Sean Connery är död.

"Ett barn av sin tid"? Vad har ens födelsedatum med kvinnomisshandel att göra?

Men snälla, nog vet du väl att synen på våld gentemot kvinnor var en annan på den tiden? Nivån för att det ens skulle kallas misshandel var en annan än den är idag.

Det är inget som ursäktar kvinnomisshandel men att döma den tidens idéer med det som gäller i dagens samhälle är lite väl naivt. Saker ändras som sagt.

Sedan tycker jag att det är rätt oklädsamt att tala illa om de döda. Man ska inte gå så långt som att ursäkta deras beteende men man behöver inte dra dem i smutsen heller, när de inte kan försvara/förklara sig. Där går iaf min gräns för vad som är acceptabelt.
 
Men snälla, nog vet du väl att synen på våld gentemot kvinnor var en annan på den tiden? Nivån för att det ens skulle kallas misshandel var en annan än den är idag.

Det är inget som ursäktar kvinnomisshandel men att döma den tidens idéer med det som gäller i dagens samhälle är lite väl naivt. Saker ändras som sagt.

Sedan tycker jag att det är rätt oklädsamt att tala illa om de döda. Man ska inte gå så långt som att ursäkta deras beteende men man behöver inte dra dem i smutsen heller, när de inte kan försvara/förklara sig. Där går iaf min gräns för vad som är acceptabelt.
Men snälla, Sean Connery var född 1930, inte 1830.
 
Sedan tycker jag att det är rätt oklädsamt att tala illa om de döda. Man ska inte gå så långt som att ursäkta deras beteende men man behöver inte dra dem i smutsen heller, när de inte kan försvara/förklara sig. Där går iaf min gräns för vad som är acceptabelt.
Jag har inte skrivit nånting om människan hittills men jag tycker alla hyllningar skaver, det känns lite som vanligt: känd framgångsrik man och då bortser man från allt mindre trevligt. Visst är det inte så trevligt att smutskasta en som just avlidit men som sagt, det skaver också att inte låtsas om den andra delen sas.
 
Jag har inte skrivit nånting om människan hittills men jag tycker alla hyllningar skaver, det känns lite som vanligt: känd framgångsrik man och då bortser man från allt mindre trevligt. Visst är det inte så trevligt att smutskasta en som just avlidit men som sagt, det skaver också att inte låtsas om den andra delen sas.

Jag varken förnekar eller ursäktar den delen. Det är inte någon direkt nyhet, iaf jag har vetat om det länge.

Men frågan är också om vi alla verkligen vill bli dömda efter vårt sämsta jag efter att vi är döda.
 
Ja tyvärr verkar han inte ha varit en särskillt trevlig man privat, vad en än känner att hans filmer betytt för en.
Hans exfru beskriver hur han brukade misshandla henne och han har inte gått ut med att han ändrat åsikt sen hans intervju från 93 där han pratar om att det är bättre att slå sin fru med öppen handflata istället för knuten näve.

Sean Connery discusses women slapping
Jag hade tänkt nämna det ämnet men avstod då jag tänkte det kanske var okänsligt..... Men jag minns en annan tråd här på Buke, som handlade om behagliga röster. En vän till mig skrev då och nämnde Sean Connerys djupa röst - och fick rejält med kritik för att ha nämnt en så hemsk man. Den rösten ville man verkligen inte lyssna på.... Då.

Själv tycker jag att hans röst var helt sagolikt vacker. Rösten alltså...
 
Hm, läste just artikeln och kan tycka att det är synd att han inte uttalade att han hade ändrat sig och ev ångrade det han sa tidigare. Förnekelse av vad man sagt tidigare känns inte lika positivt som om man verkligen ändrat sig och erkänner vad man tidigare sagt var fel. Men han var ett barn av sin tid som du säger.
Det vet vi ju inget om, han kan ha uttalat sig om det vid andra tillfällen. Att han sa att det inte finns något försvar för våld mot kvinnor är väl ett erkännande om något att han haft fel tidigare och ändrat sig?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 616
Senast: Tofs
·
Kultur En nyinspelning av Vår Herres hage börjar idag. Jag visste inte om att det var en nyinspelning när jag började titta i natt och jag är...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 950
Senast: svea
·
Fritid Det här går rakt in på listan över saker jag aldrig trodde att jag skulle skriva/säga, men nu har jag alltså ett litet grod-mysterium...
2
Svar
38
· Visningar
2 611
Senast: BornAgain
·
Kropp & Själ Min mamma har gått bort,och jag känner att jag behöver skriva av mig om detta. Mamma dog en mycket tragisk och ovärdig död,där hon satt...
14 15 16
Svar
300
· Visningar
23 436

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp