Sedan när är alkoholism skäl för sjukskrivning?

Sv: Sedan när är alkoholism skäl för sjukskrivning?

Det är väl en slags överslagshandling som kommer sig av att personen själv betraktar sitt drickande som över gränsen. Samma typ av beteende har jag sett hos andra människor med andra problem. Den skuldsatta som gömmer kronofogdebrev (för sig själv) t ex.

Jag är själv lite utav en gränslös kick-sökare (:D) så när det gäller alkohol har jag den enkla regeln att om jag någonsin märker att jag inte kan ha alkohol hemma utan att röra den eller börjar gömma alkohol då är det dags att ta mig en funderare. :p
 
Sv: Sedan när är alkoholism skäl för sjukskrivning?

Samtidigt som jag ser att alkoholism är en sjukdom, vet jag och alla andra att det är lätt att sjukskriva sig då det blir hett om öronen.

En kollega till mig har antastat kvinnliga vårdare ända sedan 80-talet. Nu då en vikarie vågade anmäla honom och kontakta facket sjukskrev han sig. Han var borta några månader.

Cheferna tvingade på nåt sätt vikarien att be om ursäkt, och han blev placerad på en bättre tjänst för att "där inte jobbade så mycket kvinnor". :banghead::banghead::banghead::banghead::banghead:

Sjuk? Nja...
 
Sv: Sedan när är alkoholism skäl för sjukskrivning?

KL
Alkoholism är visserligen en sjukdom. Men sjukskrivning gör det bara ännu svårare att komma på rätt köl. Det är i alla fall min erfarenhet efter allt för många alkoholister i min omgivning. Under vistelse på behandlingshem är det givetvis läge för sjukpenning, men annars nej.
 
Sv: Sedan när är alkoholism skäl för sjukskrivning?

vad det skoj att jobba med en höna var det inte ensidiga samtal
 
Sv: Sedan när är alkoholism skäl för sjukskrivning?

Så gjorde en släkting till mig. Och det var så att säga helt i "onödan". Han drack förvisso lite väl mycket och ofta, men egentligen inte så att någon reagerade nämnvärt på det i hans miljö. Snarare bara som en liten överdrift av den övre medelklassens genomarbetade middagsalkoholvanor, och det kan man väl få unna sig som pensionär efter ett lyckosamt yrkesliv, tyckte nog alla.

Men han gömde flaskor i bokhyllan. Vilket så klart ledde till att omgivningen helt omtolkade hans drickande och hans förhållande till alkohol. (Trots att han inte ens var så pass alkoholiserad att levervärdena var särskilt alarmerande.)

Jag har en liknande erfarenhet, men med engelska pubvanorna snarare än middagsvanorna. Där var det okej att dra i sig en två-tre starköl eller två-tre glas vin på lunchen och sedan gå tillbaks till puben efter jobbet och dricka ett antal till. En kollega kom till jobbet en gång och sa "Jag förstår inte varför jag är bakfull, jag drack bara åtta pints (568ml) igår kväll! En annan kom sent till jobbet en dag för att han tyckte att han "svettades Kronenbourg och behövde duscha en gång till." Där reagerade väl vi. Men inte ledningen.


sdhen, herregud vad du överraskar - igen!

I :love: :love: :love: you!
 
Sv: Sedan när är alkoholism skäl för sjukskrivning?

Två fel gör inte ett rätt.


Alkoholism är en sjukdom som behöver behandling och är väldigt smärtsam att leva med oavsett hur man ådragit sig missbruket. Ska man då bara skylla sig själv för att man blivit sjuk? Cancerpatienter som rökt sig sjuka då? Eller hjärtinfarktspatienter som stressat sig sjuka eller ätit för mycket bacon? Ingen sjukskrivning där heller?

Att behandling var ett krav vore väl helt i sin ordning.

Jag har hört sägas att lungcancerpatienter dör snarare av skuld än sjukdom, ingen tycker synd om dem, de får skylla sig själva vad de flesta människor anbelangar... Sen är det ju svårt att veta om det var rökningen som orsakade det eller inte, med tanke på att även ickerökare kan få lungcancer. Fast det är klart, då beskylls ju rökarna också för det.
Det är alltid svårt att veta det exakta svaret för att någon är sjuk, nu har man ju kommit fram till i många forskningsprojekt att tex. inte bacon, det vill säga kolesterol orsakar hjärtsjukdomar utan snarare socker och andra kolhydrater. Vi har en allmän sjukvård och ingen ska beläggas med skuld för sina sjukdomar. Vi har alla någon form av riskbeteende som vi har svårt att hålla oss ifrån. Allt från rökning och alkohol till de laster som ses som mer accepterade som ridning och annan sport.
De stora kostnaderna i vården står troligtvis de aktiva sportarna för, eller kanske de som följt livsmedelsverkets felaktiga kostråd med mindre och mindre fett och mer och mer kolhydrater i form av tex. lättprodukter.
Självklart ska även alkoholism medföra sjukskrivning, för allas skull. Sen är det ju svårt att sätta en gräns för hur mycket man ska acceptera från någon med riskbeteende. Men vi kan ju inte gärna låta dem ligga och dö på gatan oavsett om det beror på att vi tycker att de bränt sina chanser eller att vi inte vill ge dem akutvård eller ge dem pengar i form av existensminimum då de inte klarar av att arbeta. Vem ska avgöra det?
Sen håller jag med om att personen i fråga har fler problem än alkoholism.
Man snattar inte en whisky som kostar över 500:- för att man vill ha en snabb fylla...
 
Sv: Sedan när är alkoholism skäl för sjukskrivning?

Svar: Ja ;)

Stöld = tjuv = sparken... dvs på ett vanligt jobb :meh:
Sjukskriva sig för alkoholism = FK betalar inte ut pengar till en vanlig knegare :meh:

Att du är dömd för en stöld är knappast skäl för uppsägning från de flesta arbetsplatser. Undantagen är ju om du sitter på säkerhetsklassade tjänster men inte ens då är det självklart att man får sparken för en stöld.
 
Sv: Sedan när är alkoholism skäl för sjukskrivning?

Min erfarenhet av alkoholister är att de gärna håller sig till bara ett märke. För den här personen kanske det var just Highland Park?
 
Sv: Sedan när är alkoholism skäl för sjukskrivning?

Att du är dömd för en stöld är knappast skäl för uppsägning från de flesta arbetsplatser. Undantagen är ju om du sitter på säkerhetsklassade tjänster men inte ens då är det självklart att man får sparken för en stöld.

-Om du stjäl från din arbetsplats så kan du bli uppsagd för en småsak. Minns att dom snackade i radion om en kille som inte visste att dom hade övervakningskamerorna igång på IKEA på nätterna. Han hade bara knyckt lite godis men fick sparken!

-Alla spritflaskor är inte platta, han kan ha valt den för att den antagligen var det. Och det är inte säkert att han är alkis, än om troligt. Han kände nog inte till larmsystemet. Han har visserligen en fet lön men lever antagligen överklassliv och det är ju kostbart! Han kanske ville bjuda kompisarna på dyra starkvaror men inte hade råd.

-Det jobbigaste med dom som dricker är förnekandet av problemet. Oftast minns dom ju inte vad dom gjort då dom blivit nyktra och så är det så skuldbelagt att vara alkis. Om man ska jämföra så ställer ju inte rökarna till det för andra nu då dom inte får röka på allmäna platser. Jo, blir någon sjuk av rökningen så drabbar det andra som behöver en frisk mamma eller kollega...Men den som är full kan orsaka andras död också i värsta fall.
 
Sv: Sedan när är alkoholism skäl för sjukskrivning?

Jag har hört sägas att lungcancerpatienter dör snarare av skuld än sjukdom, ingen tycker synd om dem, de får skylla sig själva vad de flesta människor anbelangar...

Men vem har sagt något så dumt? :cry:

Lungcancer är en överjävlig lömsk jävla cancer och det finns tyvärr ingen som helst "chans" att dö av något annat än själva sjukdomen.
 
Sv: Sedan när är alkoholism skäl för sjukskrivning?

Min sambos bror dog av lungcancer som var metastaser från en hudtumör. Jag har lite svårt att se skuldgrejen där och alls över huvud taget faktiskt när det gäller just lungcancer. KOL möjligen.
 
Sv: Sedan när är alkoholism skäl för sjukskrivning?

Har ni någonsin hört talas om en politiker som slutat sitt uppdrag och sen fått söka jobb hos AF och stämpla hos A-kassan?? (ytterligare en retorisk fråga)

Det behöver dom inte. För de får jobb ändå.

Ser inget fel i det.
 
Sv: Sedan när är alkoholism skäl för sjukskrivning?

Inte heller KOL behöver vara direkt kopplat till (aktiv eller passiv) rökning.
 
Sv: Sedan när är alkoholism skäl för sjukskrivning?

Svar: Ja ;)

Stöld = tjuv = sparken... dvs på ett vanligt jobb :meh:
Sjukskriva sig för alkoholism = FK betalar inte ut pengar till en vanlig knegare :meh:

Att bli arbetslös = AF och A-kassa för en vanlig knegare :meh:
Har ni någonsin hört talas om en politiker som slutat sitt uppdrag och sen fått söka jobb hos AF och stämpla hos A-kassan?? (ytterligare en retorisk fråga)

Om man är heltidspolitiker har man sannolikt så god lön att man klarar sig rätt bra tlls man hittat arbete. Dessutom är de flesta riksdagsmän bara lediga från det vanliga jobb de hade innan de blev valda.

Du bara ger uttryck för politikerförakt utan att ha ägnat många minuter åt att ta reda på hur verkligheten ser ut.

En chef som får gå hamnar normalt inte heller hos AF.

Och ja, jag tycker att ppolitiker ska ha betalt för det ansvar och det arbete de utför.
 
Sv: Sedan när är alkoholism skäl för sjukskrivning?

Min sambos bror dog av lungcancer som var metastaser från en hudtumör. Jag har lite svårt att se skuldgrejen där och alls över huvud taget faktiskt när det gäller just lungcancer. KOL möjligen.

Oavsett skuld, vilket jag tycker helt galet att ens tänka på i cancersammanhang, så är det inte det man dör av. Jag tyckte att det Fodong sa sig ha hört lät bisarrt.

(En person som jag höll mycket kär plågades för övrigt ihjäl i lungcancer, han hade varit storrökare, men det var ingen som ens tänkte på det i sammanhanget. Mer än "fan också att han rökte".)
 
Sv: Sedan när är alkoholism skäl för sjukskrivning?

....
-Alla spritflaskor är inte platta, han kan ha valt den för att den antagligen var det. Och det är inte säkert att han är alkis, än om troligt. Han kände nog inte till larmsystemet. Han har visserligen en fet lön men lever antagligen överklassliv och det är ju kostbart! Han kanske ville bjuda kompisarna på dyra starkvaror men inte hade råd.
....
.
Att du orkar :banghead:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp