Bukefalos 28 år!

SD:s trollfabrik

Att SD håller på såhär förvånar mig inte men de är knappast ensamma, S blev påkomna med något liknande inför förra valet och hade även en minister som höll på med trollkonton.
Att SD så aktivt både använder sig av och försvarar trollfabriken i den utsträckning de gör samt att de dessutom säger sig vilja behålla allt detta och jobba med hemliga konton också i framtiden gör dem unika bland dagens riksdagspartier. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/7-av-8-partier-vi-jobbar-inte-med-hemliga-konton
 
Världen är så märklig nu. Jag trodde aldrig att jag skulle uppleva det som händer nu, inte i världen och inte i Sverige. Det fanns inte i min föreställningsvärld.

Men så är det. SD med J Åkesson apar efter Trump, gör och säger exakt som han. Det är ju inte politik längre. Det är propaganda i dess vidrigaste form. Om det inte var så farligt, skulle det vara löjligt, simpelt och ynkligt.

Att Åkesson m fl gör som de gör är en sak, men hur kan övriga borgerliga partier gå med på det? Det finns ingen ryggrad hos någon av dem. Eller så är det så att de visar sitt rätta ansikte nu.
Det är mycket i Åkessons retorik som stämmer överens med Trumps, men det handlar egentligen inte om att han apar efter. SD och sådana som Trump är liksom en annan sorts politiska djur än de vi vanligtvis ser. Deras ideologiska övertygelse är auktoritär och med den kommer synen på medier som fienden etc. Det är ledsamt att de borgeliga tänkt att SD nog kommer tona ner sitt sätt med makten, men de ignorerar liksom deras DNA vid det antagandet. SD gör exakt vad man kan förvänta sig av ett parti som dem, de har inte vikt sig en tum.
 
En annan sak jag är nyfiken på är hur mycket SDs kommunikationsavdelning är ansvariga för det extremt hätska debatten innan könstillhörighetslagstiftningen, det var förvisso upprört från många håll. Men vet att "ledande" transpersoner upplevde en ganska markant ökad del hat innan, som dog ganska abrupt när röstningen var avgjord (och då menar jag delen som tillkom plötsligt alltså, det finns alltid en stor del hat riktat åt det hållet, tyvärr). Och förskjutningen av debatten har ju indirekt också lett till ökade högerextrema våldsdåd. Det här menar jag inte att SD är direkt ansvariga för, men indirekt har det nog bidragit.
 
Att SD håller på såhär förvånar mig inte men de är knappast ensamma, S blev påkomna med något liknande inför förra valet och hade även en minister som höll på med trollkonton.

Den stora skillnaden är att det i andra partier varit enstaka individer som skrivit saker under falsk identitet i tron att de gör något bra för partiet, vilket partiledningen inte uppskattat när det här framkommit vad som gjorts.

Hos SD har partiet självt organiserat det hela med hjälp av anställda, och aktivt agerat strategiskt för att med hjälp av hur moderna algoritmer fungerar, sprida det de själva klippt ihop till osanningar.

Att partiaktiva även tidigare skrivit under falsk identitet har självklart hänt tidigare och i andra partier. Det hände redan på insändare i lokaltidningars tid. Men menar du att du tycker att det är samma sak som det SD nu har organiserat med sina anställda? Eller menar du att du vet att även andra partier har organiserat på samma nivå som SD?
 
Den stora skillnaden är att det i andra partier varit enstaka individer som skrivit saker under falsk identitet i tron att de gör något bra för partiet, vilket partiledningen inte uppskattat när det här framkommit vad som gjorts.

Hos SD har partiet självt organiserat det hela med hjälp av anställda, och aktivt agerat strategiskt för att med hjälp av hur moderna algoritmer fungerar, sprida det de själva klippt ihop till osanningar.

Att partiaktiva även tidigare skrivit under falsk identitet har självklart hänt tidigare och i andra partier. Det hände redan på insändare i lokaltidningars tid. Men menar du att du tycker att det är samma sak som det SD nu har organiserat med sina anställda? Eller menar du att du vet att även andra partier har organiserat på samma nivå som SD?
Ska väl tilläggas då att medan andra partier tar avstånd från sådant, så välkomnar SD det hela, och har inga planer på att sluta.
 
Det som frustrerar mig mest med hela det här är ju att SDs väljare kommer att se 'avslöjandena' som hot mot SD och därför också bara spä på tankarna om att public service och journalistik skall begränsas.

Dessa väljare kommer aktivt lobba för att 'alla' är ute efter SD som är de enda som säger sanningen och ju mer 'negativt' som kommer fram mot SD desto hårdare kommer deras övertygelse om att SD är de enda som vet hur det egentligen är bli. Det kommer, antagligen, bli mer och mer fanaticism och då går det inte längre att ha den dialog eller diskussion med dem.
 
Ska väl tilläggas då att medan andra partier tar avstånd från sådant, så välkomnar SD det hela, och har inga planer på att sluta.

Precis, så därav att jag undrar vad @vilde menade med sitt inlägg, om hen menar att det inte är något att uppröras över eller att det är det men andra partier gör samma sak.
 
SD tänker inte frivilligt stänga ned sin trollfabrik. https://tt.omni.se/sd-ber-om-ursakt-men-stanger-inte-konton/a/xmPE4n

Det är lite anmärkningsvärt ändå tycker jag, bland annat med tanke på vilken effekt detta har på deras samarbeten men inte bara det. SD ber alltså om ursäkt för att innehållet i vissa inlägg bryter mot Tidöavtalets respektklausul, och de har även raderat en del inlägg med vit makt-budskap, men inte för att de driver anonyma konton som sprider propaganda, smutskastning och desinformation. Kontona tänker man inte ta bort, arbetssättet ber man inte om ursäkt för.

L vill att SD ska stänga ned alla konton som SD:s kommunikationsavdelning driver anonymt. M däremot verkar ganska nöjda med att SD bett dem om ursäkt.

Jag hoppas verkligen att L inte viker sig nu, man har förvisso kastat i princip alla sina liberala värderingar överbord för länge sedan men har man minsta lilla värdighet kvar viker man sig inte i den här frågan.
Ja det verkar ju som att de flesta partierna i Tidöavtalet är helt ok med att ha påverkanskampanjer mot landets tjänstemän och institutioner och oppositionen, med rena lögner, som utgör en säkerhetsrisk, det är väldigt märkligt. Man blir förtvivlad.
 
Det som frustrerar mig mest med hela det här är ju att SDs väljare kommer att se 'avslöjandena' som hot mot SD och därför också bara spä på tankarna om att public service och journalistik skall begränsas.

Dessa väljare kommer aktivt lobba för att 'alla' är ute efter SD som är de enda som säger sanningen och ju mer 'negativt' som kommer fram mot SD desto hårdare kommer deras övertygelse om att SD är de enda som vet hur det egentligen är bli. Det kommer, antagligen, bli mer och mer fanaticism och då går det inte längre att ha den dialog eller diskussion med dem.

Ja, så är det tyvärr. Jag har i princip inget hopp om att detta kommer att minska stödet till SD. Därför blir det än viktigare att vi som vill försvara ett öppet och demokratiskt samhälle förklarar varför, och inte bara förfasar oss över de andra. Och att vi inte tystnar utan fortsätter reagera när sådana här saker kommer fram, när public service ska strypas, när det kommer förslag om angiverilagar osv. Men det krävs också att vi inte ramlar in i fällan att göra partipolitik av det.
 
Det som frustrerar mig mest med hela det här är ju att SDs väljare kommer att se 'avslöjandena' som hot mot SD och därför också bara spä på tankarna om att public service och journalistik skall begränsas.

Dessa väljare kommer aktivt lobba för att 'alla' är ute efter SD som är de enda som säger sanningen och ju mer 'negativt' som kommer fram mot SD desto hårdare kommer deras övertygelse om att SD är de enda som vet hur det egentligen är bli. Det kommer, antagligen, bli mer och mer fanaticism och då går det inte längre att ha den dialog eller diskussion med dem.
Samtidigt finns ju inte vägen att bara låta dem hålla på utan att berätta om det heller :( det måste ju vara rätt att ändå att bete sig som en normal journalist, trots att det antagligen gynnar dem och deras exponering i media.

Dock svårt att hantera någon som bara kan blåljuga och alltid veta att väljarna helt kommer stötta hen vad hen än säger. Även om hen skulle säga två helt olika saker samma dag, även helt blatanta lögner, även ev rena olagligheter som att förbereda sig för att attackera komiker med järnrör.
 
Senast ändrad:
Centerpartiet i stort är väldigt nöjda med Murre. :) Men han når inte ut.

Media funkar så. De bombarderas av uttalanden och pressmeddelanden och väljer det som de tror får mest klick.
Vad skönt att ni som parti är det iaf!

Sedan fylldes mitt ganska vänsterinriktade twitterflöde med hyllningar till Murre i dagarna, majoriteten kommer kanske inte rösta C ändå, men jag har aldrig sett ett så enhetligt flöde som sagt "respekt!" om någon politiker förut.
 
En annan sak jag är nyfiken på är hur mycket SDs kommunikationsavdelning är ansvariga för det extremt hätska debatten innan könstillhörighetslagstiftningen, det var förvisso upprört från många håll. Men vet att "ledande" transpersoner upplevde en ganska markant ökad del hat innan, som dog ganska abrupt när röstningen var avgjord (och då menar jag delen som tillkom plötsligt alltså, det finns alltid en stor del hat riktat åt det hållet, tyvärr). Och förskjutningen av debatten har ju indirekt också lett till ökade högerextrema våldsdåd. Det här menar jag inte att SD är direkt ansvariga för, men indirekt har det nog bidragit.
Känns ju också som att det pågår en påverkanskampanj när det gäller klimatfrågan. Överhuvudtaget borde någon, hoppas någon, ägna tid åt att försöka se om koordinerade påverkanskampanjer inom olika områden pågår och försöka identifiera källan, Ryssland, Kina, någon annan främmande makt, SD, bolag och organisationer.
 
Känns ju också som att det pågår en påverkanskampanj när det gäller klimatfrågan. Överhuvudtaget borde någon, hoppas någon, ägna tid åt att försöka se om koordinerade påverkanskampanjer inom olika områden pågår och försöka identifiera källan, Ryssland, SD, någon annan.
Där är det väl lika troligt med fossillobbyn som ursprungligt ursprung. Även om det blivit poppis hos populistiska partier också. Kalla fakta har ju tidigare rapporterat om att det där "Bränsleuppropet" på nåt vis köptes av SD och användes inför förra valet.
 
Där är det väl lika troligt med fossillobbyn som ursprungligt ursprung. Även om det blivit poppis hos populistiska partier också. Kalla fakta har ju tidigare rapporterat om att det där "Bränsleuppropet" på nåt vis köptes av SD och användes inför förra valet.
Tycker inte det är lika troligt som främmande makt eller SD. De lobbar säkert men antagligen någon annanstans eller sprider falsk fakta som kan spridas vidare. Det som sker känns snarare politiskt och fokuserat på att så split, har tänkt Ryssand (som ju är en oljenation). Men SD har väl vunnit på att MP väl blivit utsatt för en påverkanskampanj för några år sedan.
 
Känns ju också som att det pågår en påverkanskampanj när det gäller klimatfrågan. Överhuvudtaget borde någon, hoppas någon, ägna tid åt att försöka se om koordinerade påverkanskampanjer inom olika områden pågår och försöka identifiera källan, Ryssland, Kina, någon annan främmande makt, SD, bolag och organisationer.
Det görs och medvetenheten finns.
Men det är inte heller nåt som ger klick. Suck.

Precis som partyfolket som tar kokain eller röker på inte alls kan se kopplingen till gängen och skjutningarna - så är det få som ser det som de delar vidare som något i ett stort sammanhang.

Nån som minns lössen i Paris tunnelbana? Orsakade en hel del rabalder. Det var fake news som fick halva europa att klia sig.

"Jag bestäler ju bara några få plagg och skickar tillbaka de som inte passar". Varpå returerna dumpas på nån soptipp i främmande land.

De flesta gör mängder av saker utan större eftertanke.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp