Schemaläggning kring fridagar

Cherarriduracell

Trådstartare
Finns det någon övergripande regel om hur man ska schemalägga kring fridagar? I mitt yrke tex är julafton, juldagen, nyårsafton, nyårsdagen fridagar och de två veckorna har vi inte samma schema som vanligt utan schemaläggs utefter önskemål om ledighet. I år infaller de fridagarna mån-tis. Är det så att min arbetsgivare kan lägga ALLA mina 40 timmar på de dagar som inte är fridagar och på så sätt tycka att jag fick dagarna lediga, eller ska man dra av 8h/fridag på den sammanlagda arbetstiden per vecka så att jag de två veckorna endast jobbar 24h/vecka?

Hoppas jag förklarade så det går att förstå, lite rörigt detta.:D
 
Finns det någon övergripande regel om hur man ska schemalägga kring fridagar? I mitt yrke tex är julafton, juldagen, nyårsafton, nyårsdagen fridagar och de två veckorna har vi inte samma schema som vanligt utan schemaläggs utefter önskemål om ledighet. I år infaller de fridagarna mån-tis. Är det så att min arbetsgivare kan lägga ALLA mina 40 timmar på de dagar som inte är fridagar och på så sätt tycka att jag fick dagarna lediga, eller ska man dra av 8h/fridag på den sammanlagda arbetstiden per vecka så att jag de två veckorna endast jobbar 24h/vecka?

Hoppas jag förklarade så det går att förstå, lite rörigt detta.:D

Jag förstår inte.
Är du fastanställd och jobbar heltid, eftersom du skrivit 40 timmar, så borde ju "normalfördelningen" vara åtta timmar per dag, fem dagar i veckan (om du normalt sett jobbar kontorstider).

Om du går på oregelbundet schema så blir det säkert jättekrångligt.
 
Finns det någon övergripande regel om hur man ska schemalägga kring fridagar? I mitt yrke tex är julafton, juldagen, nyårsafton, nyårsdagen fridagar och de två veckorna har vi inte samma schema som vanligt utan schemaläggs utefter önskemål om ledighet. I år infaller de fridagarna mån-tis. Är det så att min arbetsgivare kan lägga ALLA mina 40 timmar på de dagar som inte är fridagar och på så sätt tycka att jag fick dagarna lediga, eller ska man dra av 8h/fridag på den sammanlagda arbetstiden per vecka så att jag de två veckorna endast jobbar 24h/vecka?

Hoppas jag förklarade så det går att förstå, lite rörigt detta.:D
Vet inte exakt vad för skift du jobbar men antar att det handlar om något slags skift jobb med fasta (extra?) fridagar på nämnda dagar.
Det går i alla fall inte att hänvisa till en specifik regel.


Jag skulle tro att det regleras i ditt kollektivavtal, det är så det brukar hanteras.
Så läs kollektivavtal eller kontakta en fackansvarig så får du hjälp med förklaring.

(och så hoppas jag att ni har kollektivavtal då, men det är relativt ovanligt att det inte finns numera).
 
kolla i ditt kollektivavtal. Där jag har jobbat har man om man jobbar får man en extra ledig dag någon annan gång, är det ens ”veckovila”/schemalagda lediga dag får man en annan ledig dag. Dvs att det är en extra ledig dag du får. Fungerar bara om du jobbar med månadslön egentligen. Men det skiljer sig nog mellan avtalen.
 
Jag förstår inte.
Är du fastanställd och jobbar heltid, eftersom du skrivit 40 timmar, så borde ju "normalfördelningen" vara åtta timmar per dag, fem dagar i veckan (om du normalt sett jobbar kontorstider).

Om du går på oregelbundet schema så blir det säkert jättekrångligt.
Bra poäng. Nu förstår inte jag heller, om man inte enbart jobbar dagtid har man sällan 40h vecka. Men då pratar man också sällan om fridagar utan ser de bara som röda dagar och då är det helg (ungefär).

@Cherarriduracell Vi behöver mer information om hur du jobbar normalt sett..
Det jag skrev om reglering i kollektivavtal gäller framförallt skiftjobb (enligt min erfarenhet).
 
Bra poäng. Nu förstår inte jag heller, om man inte enbart jobbar dagtid har man sällan 40h vecka. Men då pratar man också sällan om fridagar utan ser de bara som röda dagar och då är det helg (ungefär).

@Cherarriduracell Vi behöver mer information om hur du jobbar normalt sett..
Det jag skrev om reglering i kollektivavtal gäller framförallt skiftjobb (enligt min erfarenhet).
Jag jobbar på ridskola och iom att det inte är några fasta ridlektioner på kvällstid under juluppehållet så ändras mitt schema. Finns ju ingen anledning att jobba till 21.30 en veckodag om det inte är nån där som vill rida lektion. Jag har läst i kollektivavtalet (kommunal, avtal för ridhuspersonal) och inte hittat nåt som svarar på min fundering. Upplever att kommunal direkt kan svara på många frågor men så fort det handlar om en "lokal fråga" och mitt lokala ombud ska hjälpa till så finns det ingen hjälp att hämta.
 
Jag jobbar på ridskola och iom att det inte är några fasta ridlektioner på kvällstid under juluppehållet så ändras mitt schema. Finns ju ingen anledning att jobba till 21.30 en veckodag om det inte är nån där som vill rida lektion. Jag har läst i kollektivavtalet (kommunal, avtal för ridhuspersonal) och inte hittat nåt som svarar på min fundering. Upplever att kommunal direkt kan svara på många frågor men så fort det handlar om en "lokal fråga" och mitt lokala ombud ska hjälpa till så finns det ingen hjälp att hämta.
Aha.
Tyvärr kan jag inte så mycket om kommunals avtal och framförallt inte villkor för ridhuspersonal. Men kanske du borde fråga din arbetsgivare om de dagarna ses som dagar du blir ledig för att du "jobbar in dem" eller om de faktiskt är fridagar som innebär en lägre veckoarbetstid den veckan?
 
Så din lokala fackansvarige svarar inte på dina frågor?
Men vilken information finns kring arbetstid, arbetstidens förläggning och liknande i ditt avtal?
Upplever du dig sakna informationen eller att det är krångligt beskrivet eller svårt att tolka information kring helgarbetet?
Mitt avtal är ganska omfattande då det finns många olika sorters skift hos oss, och det som kommer närmaste det du beskriver står nog under helgnyckel eller något liknande.
Annars kanske det underlättar att be någon titta i det med dig och se vad ni hittar.
 
Finns det någon övergripande regel om hur man ska schemalägga kring fridagar? I mitt yrke tex är julafton, juldagen, nyårsafton, nyårsdagen fridagar och de två veckorna har vi inte samma schema som vanligt utan schemaläggs utefter önskemål om ledighet. I år infaller de fridagarna mån-tis. Är det så att min arbetsgivare kan lägga ALLA mina 40 timmar på de dagar som inte är fridagar och på så sätt tycka att jag fick dagarna lediga, eller ska man dra av 8h/fridag på den sammanlagda arbetstiden per vecka så att jag de två veckorna endast jobbar 24h/vecka?

Hoppas jag förklarade så det går att förstå, lite rörigt detta.:D
Läste första inlägget igen nu när jag vet lite mer. Följdfråga:
Jobbar du lördagar eller söndagar normalt sett?
 
Aha.
Tyvärr kan jag inte så mycket om kommunals avtal och framförallt inte villkor för ridhuspersonal. Men kanske du borde fråga din arbetsgivare om de dagarna ses som dagar du blir ledig för att du "jobbar in dem" eller om de faktiskt är fridagar som innebär en lägre veckoarbetstid den veckan?
Hur menar du med jobba in? Fridagarna är väl fria för att kollektivavtalet säger så, inte för att man har innestående komp?
 
Hur menar du med jobba in? Fridagarna är väl fria för att kollektivavtalet säger så, inte för att man har innestående komp?
Ja, om det är fridagar enligt kollektivavtal ja.
Teoretiskt sett kan man däremot jobba in de dagarna genom längre tid andra dagar/veckor om de inte vore fridagar genom kollektivavtal utan bara ett avtal mellan arbetsgivaren och sina anställda.
Till exempel lärare jobbar ju in lite av sommarlovet under övriga året och får därmed längre semester. Och det finns säkert fler exempel.
Men du kan bortse från det nu..
 
Ja. Varje lördag vissa söndagar.
Okej. Då kan de ju schemalägga dig lördag och söndag i alla fall.
Och kanske övriga dagar med utom fridagarna.
Men det beror så mycket på hur din arbetstid är avtalad. Jag har ett schema där jag kan jobba motsvarande 60h en vecka och 20 nästa.

Om din tid däremot är låst till 40h varje vecka så borde arbetstiden nog sänkas till 24h de veckorna, alternativt att du tjänar in en ledig dag att ta ut någon annanstans.

Men antingen behöver du hjälp att tolka avtalet, eller prata med sin arbetsgivare...

Det finns mig veterligen ingen lag som reglerar fridagarna då det skiljer så mycket inom olika typer av jobb..
 
Hittade ett kommunalt avtal för ridhus personal på nätet.
Så här tolkar jag det.
De ska dra bort 8h per fridag. Men den tiden får du tillbaka någon gång under en 4v period.
Det vill säga att på 4v kan de normalt förlägga 160h fördelade som de "vill" under de 4v.
Mer en vecka och mindre en annan.
För 4v med två extra fridagar kan de lägga ut 144h...

Men det där kan du fråga kommunal även regionalt eller centralt om. De kan det bättre än jag. Bara läsa upp texten i avtalet.
 
Varsågod!
Kollektivavtal är alltid lite intressanta :D. Kan skilja så mycket vilka rättigheter man har inom olika arbeten.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Anonymt konto, vet någon vem jag är så ber jag er att hålla det för er själva. Jag har varit sjukskriven på heltid i fyra veckor p.g.a...
Svar
3
· Visningar
1 801
Senast: mumin
·
Övr. Barn *Ursäkta att det blir så långt* Först vill jag skriva, för er som har missat det, att vi har fruktansvärt dålig kommunikation, så att...
Svar
10
· Visningar
5 347
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp