SD vill påverka den offentliga konsten (Utbruten från vad gör vi, del 105)

Apropå ämnet dök den här fantastiskt inspirerande skulpturen just upp i mitt flöde. Undrar om den skulle duga åt konstcensorerna i SD?

1A0E0256-C58D-4647-84B3-A50099D4A9F4.png
 
Du har hakat upp dig på mens och kukar - hur vanligt är det?

Mer norm än undantag skulle jag säga när det gäller 'klassisk' konst eftersom människokroppen (särskilt kvinnokroppen) alltid har varit ett favoritsubjekt. Så varför 'menskonst' plötsligt är förkastligt får en att klia sig lite i huvudet.

Titians Venus (1538)

o-URBINO-900.jpg



Pablo Picasso

o-AVIGNON-900.jpg


Venus de Milo


Det enda man behöver göra antar jag är att måla rött mellan benen för att det skulle bli för fult för att visas offentligt.
 
Jag är konstnär och har studerat konst på universitetet i fem år och har ett stort intresse för konstteori. Jag har koll på vad konst är.

Det är inget mot dig personligen utan utbildningen du läst. Rimligtvis borde man där lära sig hur man kan förbättrar människors liv med hjälp av konst. Att folk som har läst konst i fem år utan att där ha fått ta del av sådan forskning är chockerande faktiskt. Men det bekräftar min fördom att konstutbildningarna mest är flum.
 
Exempelvis kan man hänvisa till forskning om färger för att föra in en eller flera specifika färger i stadsbilden med hjälp av ett konstverk.
Om man vill ha in en viss färg i en stadsbild så målar man väl ett hus i den färgen eller nåt. Konst funkar inte så. Det är som att säga att om vi kan bevisa att vissa ord har en viss effekt, så vet vi också att en roman där de orden ingår kommer ha den effekten. Eller att vi skulle kunna bevisa vilken effekt ett visst musikstycke har genom att studera vad olika toner får för effekt.
 
Det är inget mot dig personligen utan utbildningen du läst. Rimligtvis borde man där lära sig hur man kan förbättrar människors liv med hjälp av konst. Att folk som har läst konst i fem år utan att där ha fått ta del av sådan forskning är chockerande faktiskt. Men det bekräftar min fördom att konstutbildningarna mest är flum.
Syftet med konst är inte nödvändigtvis att förbättra människors liv. Du tänker på läkare, tror jag? Det är ett annat yrke.

På en konstnärlig högskola utvecklar man sin förmåga att skapa konst, inte hur man ska förbättra människors liv med den.

Det är ju som vilken utbildning som helst. En hovslagare lär sig hur man skor en häst, inte hur man kan förbättra människors liv genom hovslageri. T ex.
 
Det är inget mot dig personligen utan utbildningen du läst. Rimligtvis borde man där lära sig hur man kan förbättrar människors liv med hjälp av konst. Att folk som har läst konst i fem år utan att där ha fått ta del av sådan forskning är chockerande faktiskt. Men det bekräftar min fördom att konstutbildningarna mest är flum.
Du är ute på hal is när du avfärdar alla konstutbildningar som flum utan att ha någon insikt i hur pedagogiken på dessa fungerar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Kattsnack 10
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp