se galoppen?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare herat
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 032
H

herat

hur ser man vilken galopp man har? (när man rider) rider jag i ridhus eller paddock är det nåt jag känner, men är jag ute på en raksträcka i skogen vet jag inte vilken jag har.:crazy: :o

Sv: se galoppen?

Försök att känna ute också så kommer du inte att störa hästen genom att ändra din balans när du tittar ner. :idea:

Men om det absolut inte går så sätter hästen ner det framben först var galopp du rider och det kan man se (av frambenen alltså, hästen börjar ju ett galoppsprång med det bakben vars galopp du rider i).

Näe, hästen sätter i det yttre frambenet i först i galopp, först yttre bak, sen inre bak/yttre fram och SIST inre fram.

herat: Du kommer nog lära dig att känna galoppen även ute så småningom men titta ner och den bogen som rör sig lite längre fram än den andra, den galoppen har du.

Bra o kolla på bogarna :) Men ställ dig inte och luta framåt för att se, speciellt inte när du precis ska fatta galoppen för då har hästen jättesvårt för att fatta den galoppen.. Tyngden flyttas ju då framåt åt den sidan hästen ska fatta med. Hänger du med? :p

Det var precis det jag menade. :confused:

Edit: har lite svårt med höger och vänser inser jag.. Menade i alla fall precis som PoC skrev... :o

Bra tips med bogen. Har också svårt för att känna vilken galopp pållarna har. & då eftersom min pålle tar fel galopp i vänster varv ibland måste jag kolla ner på benen. Men nu kan jag ju kolla på bogen istället :D

Kram

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 781
Senast: Emuliiaa
·
Ridning Hej hej! Jag är en liten tjej som inte alltid känner sig nöjd efter ridpass. Det första är att jag inte kan få hästen att trampa under...
Svar
8
· Visningar
519
Senast: Edla
·
Träning Min häst har börjat te sig lite konstigt vid varje ridpass, han skrittas igång ordentligt, brukar skritta ut grusvägen en bit och... 2
Svar
33
· Visningar
2 560
Senast: Idaw83
·
Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka