Schnauzertråden

Då är det säkert viktigt för dig att hunden inte kommer att vara för stor? Gränsen för Small och Medium går ju vid 35 cm och tyvärr är många dvärgar stora idag. Så leta efter en hund, lättast med tik såklart, efter föräldrar som inte är jättestora/lämnar stort och såklart helst någon som avlar med syfte för arbete/allround eller har föräldrar med arbetsmeriter. Varför är det så viktigt att det ska vara just norr om Stockholm? Eller menar du alla uppfödare från Stockholm och uppåt i landet? :)

Vi bor i Umeå så vi har typ satt en gräns så långt söderut vi kan tänka oss vid Stockholm med tanke på avståndet :) men vi kan ju fara uppåt norr också :)
En tik blir det med tanke på att vi har tikar.
Tycker att det är så svårt att leta bland kennlarna, det finns ju så många och så har jag ingen aning vilka uppfödare som föder upp arbetande hundar. Skulle vilja att det var enklare att leta.

Vi bor i Umeå så vi har typ satt en gräns så långt söderut vi kan tänka oss vid Stockholm med tanke på avståndet :) men vi kan ju fara uppåt norr också :)
En tik blir det med tanke på att vi har tikar.
Tycker att det är så svårt att leta bland kennlarna, det finns ju så många och så har jag ingen aning vilka uppfödare som föder upp arbetande hundar. Skulle vilja att det var enklare att leta.

falukorw väntar ju en kull som skulle kunna passa :) kika in hennes hemsida.

Nu har jag anmält Hera & mig till vår första agilitytävling ever det blir en hoppklass den 1 juni. Vi får se hur det går hon har inte varit allt för peppad till att träna agility på slutet men det kan ju kännas annorlunda när det är tävling och vi har ju nästan en månad på oss att träna. Det går ju alltid att stryka om det skulle kännas helt fel när dagen är inne.

En bild från förra året.
020b_523db193e087c325c1c9ee77.jpg

Nu kommer jag med nya frågor... Den första har varit uppe på facebook men jag vet inte om alla där är här ;)
Om jag ska ha en bra sax att klippa maglinjen, och ev benhår (jag rycker det mesta av benhåret) vad ska jag då köpa. Vill inte att den ska kosta skjortan. Jag funderar på att beställa en klippmaskin hos lyckliga fåret så jag funderar på att beställa någon av deras saxar. Dom har Jaguar, Roseline och Panther, vilken längd är bäst, enligt deras sida så bör jag köpa en 17cm lång men någon tycker att den bör vara längre.

Hur mäter man saxen, är det hela saxen som är 17cm?

Jag ska anmäla Qarusell till Piteå internationella utställning 5 juli och SSPKs utställning i Piteå 6 juli. Qarusell är då 16 månader, vad ska jag välja för klass? Junior, unghund eller öppen klass.
Så här ser hon ut, kanske inte den bästa bilden.
qarusell2_537d2599e087c30d03404998.jpg

Idag har jag och Hera (ArbaQ's Nebraska) tävlat i agility för första gången, för oss båda, det gick hur bra som helst och vi kom i mål som 4:a av 11 startande med bara tidsfel, i och för sig en hel del tidsfel typ 30 men ändå, jag är sjukt nöjd :D
Film från loppet :D

Qarusell har idag varit på VBKK.s utställning i Vännäs. Det var Qarusells första officiella utställning och det gick okej.
Kritiken
20140615_140449_539d9b462a6b224a53ed4c34.jpg

Qarusell
066b_539d9b9cddf2b350d8ee3621.jpg

Qarusell har idag varit på VBKK.s utställning i Vännäs. Det var Qarusells första officiella utställning och det gick okej.
Kritiken
20140615_140449_539d9b462a6b224a53ed4c34.jpg

Qarusell
066b_539d9b9cddf2b350d8ee3621.jpg

Vad roligt! Går säkert bättre bästa gång!

Dahlia har tävlat rallylydnad 3 gånger och innehar numera titeln RLD N. Nu ska vi prova fortsättningsklassen också och fortsätta med tävlingslydnaden så fort hon slutat löpa.

Winzi har blivit utställd ett antal gånger, har fått excellent alla gånger och även ett CERT. Nu är det lite utställningspaus innan Köping/Askersund om en månad cirka.

Idag skulle vi träna agility men det blev det inte så mycket med eftersom det var för varmt, så vi gick ner till sjön så hundarna skulle få bada istället. Jag satte på hundarna sina flytvästar så att framförallt Hera inte skulle bli så framtung. Nu blev det så att Hera fegade ur och höll sig på stranden och blötte sig bara lite grann medan Qarusell var den som badade som en tok och hämtade in leksaken jag kastade ut :D

Klampar in och har ingen avsikt att stanna. Men en kompis skickade en länk till en amerikansk dvärschnauzer som var choklad tan (utifrån den färgkunskap jag har som kanske inte stämmer överens med schnauzer färgerna). Men den var solklart brun i alla fall. Jag avfärdade det som en blandras, men fick länkar till två olika sidor där liver/choklad genen stod presenterad som en legitim del av schnauzer färgen, ovanlig och diskalificerande (antar jag) men ändå. Är det hittepå eller äkta vara?

Klampar in och har ingen avsikt att stanna. Men en kompis skickade en länk till en amerikansk dvärschnauzer som var choklad tan (utifrån den färgkunskap jag har som kanske inte stämmer överens med schnauzer färgerna). Men den var solklart brun i alla fall. Jag avfärdade det som en blandras, men fick länkar till två olika sidor där liver/choklad genen stod presenterad som en legitim del av schnauzer färgen, ovanlig och diskalificerande (antar jag) men ändå. Är det hittepå eller äkta vara?

Verkar definitivt kunna förekomma, men har aldrig varit med eller hört om någon som fått en sådan felfärgad. Grundfärgen ska alltid vara svart, även på dom vita.
Antar att leverfärgen är en del av black and tan-genen då det hos pinscher finns leverfärg hos vissa.

I alla fall är leverfärg inget som är tillåtet, inte heller tvåfärgade/skäckar etc, även om det finns en grupp av människor som prompt hävdar detta.

I USA föds det upp dvärgschnauzer i de mest konstiga färger och även den pyttelilla storleken teacup eller nåt sånt. De ser även annorlunda ut i trimningen tycker jag att det ser ut som... Vet att de finns ds som är brunvita här i Sverige men om de är födda här eller i USA har jag ingen aning om.

Tack
Hera blev bara 3 år men hon hade så mycket problem med kroppen att hon blev aggressiv mot oss. Hon hade jobbig allergi på slutet + att vi inte hittade exakt vad som var fel med henne. Ont hade hon men vi hittade inte vart. Det kan även ha varit fantomsmärtor efter svansamputationen.

Fy vad sorgligt på så unghund.
Har följt er resa både här och på FB. Oerhört tråkigt att det inte löpte väl ut :(

Jag hoppar in här i tråden med lite frågor, hoppas det är ok :)

Jag (och sambon) flyttar till en liten gård om mindre än en månad. Jag tänkte utöka hundantalet till våren, har en ceskyterrier idag. Tror ni att en (mellan-)schnauzer kan passa? Jag vill ha en hund som kan larma om det kommer någon, vara med mig ute på dagarna (kommer jobba på gården), kunna lära sig att låta andra djur vara (kommer skaffa ankor, gäss och höns), vara snäll mot framtida barn och testa på lite olika grenar (fast på låg nivå - jag har inget tävlingsintresse men har gått olika kurser genom åren med nuvarande hunden och vill göra det med nästa också). Min största fundering med schnauzern är det här med motionen. Om jag har med mig hunden lös ute hela dagarna, hur mycket extra motion tror ni en schnauzer kräver då? Jag kommer självklart gå ut och gå, och kanske även cykla med hunden under dagarna men flera timmars hård träning dagligen till exempel kommer jag inte mäkta med.

Om ni tycker att schnauzern kan passa mig får ni jättegärna tipsa om uppfödare, antingen här eller via PM. Jag bor i Skåne så gärna söder om Stockholm. Tack :)

Jag hoppar in här i tråden med lite frågor, hoppas det är ok :)

Jag (och sambon) flyttar till en liten gård om mindre än en månad. Jag tänkte utöka hundantalet till våren, har en ceskyterrier idag. Tror ni att en (mellan-)schnauzer kan passa? Jag vill ha en hund som kan larma om det kommer någon, vara med mig ute på dagarna (kommer jobba på gården), kunna lära sig att låta andra djur vara (kommer skaffa ankor, gäss och höns), vara snäll mot framtida barn och testa på lite olika grenar (fast på låg nivå - jag har inget tävlingsintresse men har gått olika kurser genom åren med nuvarande hunden och vill göra det med nästa också). Min största fundering med schnauzern är det här med motionen. Om jag har med mig hunden lös ute hela dagarna, hur mycket extra motion tror ni en schnauzer kräver då? Jag kommer självklart gå ut och gå, och kanske även cykla med hunden under dagarna men flera timmars hård träning dagligen till exempel kommer jag inte mäkta med.

Om ni tycker att schnauzern kan passa mig får ni jättegärna tipsa om uppfödare, antingen här eller via PM. Jag bor i Skåne så gärna söder om Stockholm. Tack :)

Jag har schnauzer och är väldigt förtjust i rasen.

@Grana här på forumet föder upp rasen och är insatt i både linjer och uppfödare.

Som vanlig hundägare är jag mycket nöjd. För mig är rasen lagom stor, lagom krävande och rolig att umgås med. Jag har inget särskilt tävlingsintresse utan har hunden till sällskap och trevligt umgänge.

Liknande trådar

Övr. Hund Det känns som.om det dags för en ny presentations tråd av våra bukehundar då det känns som om det var ett tag sen sist! Bild... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 449
Senast: Ginne
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 539
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan... 2
Svar
31
· Visningar
3 389
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort... 2
Svar
34
· Visningar
4 195
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka