Schnauzertråden

Sv: Schnauzertråden

kl

jag blir så trött på hundägarna (och hundarna) i mitt område. Jag bor i ett hyreshuskvarter där det finns ett antal rätt ohängda hundar, och igår träffade vi på ännu en. Var nästa framme vid min port och precis när jag rundat garaget kommer det en spetsliknande hund i storlek med Lego farande. Såklart i flexikoppel... Lego går lite bakom mig så jag hinner putta tillbaka hunden och säga nej. Hunden kommer av men försöker snabbt komma fram igen. Jag hinner ännu en gång putta undan men det är inte utan att hunden då hugger efter mig. Ägaren försöker få styr på sin hund som bara blir mer och mer utåtagerande, men ni kan ju tänka er själva hur enkelt det är att försöka hala in runt 30kg hund i ett flexikoppel...

Vi klarade oss dock utan några skador för efter mycket om och med fick ägaren styr på sin hund någorlunda och vi kunde gå in i porten. Under hela proceduren sa inte Lego flaska, han reste lite ragg men stod kvar bakom mig hela tiden och sa ingenting.

Blir så jäkla trött på folk! Tycker att jag möter hundar hela var och varannan dag som vräker sig i kopplet och morrar och skäller och lever om. Har i vart fall 6 hundar i området som jag gärna går långa omvägar från, stora hundar är det också, älghundsliknande, schäfer, amstaff/ridgeback blandningar där ägarna alltid har stora problem att hålla kontroll på sina hundar som gör väldigt kraftiga utfall. Otäckt är det med så stora hundar, det ser ju ut som att ägarna knappt kan hålla dem, nån gång har ägarna virat kopplet runt närmsta lyckstolpe vi ankommande hundmöte...

Idag på morgon promenaden mötte vi en golden som var rätt mörk, ungefär lika färg som gårdagens spets. Och även om Lego inte blev biten så tog han nog illa vid sig för idag var han väldigt spänd, reste ragg och verkligen stirrade på den golden vi mötte. Blir så himla less, han har aldrig gjort så innan men pga oansvariga hundägare så ska min hund behöva vara spänd inför hundmöten.

Åhh så trist, jobbigt och irriterande! :(

Är ju inte alls någon trevlig upplevelse :(

Det är för övrigt något jag behöver hjälp att träna på med mina monster..
Robin är inte så charmig att möta andra hundar med och Karizma kan också vara ett monster och ibland sätter dem ju igång Jonathan med :banghead:
Var för sig fungerar de dock ganska bra, men tillsammans kan dem gå igång alldeles för mycket :(

Det var så enkelt att bara ha Jonathan *drömmer mig tillbaka*

hundmöten är ju bra att träna på, speciellt så du får det att funka när du går med alla tre samtidigt.

---

Idag har vi varit på Rallylydnadskurs, Lego var otroligt peppad efter att ha gått på sparlåga nu när jag varit sjuk. Så idag var han mer högt än lågt och bara röjde runt., men det var rätt häftigt ändå att det gick att ta all den energin och lyckas få honom att lägga den i träningen.

Idag jobbade jag och Lego för första gången lite mer ordentligt med fotgående och det gick verkligen toppen, är himla stolt över min skäggis :love:

Rouise - jobbigt =/

Men ett tips, det hjälper ingenting i sak, men kan minska din risk att bli biten för att få undan en annan hund. Det finns något som heter dog defence spray, som jag i ditt läge skulle ha i fickan på promenaderna.

Jag köpte sådan (fast av första versionen, bara designen på flaskan som skiljer) när mina två svartskägg blev okontanta och jag fick lägga massa träning på att försöka få dem sams igen. När de började på vara tillsammans igen på promenader osv köpte jag sådan och hade med mig. Behövde aldrig använda (så har två fulla flaskor hemma) - men jag har provsprayat den ut i luften och det är inte behagligt alls. Men helt ofarligt. Skulle tro att det ska en VÄLDIGT aggressiv och förhärdad hund för att inte backa av av den.

Du och Lego är ju alltid såå duktiga! :)

Karizma var ju som att försöka träna med en gråsten sist :meh:

Däremot har Karizma varit toppenduktig idag :love:
Hon kunde gå lös på promenaden och lyssnade fin fint trots att det gick en gubbe med liten dryg och bjäbbig JRT 10-15 m bakom oss.
Så jag är lite stolt ändå :)

kl
Vad tror ni inte zhito gjorde idag? Ställde sig mot matbordet och skulle ta mat när vi gick från bordet!!
Mycket chockad matte var glad att husse inte var hemma och såg eländet:p Men misstänker att det finns "någon" inom familjen som matar vid bordet så... (denna någon är ca 2 år och har inlärt sedan födseln att om maten inte behagar behagar den hunden)

Det var ingen dum tanke alls, en sån spray ska jag nog ta och införskaffa. Känns ju klart mer säkert än att jag ska behöva handgripligen putta bort en hund som gör utfall. Tack för tipset!

Haha det 'r nog egentöigen Lego som är den duktiga av oss två. Han har verkligen fått mig att inse hur roligt det är att träna hund, för han är så väldigt arbetsvillig och lättarbetad :love:

Karizma är ju också himla duktig, även om dom är olika så är dom ju båda väldigt lättjobbade! :) Robin är duktig han med, han som aldrig varit med på rallylydnadskursen tidigare var ju kanon!

Här kommer ett par nya bilder på Hera & Qarusell :)
Dom är halvsyskon men så otroligt olika i färgen. Iof så klipps ju Hera och det kan väl ha stor betydelse.

Qarusell som tomte :)
20131214_1754381_52b0154e88e59d3555d77af5.jpg

Tjejerna äter tillsammans. Det är inte ofta de står bredvid varandra och äter utan står oftast mot varandra...
20131214_2253591_52b0157488e59d21e02648e8.jpg

kl.

Nu har vi vart till vet och höftledsröntgat. Det gick jättebra och vet tyckte mycket om Lego, vi fick extra beröm över hur snygg han är i hull och muskler. Dom kliade sig lite i huvudet dock när jag sa att han var en mellan, i princip alla som träffar honom tror att han är en liten Riesen. Men han är ju en mellan, en gigantisk sådan dock ;)

Vet tyckte dock att höfterna såg fina ut så jag borde inte ha så mycket att oroa mig för. Han mätte lite och donade och gissade på att det skulle landa på B, men sa att det är ju inte han som bedömer så han kan ju inte lova nått men höfterna såg i vart fall bra ut.

Nu ligger han i sängen och sover, han fick ju lugnande och det tog en stund för honom att vakna till så pass att vi kunde åka hem. Väl hemma stod han på golvet och kikade på sängen och det såg ut som att han tänkte " jag vill ju väldigt gärna men att hoppa upp dit verkar drygt..." Så jag lyfte upp honom i sängen och samlade därmed på mig ett antal pluspoäng ;)

Senast ändrad:

*kl*

Har ingen schnauzer själv, men är totalt frälst. Klarar man av en mellan som förstagångsägare?

KL

Nu börjar det bli dags att packa sin lilla rygga inför julveckan hemma hos husse i Orsa. Husse är en snäll typ. Han har lärt Frasse hur man själv hoppar upp i sängen :meh:

67855_712130522132717_1848519573_n.jpg

nu har jag inte jättemycket erfarenhet av rasen då Lego är min första schnauzer, och har haft honom i snart två månader men jag kan beskriva hur jag upplever Lego.

Lego är på ett sätt inte särskilt svår. Han är glad, trevlig, stabil mentalt. Aktiv men har en bra av och på knapp. Han är också lättlärd och arbetsvillig, vilket gör honom rolig att arbeta med men också lite svår på så sätt att lika fort som de går att lära honom rätt går det att lära honom fel, och jag upplever det som svårare att lära om än att lära in.

Han är dock väldigt känslig, man vinner (oftast) ingenting på att rya i åt honom, det är snarare tvärtom jag upplever att han då istället blir låg och man ha backat 10 steg i utvecklingen. Jag gör det dock ibland när det krävs men bara när jag är helt säker på att han vet exakt varför, exempelvis när han stället sig och ska pissa på Pulkaskurks Karizma eller som den gången han drog efter en katt.

Så till 98% belönar jag önskat beteende och ignorerar oönskat. Leker fram i princip all träning, att ställa för mycket krav och vara strikt funkar inte alls då blir han bara låg och förstår inte alls vad jag vill. Smicker och lek kommer man långt med.

Det jag har sett när andra inte så hundvana människor hanterat honom är att de är för skarpa och/eller bestraffar oönskat beteende och glömmer att belöna önskat, vilket får effekten att Lego blir stirrig och väldigt låg, där har jag fått påminna om att han inte kommer göra som dom vill om dom agerar på sådant sätt. (Ingen är dum mot honom det är inte det jag menar utan de är lite för skarpa på rösten och slarvar med beröm vid önskat beteende) Ett klockrent exempel är inkallning, kommer han inte så blir rösten direkt skarp och berömmet när han väl är på väg till personen i fråga uteblir, då blir det bara pannkaka. På det viset kan han ju vara lite klurig för han är inte särskilt robust, och skulle antagligen enkelt gå att göra väldigt osäker om man är för tuff på honom för det fixar han inte alls.

Han han massor med energi och bus, han är typ alltid glad, älskar alla människor och går ihop med de allra flesta hundar.

Sen om detta är rastypiskt eller inte kan jag inte svara på.

Senast ändrad:

Ja det tror jag att man gör, om man vet vad man ger sig in på och vill lägga ner tid på träning! Med detnsr jag att man ska informera sig innan om rasen och hur den är; Prata med så många schnauzerägare men också uppfödare som möjligt. Grana här på buke är uppfödare av schnauzer p/s :)

*kl*

Har ingen schnauzer själv, men är totalt frälst. Klarar man av en mellan som förstagångsägare?

Det beror väl på vad du vill ha hunden till?
Som ren sällskapshund med några korta koppelpromenader om dagen så tror jag inte att varken du eller hund kommer bli nöjda och glada.

Men lite lätt vardagsträning och gå någon kurs ibland osv så går det säkert utmärkt :)
Det är ju ingen jättekrävande och jättesvår hund.
Men vill man träna och jobba så bjuder dem gärna upp :)

*KL*

Herregud vilken underbar (och livsfarlig!!) tråd....

*dreglar över alla underbaringar*

Liknande trådar

Övr. Hund Det känns som.om det dags för en ny presentations tråd av våra bukehundar då det känns som om det var ett tag sen sist! Bild... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 539
Senast: Ginne
·
Övr. Hund Vilka tuggben är era hundars (och era) favoriter? Det finns ju rätt många märken numera som har svensk- eller nordisktillverkade ben av... 2
Svar
22
· Visningar
1 385
Senast: Capybara
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 038
Senast: __sofia__
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 642
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka