Sv: Schampo

Carr&Day&Martin för skimlar, riktigt smutsigt använder jag "Stain Remover". Eller Fiebings för skimlar.

Den gulbruna badade jag i Emins glansschampoo. Fungerade toppen.

Tvättar bara till utställning men vi åker på hyffsat många sådana så det blir ett par gånger/år. Lika bra att hon vänjer sig, när hon är vuxen och ska tävla sen så blir det samma visa.

Skimlar är ibland hopplösa.

*kl*

När vi ändå är inne på ämnet; vad kan man ta i pälsen för att få bort kåda? Ibland när hästarna varit inne i skogen i en del av sommarhagen och gosat lite träden är de helt kletiga i pälsen... Luktar wonderbaum i flera dagar...

Har du någonsin försökt borsta bort björnpäls?! Det går inte! Höll på i typ 2 månader (han fällde hur mkt som helst och fick tillskott för att fälla snabbare, men det tog ju aldrig slut!) sen blev det tvätt och det mesta försvann. Dock har han ju fortfarande en del vinterpäls under magen och på benen, det försvinner typ aldrig. (borstar med en tandad svettskrapa så fort han börjar fälla)
Är likadant varje år... Och varje år försvinner inte pälsen på hals/rygg/rumpa förrän jag har tvättat honom inför betessläppet.

Och tja.. varför är han fet i pälsen. Han går på bete 6-8 månader om året och av någon anledning blir han väldigt fet i pälsen då. Det blir alla hästarna på betet. Det är ju ingen nackdel på betet direkt för han är ju i princip vattenavstötande och får varken fästingar eller insekter på sig.
Men när han sen också har rullat runt i härlig gyttja (och verkligen gnuggat in skiten så mkt han bara kan) hela vintern också så ligger smutsen så långt ner att det inte går att få bort även fast jag borstar och borstar och borstar... Det är lönlöst helt enkelt.
Tvättar honom bara 2/max 3 ggr om året.

*kl*

Tvättar bara till utställning, men det kan bli några gånger per sommar.

Först shamponering med Superpoo, från Absorbine. Drygt, luktar gott och gör ordentligt rent.

Sedan balsam, Nutri Care, Head to Tail Plus. Gelé som man inte ska skölja ur, gör man och svans silkeslena och glänsande.

Körde förut med Foxfire glans som sista touch, men ska i år testa en ny spray som heter Final Mist, rekommenderas särskilt av shettisfolket. Glansolja runt ögon och näsborrar, något isländskt märke.

jag kan verkligen rekomendera linimentschampo, det är så himla praktiskt och lätt inför tävling tex med tanke på att man inte behöver tvätta bort det. Sen använder jag nått blått schampo för skimmlar som jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på. det är iaf ett sånt som gör att dom blir vitare och så är det aloe vera i, superbra men ganska dyrt har jag för mig.

Just nu har jag ett färgförhöjande (brun) schampoo från Showmaster från H**ks. Han blir ren iaf men brunare vet jag inte.. Tidigare har jag alltid (i sisådär 5 år) alltid haft "Frisk & Skön, för hela familjen, hudnära pH". Det fungerade också aldeles utmärkt och är bra mycket billigare! Sen luktar hästen mycket godare efter Frisk & Skön ;) Hade dessutom ett Frisk % Skön som var 2 in 1 (med balsam). Mjuuk blev han!

Jag tror inte att det spelar så stor roll vad man använder.. Schampoo som schampoo! Däremot diskmedel skulle jag aldrig använda. Grönsåpa... kanske!

*svarar rakt av*

Så här gör jag:
Sköljer
Sköljer av igen med lite jodopax i mycket vatten.
Schamponerar, använder en kort rotborste för att komma åt bäst.
Svansen
Sköljer ordentligt
Torkar av och låter torka
Glansspray i man och svans och lite högst upp på rumpan som smutsavstötande.

jag tycker om glans-schampoot och til skimmeln har vi friebings för vita hästar, mycket enklare än att stå och gnossa i evigheter!

yes diskmedel rekomenderas av en hel del veterinärer till både häst och tex hund. för att det har rätt ph. Men då i låg konsentration såklart.

(var länge sen jag använde det själv till häst)

PROB schampot stämmer in på ditt önskemål :)

Förövrigt så anv'nder jag PROB aloevera schampo eller vanliga schampot...

Schampo Ekol från hööks.
Sen tar jag massa pälsglans i mannen och svansen och även vanligt människo balsam i mannen och svans. Mannen och svansen får inte slitas i onödan! :p

Jag har alltid använt kombinerat häst/hund/katthampoo som jag snott från pappas hundar. Sen köpte jag nått värdelöst hästshampoo på granngården. Nu använder jag sunsilk som är riktigtbra och dom blir silkelena av det!

till skimmeln använder jag Veredus Snow White. tycker det är jättebra! han är inte den renligaste av sig så får stå och skrubba i ca 40 minuter, men vit blir han! man får vara noga med att skölja ur den bara för annars blir dom grå/lila..
till den bruna använder jag inget speciellt schampoo, brukar ta det som finns till hands. Head & Shoulder brukar jag ha ibland, det tar bort stövet i pälsen! jättebra!

*kl*

Till alla!!
Tack för era svar. Det är intressant att läsa... Keep on going ;)

Själv har jag mest använt grönsåpa och ibland Hexocil på ena pållen om hon har kliat sig mycket i manen och svansen. Men jag funderade på om det fanns något annat supermedel :D

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
5 031
Hundträning Behöver gnälla av mig, och kanske kan jag få nåt tips oxå... Min hund har i flera månader varit under allergiutredning, och får endast... 2 3
Svar
42
· Visningar
2 886
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Nu är jag trött på all skitsmörja som säljs ute på marknaden till eksemhästar och som inte hjälper ett piss! Har en eksemhäst här hemma... 2
Svar
39
· Visningar
7 019
Övr. Barn Jag tänkte höra lite med er angående barneksem. Det gäller min mans systerson. Han har haft besvärlig eksem sedan liten. Väldigt torr...
Svar
9
· Visningar
4 708
Senast: Pallas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka