SD må sakna humor

Jag tycker det är synd att nationalekonomen Tino Sanandaji citeras av sd-falangen för en del åtminstone av det han säger är bra och viktigt att lyfta fram som tex.:

– Den summa Sverige lägger bara på det initiala mottagandet av flyktingar är dubbelt så stor som FN:s samlade budget för alla flyktingar i världen. Jag tycker inte att det är solidariskt att skära i barns vaccinationsprogram för att ge till ensamkommande ungdomar som kostar en miljon var per år. Det är inte solidaritet, det är vansinne.

Den politik du försvarar innebär att vi gör Bert Karlsson till mångmiljonär, miljardär om det får fortsätta några år till, på bekostnad av världens allra fattigaste. Det är som Tino säger inte solidaritet och humanism utan vansinne.
Hoppsan. Där kom det.

Den politik jag försvarar...jo minsann. Du hann lägga en hel massa saker på mig som jag knappast någonstans har agerat för. Bert blev visst miljardär pga mig dessutom. Hoppla.

Jag försvarar att vi kan hjälpa medmänniskor och jag försvarar åsikten att vi faktiskt behöver en rätt betydande invandring i det här landet om vi ska klara välfärden och klara att ersätta de pensionsavgångar som ska betalas av människor i arbetsför ålder.
Jag försvarar humanismen.
 
Nog bättre att du funderar över varför du vill att ett litet fåtal skall få komma hit till Sverige för att vi skall känna oss som goda människor men samtidigt inte bry oss om de som inte har den möjligheten. Är deras liv så mycket mindre värda?

Logiken i citatet jag gav ovan är glasklar, står man för solidaritet och humanism är den politik vi bedrivit vansinne.

Problemet när sd för fram liknande är att de gör det med en helt annan agenda.
Tja, om du ser flyktingmottagandets syfte som att du ska känna dig god så får det stå för dig. Jag ser det som att erbjuda behövande skydd i ett välbärgat och tryggt land.
 
Exakt så är den politik som bedrivits, att ta från de grupper som har det allra sämst.

Nej, den politik som bedrivits är att vi har ställt upp med det många andra fallerat att ställa upp med. Många länder står och skriker att de minsann vill hjälpa till på plats bara vi slipper ta emot krigsflyktingar i vårt land. Då har vi och Tyskland ställt upp med att ta emot dem som flytt, välkomnat dem till våra länder. Och hjälpt på plats tillsammans med de skrikande.

Att ta hand om krigsoffer har många dimensioner.

Vi har visat på en väg som hade löst den här flyktingsituationen för flera år sedan om fler bara hade ställt upp. Tyvärr är vi inte där.
 
Vi har visat på en väg som hade löst den här flyktingsituationen för flera år sedan om fler bara hade ställt upp. Tyvärr är vi inte där.

Fler ställt upp? Hur menar du där, sd har än så länge inte haft något reellt inflytande över den politik som bedrivits utan ansvaret ligger helt hos nuvarande och förra regeringen, dvs samtliga riksdagspartier förutom sd.

(Jag är en av dem som tagit privata initiativ för att hjälpa flyktingar, men det kan vi lämna därhän, det saknar betydelse i sammanhanget)
 
Fler ställt upp? Hur menar du där, sd har än så länge inte haft något reellt inflytande över den politik som bedrivits utan ansvaret ligger helt hos nuvarande och förra regeringen, dvs samtliga riksdagspartier förutom sd.

(Jag är en av dem som tagit privata initiativ för att hjälpa flyktingar, men det kan vi lämna därhän, det saknar betydelse i sammanhanget)

Jag menar fler andra länder i väst. Inget om SD.
 
Fler ställt upp? Hur menar du där, sd har än så länge inte haft något reellt inflytande över den politik som bedrivits utan ansvaret ligger helt hos nuvarande och förra regeringen, dvs samtliga riksdagspartier förutom sd.

(Jag är en av dem som tagit privata initiativ för att hjälpa flyktingar, men det kan vi lämna därhän, det saknar betydelse i sammanhanget)
Nu klipper du och klistrar som du vill. Det där skrev @sjoberga i inlägg #46.
 
Jag menar fler andra länder i väst. Inget om SD.
Ok, då är jag med på vad du menar, läste lite slarvigt.

En fråga till som jag hoppas du vill svara på: Hur ser du på att nästan alla riksdagspartier numera driver en rasistisk flyktingpolitik (alltså att man infört flera av de saker som sd drev tidigare och då fördömdes som rasistiska) ?
 
Senast ändrad:
Nu klipper du och klistrar som du vill. Det där skrev @sjoberga i inlägg #46.

Det var väl självklart att jag menade Sjöbergas inlägg? Han förstod så varför ta upp det. Jag tänkte svara dig men kände att det inte var lönt och strök det, det är anledningen till att din tagg råkade komma med.
 
Ok, då är jag med på vad du menar.

En fråga till som jag hoppas du vill svara på: Hur ser du på att nästan alla riksdagspartier numera driver en rasistisk flyktingpolitik (alltså att man infört flera av de saker som sd drev tidigare och då fördömdes som rasistiska) ?

Rasistisk? För att kapaciteten är slut just nu och vi inte klarar mottagande 10.000 flyktingar per vecka? Att ha tagit emot så många som överhuvudtaget var möjligt? Är det SD:s politik? Då har jag HELT missförstått.

Rationalen bakom politiken är det som spelar roll, för vilka epitet en politik får.

Sedan är det olyckligt att det har kommit dit det har. Det finns så många bra lösningar och nu har vi valt en dålig.

1. Vi begränsar mottagandet för att vi inte längre kan erbjuda tak över huvudet till de behövande och skydd alls.
2. Vi begränsar mottagandet för att vi inte vill ha muslimer, afrikaner eller andra opassande i vårt land.

Samma förslag om att begränsa mottagandet, men det ena är rasistiskt.
 
Rasistisk? För att kapaciteten är slut just nu och vi inte klarar mottagande 10.000 flyktingar per vecka? Att ha tagit emot så många som överhuvudtaget var möjligt? Är det SD:s politik? Då har jag HELT missförstått.

Rationalen bakom politiken är det som spelar roll, för vilka epitet en politik får.

Sedan är det olyckligt att det har kommit dit det har. Det finns så många bra lösningar och nu har vi valt en dålig.
Fast att kapacitet är slut är inte sant på långa vägar, det är bara en fråga om hur mycket vi själva är beredda att avstå. Jag är själv andra generationens invandrare och är uppvuxen med berättelser om hur flyktingar inkvarterades hos alla som hade plats, det var inte tal om att vägra. Det fungerade då och skulle fungera idag med även i Sverige om bara viljan fanns.
 
Fast att kapacitet är slut är inte sant på långa vägar, det är bara en fråga om hur mycket vi själva är beredda att avstå. Jag är själv andra generationens invandrare och är uppvuxen med berättelser om hur flyktingar inkvarterades hos alla som hade plats, det var inte tal om att vägra. Det fungerade då och skulle fungera idag med även i Sverige om bara viljan fanns.

Det är sant med de politiska beslut som föreligger. Och det tar tid att skapa mer plats. Men i sak har du rätt och det är en av anledningarna att jag tycker att det är en dålig lösning annat än i några veckor/månader när man får tid att skärpa till sig.

Men problemet är inte löst oavsett om Sverige tar emot 50.000 eller 250.000 per år. Det krävs en uppryckning i hela västvärlden när det gäller mottagande.
 
Det är sant med de politiska beslut som föreligger. Och det tar tid att skapa mer plats. Men i sak har du rätt och det är en av anledningarna att jag tycker att det är en dålig lösning annat än i några veckor/månader när man får tid att skärpa till sig.

Men problemet är inte löst oavsett om Sverige tar emot 50.000 eller 250.000 per år. Det krävs en uppryckning i hela västvärlden när det gäller mottagande.

Inget hindrar att andra beslut fattas, och plats för någon miljon har vi utan vidare. I jämförelse med andra länder är vi inte precis trångbodda.

Den stora ledaren för mitt parti har sagt att 30 miljoner invandrare till Sverige inte skulle vara något problem och det motsvarar hälften(?) av dagens flyktingar i hela världen. Om hon är riktigt klok kan förstås diskuteras.
 
Exakt så är den politik som bedrivits, att ta från de grupper som har det allra sämst.

Förväntar du dig något annat av en borgerlig regering. Avskaffad fastighetsskatt, och höjd skatt för pensionärer och sjuka.

Hade inte SD röstat mot sänkt skatt för pensionärer, så hade den redan varit sänkt med nya regeringen. Nu blir det först efter årskiftet.
 

Liknande trådar

Mat Jag tänkte först skapa ett anonymt nick men sen kände jag nej, jag tänker inte skämmas för att jag har ett problem som jag söker hjälp...
Svar
4
· Visningar
1 074
Senast: MiniLi
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 728
Senast: monster1
·
G
Hästvård Jag har en nära bekant som jag just nu är hästvakt åt pga att h*n har åkt utomlands .Jag har påpekat brister upprepade gånger för...
Svar
8
· Visningar
1 310
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 728
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp