Scmallenbergvirus

Bukefalos 30 år!

fejko

Trådstartare
Är det fortfarande aktuellt? Anledningen att jag frågar är att jag precis köpt en bock och att mina getter håller på att bli dräktiga. Jag hade en fruktansvärt obehaglig upplevelse för ca 10 år sedan när jag passade grannens hästar och hans får drabbades av detta. Jag kan fortfarande knappt tänka på det utan att må dåligt och jag vill inte att mina getter ska drabbas av detta. Samtidigt verkar det inte längre anmälningspliktigt, finns det inte kvar? Eller räknar man med att alla idisslare har blivit immuna?

Pratade med gård och djurhälsan. De hade haft ett fall i Uppland 2023. Jag bor i Östergötland.

Hade fall av Schmallenberg i januari i år. Försöker att inte ha ungtackor som betäcks under sommar/tidig höst, äldre tackor funkar bra, eftersom de redan troligtvis varit smittade tidigare… Bor på Gotland.

Hade fall av Schmallenberg i januari i år. Försöker att inte ha ungtackor som betäcks under sommar/tidig höst, äldre tackor funkar bra, eftersom de redan troligtvis varit smittade tidigare… Bor på Gotland.
Hur gamla är dina äldre tackor?

Hur gamla är dina äldre tackor?
Med äldre menar jag alla som varit med om en sommar och höst, dvs fått en chans att bli smittade. Har de väl varit smittade verkar de ju bli immuna.
Jag har lamning fyra ggr / år, så jag brukar hoppa över att betäcka ungtackor till december-lamningen, eftersom det är under de första tre månaderna av dräktigheten det är som mest känsligt för fosterskador. Blir det varmare höstar framöver får jag fundera på om även mars-lamningens ungtackor får stå över.

Liknande trådar

• Förväntningar på partner vid jobbiga situationer?
  • Livet och förändring
  • Häst som inte bryr sig om bommar
  • Jag och min far

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka