Sv: Schnauzertråden
nu har jag inte jättemycket erfarenhet av rasen då Lego är min första schnauzer, och har haft honom i snart två månader men jag kan beskriva hur jag upplever Lego.
Lego är på ett sätt inte särskilt svår. Han är glad, trevlig, stabil mentalt. Aktiv men har en bra av och på knapp. Han är också lättlärd och arbetsvillig, vilket gör honom rolig att arbeta med men också lite svår på så sätt att lika fort som de går att lära honom rätt går det att lära honom fel, och jag upplever det som svårare att lära om än att lära in.
Han är dock väldigt känslig, man vinner (oftast) ingenting på att rya i åt honom, det är snarare tvärtom jag upplever att han då istället blir låg och man ha backat 10 steg i utvecklingen. Jag gör det dock ibland när det krävs men bara när jag är helt säker på att han vet exakt varför, exempelvis när han stället sig och ska pissa på Pulkaskurks Karizma eller som den gången han drog efter en katt.
Så till 98% belönar jag önskat beteende och ignorerar oönskat. Leker fram i princip all träning, att ställa för mycket krav och vara strikt funkar inte alls då blir han bara låg och förstår inte alls vad jag vill. Smicker och lek kommer man långt med.
Det jag har sett när andra inte så hundvana människor hanterat honom är att de är för skarpa och/eller bestraffar oönskat beteende och glömmer att belöna önskat, vilket får effekten att Lego blir stirrig och väldigt låg, där har jag fått påminna om att han inte kommer göra som dom vill om dom agerar på sådant sätt. (Ingen är dum mot honom det är inte det jag menar utan de är lite för skarpa på rösten och slarvar med beröm vid önskat beteende) Ett klockrent exempel är inkallning, kommer han inte så blir rösten direkt skarp och berömmet när han väl är på väg till personen i fråga uteblir, då blir det bara pannkaka. På det viset kan han ju vara lite klurig för han är inte särskilt robust, och skulle antagligen enkelt gå att göra väldigt osäker om man är för tuff på honom för det fixar han inte alls.
Han han massor med energi och bus, han är typ alltid glad, älskar alla människor och går ihop med de allra flesta hundar.
Sen om detta är rastypiskt eller inte kan jag inte svara på.