Schnauzertråden

Sv: Schnauzertråden

Låter trevligt.
Kan bli så till sommaren när jag är uppe en lite längre period. Trevlig dagsutflykt ;)

Ni håller till i Borlängetrakten va?

Nu har vi fått lite snö. Och sol. Underbara sol. Här har bara regnat och blåst sen oktober. Den fuktiga, mörka filt som hängt över oss i 3 månader är äntligen borta. Det är ljust och tort ute. Frasse fick fnatt på morgonpromenaden. Släppte lös honom och han sprang planlöst runt med sina snabbaste tassar och svansen rätt upp. Han såg ut som Pumba i Lejonkungen :D

Nu ligger han däckad under soffbordet........

Lego var mer vild än tam på rallylydnadsträningen igår!

Och han blev jätteglad över att få träffa Karizma igen! Även fast de inte fick busa, men så fort hon mår bra igen så ska dom få röja lite!

Izor fyller 9 år i april och han är mitt allt.
Han är väldigt lugn för att vara dvärgschnauzer, är helst med familjen än att röjer runt med andra hundar (han har några kompisar han leker lite med).
Har alltid varit en gubbe, även som valp. :D
Tyvärr är han ett måndagsexemplar och har råkat ut för en del grejer genom åren; kennelhosta, magsjuka med övernattning hos veten, spondylos, prostataförstoring, kloavlossning, propp i ryggraden (som försvann av sig självt, men är troligtvis upphovet till spondylosen) m.m.
Han älskar att hoppa upp på stenar (behöver bara säga hopp, och klappa på stenen).
Traumlff05b192012-04-29.jpg

Han hoppar gärna hinder också, men ska helst inte göra det för spondylosen, här en bild från 2008 (innan proppen i ryggraden):
080120IzorHopp.jpg

Med Wilma, bästisen:
Bild055060324.jpg

Jag ordnar dvärgschnauzerträffar en gång i månaden sedan november 2011, vi har som minst varit 3 stycken och som mest 10.

Para mellan färgerna ska man bara göra om man vet vad man håller på med och enbart använda individer som har extremt bra färger. Generellt kan man säga att du inte ska para PS med SS eftersom de är två färger som inte är hela och väldigt många individer blir varken en SS eller en PS när man gör det utan antingen en väldigt dåligt färgad SS eller en PS som ser ut som en SS på långt håll. Svart och vitt är inte helt ovanligt att man parar med varandra och det behövs för de vita är ännu inte så många och kvalitén på dom är fortfarande sämre än på de andra färgerna även om det börjar ta sig. Man kan säga att PS är den färg man helst ska undvika att para med någon annan färg eftersom de har 3 färgade hårstrån och bär på en speciell gen som gör stråna så.

Om nån är intresserad kan jag förklara lite snabbt hur färgerna nedärvs!

Har exempel på en av Izors kompisar som helt plötsligt ändrade färg från svart till silverkropp (hon har fortfarande svart huvud).
Hennes pappa och morfar är PS, morfadern har jag träffat.
Tussan vid ca 1 års ålder:
110423Tussan.jpg

Nu i höstas (ändrade färg i våras/somras):
Traumlff24b402013-11-24.jpg

Morris, Tussans morfar:
Traumlff09b132012-08-26.jpg

Tussan är registrerad hos SKK så hon är renrasig, det är matte som klipper henne lite konstigt (är det därför hon ändrat färg?)

Såg en sån DS i julas som var svart på huvud och ben och hade grå kropp ( Kanske var den ;) ) och jag trodde det var för att den var klippt. Frasse blir allt gråare.....eller vitare ska jag kanske säga. Han är S/S. Tittar man noga på hans hårstrån så är flera svarta längst in sen vita..en del är tom svart i toppen så de byter färg 2 gånger!! :o

Kan säga att Frasse också är rätt gubbig av sig. Han leker gärna men stillsamt. Är inte mycket för att springa och jaga. Det händer om han är riktigt busig men oftast ger han snart upp. Däremot älskar han dragkamp. Det kan han pyssla med i timmar.

Måste bara visa lite bilder från snuserträffarna.:D
Träff 3 2012: Hugo, Isa och Isak
Traumlff03b122012-02-26HugoIsaIsak.jpg

Träff 2012: Tamtam (väldigt liten dvärg, 1 år på bilden) och Isa igen:
Traumlff03b472012-02-26TamtamIsa.jpg

Träff 2013: Qurt, PS som har mörk svans:
Traumlff22b142013-09-29.jpg

Har många fler bilder, finns fler på Izors hemsida (som man hittar på min presentation).

Såg en sån DS i julas som var svart på huvud och ben och hade grå kropp ( Kanske var den ;) ) och jag trodde det var för att den var klippt. Frasse blir allt gråare.....eller vitare ska jag kanske säga. Han är S/S. Tittar man noga på hans hårstrån så är flera svarta längst in sen vita..en del är tom svart i toppen så de byter färg 2 gånger!! :o

Kan säga att Frasse också är rätt gubbig av sig. Han leker gärna men stillsamt. Är inte mycket för att springa och jaga. Det händer om han är riktigt busig men oftast ger han snart upp. Däremot älskar han dragkamp. Det kan han pyssla med i timmar.

Tussan bor i Åkersberga och rör sig max till Strängnäs eller Uppsala, där mattes söner bor.
Hittade en bild på Tussan och Morris tillsammans, taget i april 2013 och då hade hon ännu inte ändrat färg.
Traumlff17b272013-04-28.jpg

Såg en sån DS i julas som var svart på huvud och ben och hade grå kropp ( Kanske var den ;) ) och jag trodde det var för att den var klippt. Frasse blir allt gråare.....eller vitare ska jag kanske säga. Han är S/S. Tittar man noga på hans hårstrån så är flera svarta längst in sen vita..en del är tom svart i toppen så de byter färg 2 gånger!!.

Det är så korrekt färgade ps strån är! Svart/vitt/svart :)

Så med andra ord så har jag någon sorts svar-silver-peppar-saltdvärgschnauzer :crazy:

Frasse och jag har varit ute på sista kvällsrundan. Passade på att skotta bort lite snö som trillat ner. Så här fin blev Frassemannen efter att ha nosat runt i pudret. Ett präktigt snöskägg :D

1530525_732521946760241_1358199639_n.jpg

Jag har gjort något fruktansvärt...men nödvändigt. Jag har klippt ner det härliga håret på Frasses ben. Nu är det kort. Han ser förjävlig ut :( Som en gris...... Helt plötsligt ser kroppen mycket rundare ut med de där tandpetarna till ben. Det är pga snöbollarna i pälsen som jag har klippt. Vi har mycket snö nu och Frasse älskar den. Efter bra 10 min ute så är hela han som en snökoka.
Jag får trösta mig med att det växer ut.....

Jonathan kan inte vara ett vanligt hundnamn...ändå såg jag en Jonathan i Dvärgschnauzergruppen idag :) Även den SS....... :D

haha är det funktionellt så är det ju bra! :) Han är säkert jättesöt även utan benhår, det är i vart fall Jonathan!

På Lego har jag klippt bort ordentligt med hår mellan trampdynor och tår för att förhindra klumpar. Det är bara vid riktig blötsnö som det fastnar på benen men i alla annan snö klara han sig bra, förutom då mellan trampdynorna. Men det blir bättre nu efter att jag varit framme med saxen.

Haha se där! Jag har nog faktiskt inte träffat någon annan Jonathan..

Usch det är så tomt här hemma nu :(

Karizma löper och Jonathan blir helt knäpp i huvudet av löptikar så han har bott på dagis i snart 2 veckor och nu har Karizma börjat intressera sig för Robin också så idag har han fått åka till dagis han med och kvar är en knasig Karizma.
Jag vet att det är bäst för allas skull då vi bor trångt och har minst sagt svårt att dela av för att kunna ha grabbarna med en löptik.

Men jag saknar mina pojkar redan! Trots att jag vet att dem älskar att vara på dagis (är hos svärföräldrarna) och dem är så himla väl omhändertagna där men ego som man är så är det jobbigt ändå.

Själv får jag roa mig med knäppfia som har humörsvängningar deluxe...
Tur hon är söt :love:

Bjuder på några vinterbilder som sambon tog på Karizma här om dagen :)

1604710_10153721963590223_17627203_n.jpg

1546124_10153721963370223_1777688182_n.jpg

1510858_10153721962305223_300872215_n.jpg

1528742_10153721960790223_1170802264_n.jpg

1525212_10153720844245223_1449514416_n.jpg

Min älskade lilla trollunge :love:

Underbara bilder:) Och vad mycket snö ni har. Här finns bara några cm som varvas med isfläckar, inget kul alls att gå i..

Vilka underbara snöbilder :)

Idag skulle min riesen ha fyllt 4 år, hon blev bara 16 månader :(
img_0942_52de665bddf2b363aa477b33.jpg

Idag var det bara 6 minusgrader så jag tog med mig tjejerna ut på sjön (som ligger 5 minuters promenad hemifrån) och fotade dem lite (tog lite drygt 200 bilder)...

013_52de671eddf2b352687f7671.jpg

017_52de672f2a6b2297dbad0f10.jpg

052_52de676088e59d33f259ac41.jpg

098_52de6797ddf2b3084f6cc211.jpg

126_52de67b0ddf2b363aa477b53.jpg

156_52de67d99606ee7caf10b846.jpg

225_52de67fc9606ee3b2b9eae51.jpg

Haha det blir lätt så att man tar oändligt många bilder när kameran är framme!

Jättemysiga snöbilder från både dig och Pulkaskurk!

---

Jag är så tävlingspepp att det inte är klokt! Vi har tre starter nu i början av februari sen är det tomt på tävlingar inom vettigt avstånd fram till och med maj nån gång! :(

Men när starterna i rallylydnaden är genomförda tänkte jag att vi skulle ta tag i träningen för Lydnadsklass 1, mitt mål är att komma till start i det i maj. Vi får se om det är genomförbart eller ens realistiskt, men det är roligt att ha något att träna för!

Längtar lite till vår och barmark också så vi kan börja spåra lite! Både jag och Lego är nybörjare så jag hoppas det dyker upp nån lämplig kurs som vi kan gå.

Äsch du har ju hela mars och april till att göra folk av mig och Karizma ;)

Sen kan vi ha hopptävling med hästarna om du måste tävla :D

Liknande trådar

Övr. Hund Det känns som.om det dags för en ny presentations tråd av våra bukehundar då det känns som om det var ett tag sen sist! Bild... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 528
Senast: Ginne
·
Övr. Hund Vilka tuggben är era hundars (och era) favoriter? Det finns ju rätt många märken numera som har svensk- eller nordisktillverkade ben av... 2
Svar
22
· Visningar
1 363
Senast: Capybara
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 016
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 635
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka