Sv: Schampo

Allvarligt!?
Fattar inte hur en vet kan rekomendera diskmedel:confused:
Det är långt ifrån rätt Ph, själv har jag läst ett antal artiklar om just detta ämne att man inte ska tvätta djur med just diskmedel...
Min vet avråder mestämt att man inte ska använda diskmedel..

Använder schampoo med Jojobaolja...pall (han är hög....), rotboste och skrubbar från topp till tå och hästen skiner som bara den och inte en gnutta smuts. Tvättsvamp bara glider ju på ytan så all grus och damm ligger kvar inne i hårremmen. Blir lite av samma teknik som skura väggar men attans vad ren han blir. Får lite skyddande yta också märkte jag 3 dagar senare när damm och grus var väldigt lätt att borsta bort. Skulle tippa att en tvätthandske också funkar för det känns som att man får gå "till botten" med det hela för ett bra resultatl.

*kl*

Till alla!!
Tack för era svar. Det är intressant att läsa... Keep on going ;)

Själv har jag mest använt grönsåpa och ibland Hexocil på ena pållen om hon har kliat sig mycket i manen och svansen. Men jag funderade på om det fanns något annat supermedel :D

PROB shampot +oljan är så nära mirakel man kan komma vad det gäller klåda!!!! Värt varenda öre om man inte vill ha pälslös sönderkliad häst.

FPL

Okej, men finns det olika sorters schampo? Av PROB-märket menar jag? Eller är det olika saker. Jag har nämligen bara sett en hel hög med flaskor men inte tittat något närmare på dem :o

Okej, men finns det olika sorters schampo? Av PROB-märket menar jag? Eller är det olika saker. Jag har nämligen bara sett en hel hög med flaskor men inte tittat något närmare på dem :o

PROB serien består av shampo ,olja och insektskydd.
Jag använder shampot var 14e dag och oljan varannan dag vid klåda.
Insektsdeon har jag inte provat-så den vet jag inte om den är bra.
Men med olja och shampo har jag fått bort riktigt skorvigt knotteksem och hållit klådan i shack så att inte svans och man blivet bortkliade....

En häst som rids och borstas och kanske även svettas regelbundet har väl inte så fet päls som en häst som enbart går på bete dygnet runt?
Tycker snarare pälsen blir fetare när jag rider, hästen är 9/10 ggr genomsvettig efter jag har ridit på sommaren. Även om jag spolar/svampar av honom är han fet i pälsen. Om de blir feta i pälsen eller inte beror nog snarare på individen och på betet, snarare än om hästen rids eller inte.

Tycker snarare pälsen blir fetare när jag rider, hästen är 9/10 ggr genomsvettig efter jag har ridit på sommaren. Även om jag spolar/svampar av honom är han fet i pälsen. Om de blir feta i pälsen eller inte beror nog snarare på individen och på betet, snarare än om hästen rids eller inte.

Då får vi nog enas om att vi är oense. Jag har aldrig stött på en häst som mår bra inuti som är fet i pälsen.

Vattnet rinner av min häst galant ändå och han blir aldrig blöt/frusen. Och ja visst ska en häst blir mer fet i pälsen när den går på bete, inte borstas/arbetas svettig.

Mina erfarenheter är att hästarna har kommit till oss feta i pälsen/blivit feta i pälsen när de åkt tillbaka men efter ett kort tag med rätt utfodring blivit både blankare och i princip inte feta alls. Därav drar jag mina slutsatser att är insidan i balans så är hästen inte fet i pälsen. Och jag har inte ryktat på år och dag (:o vet att det är bra för massagens skull) så det är inte pälsvården i sig det beror på.

Som sagt, vi har olika åsikter på denna punkten.

kl

Använder ni hästschampo? Märke? Pris? Ekol hästschampo, runt 50 kr för 1 l. är drygt o bra :laugh:
Något annat schampo? Schampo för människor? vi har ett glansschampo i stallet, men kommer inte ihåg vilket märke..
Nåt med aloe vera? nej, men funderar på o testa
Linimentschampo? nej
Diskmedel? nej
Grönsåpa? det använder jag ibland till man o svans, fungerar ganska bra

Finns det något bra schampo mot mjäll? ingen aning :p

Någon som provat glansschampo? har det som sagt, funkar nog ganska bra
Eller schampo med färghöjande egenskaper? inte provat

*kl*

Fiebings Horse Saloon är överlägset, hästen blir ren, mjuk, blank och väldoftande.

Dock är det rätt dyrt och ibland svårt att få tag i, så till den ljusa svansen som måste tvättas ofta kör vi på nåt billigt människoshampoo för det mesta.

Om vattnet rinner av honom så är han ju fet i pälsen!
Min häst är blank och fin i pälsen, och när han står på stall får han bra foder. Han är knappast fetare i pälsen än någon annan häst jag har träffat på. (eller jo, fetare i pälsen än hästar som badas innan tävling var och varannan vecka och går med täcke året om, men såna hästar tror jag inte mår så himla bra.)

Du pratade ju om fet som i att smutsen inte går bort - på det viset är han absolut inte fet nej. Eller pratar du om normal päls nu?

Nej, jag tror inte heller sådan hästar mår så bra :crazy: Dock är det inte mycket skillnad på min hästs päls efter bad som innan, det är mest dammet jag vill åt när jag badar.

På ponnyn använder vi Windsor skimmel schampo (han är helt vit) och det funkar bra.

På våra halvblod använder vi LDC (ett medel som man blander ut med vatten) samt har lite badolja i.
Det är min sambos lösning (båda hästarna är hans)

Jag föredrar att använda häst schampon, dom är gjorda för hästar och det finns prisvärda som är effektiva.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
5 031
Hundträning Behöver gnälla av mig, och kanske kan jag få nåt tips oxå... Min hund har i flera månader varit under allergiutredning, och får endast... 2 3
Svar
42
· Visningar
2 886
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Nu är jag trött på all skitsmörja som säljs ute på marknaden till eksemhästar och som inte hjälper ett piss! Har en eksemhäst här hemma... 2
Svar
39
· Visningar
7 019
Övr. Barn Jag tänkte höra lite med er angående barneksem. Det gäller min mans systerson. Han har haft besvärlig eksem sedan liten. Väldigt torr...
Svar
9
· Visningar
4 708
Senast: Pallas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka