antal ar var resultatet i hans avel. Nagra flasande extrema rakrumpade palsmonster tror jag inte han menade att det skulle resultera i ;)

Att folk laser bade historia (menar inte nagon har) och rasstandard som Fan laser Bibeln kan bli mer an lite frustrerande ibland.

Alltsa, -PROBLEMET- inom schaferrasen, som jag ser det, ar inte de "showlinjade" hundarna som fortfarande kan rora sig. Utan det ar "bruksarna" som har fel i skallen och "showarna" som inte kan ga - som folk avlar pa. Extremerna.

Det -jag- sorjer ar att folk ser de dar bilderna och youtubevideorna och dommer ut en hel ras. Samt att vi har denna uppdelning inom rasen -oavsett vilket jakla land man befinner sig i. Den ar lika starkt (starkare tror jag) presenterad i staterna som i sverige, uppdelningen ar tydlig.

*KL*

Mrs Scab: Ja visst de ar Grunden, effektivaste sattet att se "hur" v.S. tankte torde ju da vara att studera de hundarna som efter x antal ar var resultatet i hans avel. Nagra flasande extrema rakrumpade palsmonster tror jag inte han menade att det skulle resultera i ;)

.

Men det är ju precis det som redan skrivits. Att rasen inte blev någolunda en "schäfer" förrän kanske efter 15-20 år (eller kortare beroende på hur många kullar som fötts)

JA?

Jag har inte ifragasatt dig, om det har verkat sa sa ber jag om ursakt.

Det jag forsoker spinna vidare pa ar att: Tar man vad som var grunden for avelsarbetet samt reulstatet utav dessa hundar dvs dryga 20-talet, give or take, hur f-n har vi kunnat ga till vissa av de extremer som finns idag?

Det puttrar i alla fall i den internationella grytan, hur det eg. ser ut i sverige vet jag inte, men organisationer utomlands startas mer eller mindre i protest mot var som premieras pa vissa utstallningar och hur rasstandarden har last som djavulen laser bibeln av vissa. Nu sitter de i en konfliktstallning mot varandra, dar IGEN schaferrasen kommer i klam. Det hander iofs nagot, om det ar pa gott eller ont far val tiden utvisa.

Tycker det är mer än en rygg som gör många schäfrar till räkor. Tycker man ska ta med mentaliteten i den utmärkelsen också. Finns ju så fruktansvärt många veka schäfrar som inte står för nånting som är raka i ryggen det är lika stora räkor dom.

Är dom super fina kroppen lättsluttande rygg fina linjer men är har en kassmentalitet så kan man göra lika lite med en sån hund som en schäfer men krumrygg och bra mentalitet.

Så sitta här och döma ner hundar till höger och vänster för en rygg när man kanske själv har en mentalt klen hund blir ju knappast bättre.

Tycker man avlar ganska knepigt på schäfer just nu bara fart och åter fart sen mjuka hundar för och kunna styra upp tempramentet vilket gör att vi får jäkligt klena hundar som inte duger till mycket absolut inte tjänstehundar. Vilket kommer vara svårt att få tag i snart om nån inte tänker till.

Nej sansa dom lite skaffa mer hårdhet i dom bättre extriör. Det kommer och göra att färre kan styra sina hundar och man kommer då kunna minska behovet avv få fram så många schäfrar och många oseriösa kennlar försvinner.

Ja, har jag pastatt att det Bara ar hos extremrakorna det finns fel? :P

Kropp och mentalitet BORDE vara hogst pa allas lista som uppfodare och kopare. Jag ar inte intresserad av varesig en fysisk raka eller en mental raka. Jag vill ha en hund som a) kan "Step up" b) inte viker sig for kretiochpleti c) INTe reagerar med ett "oooh jaaaavlaaaaaar vad aaackligt" sa fort nagot rakar handa som ar "utanfor vardagens skyddade verkstad". Och en som sitter ihop och kan springa utan att se ut som den forsoker skita.

De talar om GO, genetic obedience, vilket alltsa inte ar "Vekheten" utan viljan att vara "en i teamet". Att "Vara med". Men sa talar de aven om "belastningsbar" vilket verkar betyda olika for olika individer. Dar till talas det om rage syndrome, som da och da poppar upp.

En balancerad hund med driv, kraft och vilja, dar kraften ar saval fysisk som psykisk ar val vad de flesta av oss ser som en "bra" schafer.

Sen huruvida vi ska ta en hundras som klassas som en "utility dog" och en mangsidig ras och bygga dom till ferrarituggare kanske inte ar varldens lattaste diskution. De flesta Behover inte, och kan inte heller hantera, en ferrarihund. Du i ditt arbete anser dig behova det, vill ha det och stravar efter att avla det, vilket ar fine for mig. Men det andrar inte faktumet att du i det fallet skulle avla pa "bruks extremer".

-vad- schaferrasen "borde" vara skiljer sig beroende pa vilket lager man tillhor, men snalla, kan du inte beskriva din ultimata schafer som du anser hade varit Superb for ditt andamal? Rakna upp blodslinjer du gillar? :)

Jag har inte ifragasatt dig, om det har verkat sa sa ber jag om ursakt.

Det jag forsoker spinna vidare pa ar att: Tar man vad som var grunden for avelsarbetet samt reulstatet utav dessa hundar dvs dryga 20-talet, give or take, hur f-n har vi kunnat ga till vissa av de extremer som finns idag?
Nej nej! Jag tog det inte som ett ifrågasättande, jag förtydligade mig bara!Jag håller fullständigt med om att tolkningen av rasstandarden på sina håll är ett enda stort frågetecken. Nu hittar jag inte filmen, minns inte vilken mapp jag lagt den i men den är från Tysklands största schäferutställning där utställningshundarna utöver att visas upp även ska göra ett så kallat modprov. Bara det är hjärtskärande att se. En ras som ska vara så robust och frimodig, ja där kommer dessa stora bjässar och nästan vänder i farten för att de inte vill möta figgen som oftast ändå brukar "hjälpa till" lite genom att vara snällare i kroppspråket än vad en vanlig figg på bruksprov skulle vara

Vill dock även inflika att det inte var alldeles för längesedan en brukshane ställdes ut med sina avkommor i en uppfödaregrupp (kan det heta så? Är fruktansvärt dålig på termer inom utst.världen även om jag ställer min terrier) vilket jag tyckte var ett jättebra initiativ! Jag tror att det är viktigt att även bruksisarna får komma ut och synas, kanske för att öppna folks ögon? Hanen var för övrigt Javir vom talka marda.

Det puttrar i alla fall i den internationella grytan, hur det eg. ser ut i sverige vet jag inte, men organisationer utomlands startas mer eller mindre i protest mot var som premieras pa vissa utstallningar och hur rasstandarden har last som djavulen laser bibeln av vissa. Nu sitter de i en konfliktstallning mot varandra, dar IGEN schaferrasen kommer i klam. Det hander iofs nagot, om det ar pa gott eller ont far val tiden utvisa.

Som jag har förstått det så har FCI satt schäfern på någon slags "se över lista" på raser som behöver granskas innan det går helt åt h-e. Rätt tråkigt att de skulle behöva hamna där över huvud taget, men problemet är väl för stort nu för att kunna skylas över.

den är från Tysklands största schäferutställning där utställningshundarna utöver att visas upp även ska göra ett så kallat modprov. Bara det är hjärtskärande att se.

Hanen var för övrigt Javir vom talka marda.

Som jag har förstått det så har FCI satt schäfern på någon slags "se över lista" på raser som behöver granskas innan det går helt åt h-e. Rätt tråkigt att de skulle behöva hamna där över huvud taget, men problemet är väl för stort nu för att kunna skylas över.

Javir ar en hane jag blir alldeles varm i magen av att se... en hund jag Verkligen skulle vilja se i verkliga livet.

Visst ar det otroligt sorgligt att de "glomt bort" (ignorerat eller vad man nu vill kalla det) mentaliteten. Jag blir lika glad i magen varenda gang jag ser en schafer reagera pa ett bra vis, i synnerhet de yngre "annu inte fardigformade" hundarna.

Ja visst, problemet ar faktiskt bra mycket storre an vad ex. staterna vill erkanna. (jag vantar pa att fa antrax pa posten fran ett par uppfodare dar nere vilken dag i veckan som helst)

Nu minns jag inte vem som sa det men citatet "Schaferns forbannelse ar tavling". Sa fort det blir prestige och poangplock som blir viktigare an rasen som helhet springer vi pa patrull.

Det ar eg. svart att veta vad en san "menlos medelsvensson" som jag, och kanske du? kan gora for att hjalpa till? Det hjalper ju egentligen ingen att vi snarjer pa ett forum, finns det Nagot man kan gora? Det ar en fragestallning jag har just nu, Mr. Torres har gett mig lite tips pa hur en san som jag kan engagera mig och hjalpa till - men det skulle vara valdigt intressant att se om du kanske kan komma med mer input pa det? :)

Hundar jag gärna ser i min stamtavla är ex Mink vom Haus Wittfelt , Troll von der bösen naschbarschaft, Fero vom zeuterner himmelreich , Jucan vom Peroh, Bandit vom Oberhausener, Fax vom grenzgänger sen finns det ju gammla svenska som inte går av för hackor heller som Sekundants Ici ban, Hassemans Affe, Axxe ja bra hundar kan vi tala om hela natten.

Arec vom Bunsenkocher, Quando von Arminius, Canto von der Wienerau och Arko Honest da? Ar det nagra hundar du sprungit pa och har nagra asikter om? (Jaaa jag ar nyfiken i en strut!)

Arko kan jag tro kanske skulle vara av intresse for dig, eller iaf hans son Stormfront's Brawnson?

Wienarau är ju rena utställningshundar så det ger jag inte mycket för.

Stormfront's Brawnson har faktiskt Dolf de zakory i stammen precis som Jääkäri.

Ah tycker du Weinerau ar sa pass illa?

Canto, om jag inte missminner mig, har rykte om sig att ge vassa rakor, iofs kanske inte vassa pa ratt satt. En san hund man ar forsiktig med om man har han i stamtavlan.

Brawnson tycker jag ar ratt intressant, men overlag -vad jag har hort- verkar Arko ge bra avkommor men du kanske anser att det kommer fran moderssidan da?

Winerau tycker jag är bottenskrapet av schäfer.

Vet inte så mycket om dom alls.

brukar bilda mig en uppfattning genom att besöka dom. Som med Jucan till Sisu var jag till Tyskland med uppföddaren och fick äran att figga. Sen tikarna har jag haft bra insyn på. Även pappan till Jääkäri den har jag figgat i alla år.

lite halvt OT

Är inte Canto vd Winerau "utställningsräka"? Satt o kollade igenom våran gamla schäfertiks stamtavla på hunddata och hittade honom som både morfars morfarsfar och morfars farmorsfar.
Och hon var var en räka :)

Såg nu att jag redan fick svar på det där med utställningsräka :D

lol har tyvarr inte varken rad eller mojlighet att kasa runt till alla de hundar jag ar nyfiken pa *visselvissel*. Men tack for din input Piru!

Nu minns jag inte vem som sa det men citatet "Schaferns forbannelse ar tavling". Sa fort det blir prestige och poangplock som blir viktigare an rasen som helhet springer vi pa patrull.

Det ar eg. svart att veta vad en san "menlos medelsvensson" som jag, och kanske du? kan gora for att hjalpa till? Det hjalper ju egentligen ingen att vi snarjer pa ett forum, finns det Nagot man kan gora? Det ar en fragestallning jag har just nu, Mr. Torres har gett mig lite tips pa hur en san som jag kan engagera mig och hjalpa till - men det skulle vara valdigt intressant att se om du kanske kan komma med mer input pa det? :)

Fast..både jag och nej. Det var faktiskt via forum som jag fick nys om bruksschäfern. Jag ville ha beauceron till varje pris förut för att jag inte riktigt visste om att de brukslinjerade fanns i så stor omfattning, men så blev det tack och lov ändring på det! Sen Grima kom in i mitt liv kan jag inte tänka mig en annan ras att jobba med. Sedan finns det såklart individer/linjer som jag inte är vansinnigt förtjust i, men det är ju inte svårare än att man undviker just dem. Generellt sett tror jag att det är mycket svårare för dig, kanske inte långsiktigt sett men det kommer inte att gå att påverka direkt i och med att aveln inte är lika kontrollerad på "andra sidan". Jag tror att allmänheten helt enkelt inte vet allt för mycket om uppdelningen, och kan man på något sätt marknadsföra arbetande linjer bättre så har man nog sått ett litet frö?

Min figges frus dotter stod i rasmontern med sina bruksisar på stora stockholm (eller om det var mydog eller liknande mässa) tillsammans med en exteriörare. En svart och en grå, vilken uppmärksamhet de fick! (positiv). Mer sånt? Jag tror helt enkelt att folk får sig en liten "chock" när man ser två så olika hundar av samma ras stå sida vid sida., då kanske de även inser vad utför det gått. Men det är en svår fråga.. i största mån har det ju med djurskydd att göra. I min värld är det inte rätt att främja avel på den typen av hund.

Senast ändrad:

haha ja, visst ar det "ja och nej", det haller jag med om, jag glommer mig, forlat "show" = tavling, dvs conformation.

Du har nog en bra poang dar, att bruksarna behover synas mer. I synnerhet har tror jag, men o andra sidan, sa sent som for 10 minuter sedan fick jag lasa att hela "schaferrasen var sonderavlad och forstord" som en kommentar aprapa en hund fodd 1951 "Den fodd -51 var den enda som var fin, hela schaferrasen ar ju forstord nu". :S

Avelskontrollerna har ar under all kritik. Bara det att CKC inte accepterar nagra temperament/mental test tycker jag ar avskyvart daligt. Fragar man uppfodarna har om det tittar dom pa en som om man var fran pluto och undrar vad man menar. >.< Rontgen ar frivilligt och "world champion lines" anvands till hoger och till vanster och sa langt bak i hundarnas stamtavla att jag kan saga det samma om kaiser! (o da far man Verkligen grava bakat med). Rontgenresultat ar inte oppna. AKC ar inte medlem av FCI utan har ett "samarbete" samt arbetat om schaferns rasbeskrivning.

..vinna pa lotto o forsoka "make office" kanske. *asgarvar*

Blandat136.jpg

Jääkäri arbetsklädd en skärpt herre som jag bara gillar mer o mer i tjänst.

Tycker han har alla bitar som krävs för att vara en bra schäfer

Självsäker , godmodig, stor kamp, nyfiken , fint avvägt aggressions paket , och ett nervpaket som kan styra upp allt detta. Sen ska dom ha ett högt temprement.

Det är för mig en bra schäfer.

Någon pratade om dual purpose och vissa försöker väl få fram något liknande, men sanningen är att det inte går. Utställningsvarianten och bruksvarianten är så pass olika mentalt och exteriört sett idag att det krockar för mycket (generellt) och då är det svårt at kompromissa.

Din sanning och min sanning är inte övrenstämmande!
Jag vet kompisar med sk bruksshäfrar som har fått hp på utställning så att bara avfärda att det inte går att kombinera är inte rättvist!

Och vem vet vad sk utställningsshäfrar skulle kunna uträtta om dom kom till ägare som aktiverade dom på ett rätt sätt´?
Dom mest extrema skulle inte hålla ihop och det är absolut inget jag stödjer!

Bara kolla på min yngsta som är av rena utställningslinjer, hon är tjh och ganska högt korad och då är hon hos en riktig nybörjare!
Hon var på sin första övning i våras och då var det tre dagar av arbete som gällde! Hon kroknade lite på em av andra dagen innan hon insåg att det inte går att vara på helspänn hela tiden, man måste sova när man kommer åt!
31047127.jpg

Liknande trådar

Hundavel & Ras Något som kommit upp i mitt flöde de senaste dagarna är artiklarna och diskussionerna angående blandrasavel och renrasavel i Borås... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
3 886
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 806
Senast: ildiko
·
R
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i... 4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 752
Senast: Sezziyanen
·
Övr. Hund Detta är en något "flummig" tråd:angel:. Jag har alltså inget tydligt mål annat än att det kan vara intressant att höra andras tankar...
Svar
9
· Visningar
1 401
Senast: Preussen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka