Sedan när är alkoholism skäl för sjukskrivning?

Sv: Sedan när är alkoholism skäl för sjukskrivning?

Det som är grejen är att det finns insamlingar till de flesta cancerformer, men inte lungcancer.

Hur ofta hör du insamlingar till cancerformen lyfom? Eller hudcancer, hjärntumörer eller magcancer? De enda riktade insamlingarna är ju bröstcancer och prostatacancer, annars är det mer allmänt Cancerfonden. Just lungcancer var på tal här om veckan när det gällde fabriksarbetare som hade arbetet med asbets, det visade sig även att deras fruar hade drabbats av lungcancer bara av att hantera deras arbetskläder vid ett fåtal tillfällen, jag är rätt säker på att ingen hävdade att det var för att de hade rökt.
 
Sv: Sedan när är alkoholism skäl för sjukskrivning?

Lungcancer är en av de fem cancerformer som Cancerfonden nämner på förstasidan på sin hemsida. Skulle inte tro att de därefter undviker att stödja forskning om just den cancerformen.

Dessutom finns ju Hjärt- och lungfonden, som då ägnar sig åt hjärtats och lungornas sjukdomar.
 
Sv: Sedan när är alkoholism skäl för sjukskrivning?

Alkoholism är inte skäl till sjukskrivning, nej.
Nja, det där stämmer ju inte riktigt....?

Se Socialstyrelsens Försäkringsmedicinska beslutsstöd.
http://www.socialstyrelsen.se/riktl...ilters=sjukdomsgrupp|Psykisk sjukdom&#listing
Klicka på Skadligt bruk av alkohol och alkoholberoende.

CItat:

Rekommendationer gällande bedömning av arbetsförmåga
Skadligt bruk medför i sig inte nedsatt arbetsförmåga. Arbetsförmågan bedöms utifrån uppkomna skador.
Vid alkoholberoende med abstinenssymtom efter
en alkoholperiod kan arbetsförmågan vara nedsatt
i upp till 4 veckor, beroende på periodens längd och konsumtionsnivå.
Vid utdragen abstinens och/eller kroniska alkoholskador ska arbetsförmågan bedömas utifrån hur dessa tillstånd påverkar funktionen.
Läkarutlåtande för förebyggande behandling utfärdas om behandlingen i sig hindrar närvaro på arbetsplatsen, exempelvis behandlingshem eller intensiv öppenvårdsbehandling.

Så, jo visst kan alkoholberoende vara sjukskrivningsorsak.
 
Senast ändrad:
Sv: Sedan när är alkoholism skäl för sjukskrivning?

Fast den där texten måste väl tolkas som att det är skador eller abstinenssymptom som kan vara skäl för sjukskrivning, inte alkoholberoendet i sig? En alkoholist som inte har skador/abstinens kan isåfall inte få bli sjukskriven.

Där står ju till och med skadligt bruk medför i sig inte nedsatt arbetsförmåga.
 
Sv: Sedan när är alkoholism skäl för sjukskrivning?

Sossen Tomas Rudin togs på bar gärning när han "fick med sig" en flaska whiskey från Systemet utan att först betala för den. Nu har killen tagit time out och sjukskrivit sig. Och min fråga blir då:

Sedan när är alkoholism skäl för sjukskrivning?
Med tanke på att cancersjuka i livets slutskede ska söka arbete istället för att gå hemma och "dra benen efter sig och leva på bidrag", borde då inte det samma gälla för politiker? Jag kan tänka mig att det finns rätt många i Sverige som har alkoholproblem men som inte blir sjukskrivna pga detta?
Är det skillnad på folk och folk? (Jag vet, det är en retorisk fråga) För de regler som politikerna bestämmer verkar ju inte drabba dom själva?
Sjukskriven kan man ju bli utan att få sjukpenning. Vet du om han får sjukpenning...?
 
Sv: Sedan när är alkoholism skäl för sjukskrivning?

*knapplån*

"Enligt den medicinska vetenskapen är beroende och missbruk sjukdomar med diagnosklassificering" ...

Så långt är det väl knappast något frågetecken, missbruk är en sjukdom. Men man kan ju faktiskt ha en sjukdom utan att vara arbetsnedsatt av den. Jag är astmatiker, men inte har jag varit sjukskriven för det.

Det måste ju finnas någon direkt orsak till att det inte längre finns någon arbetsförmåga.
 
Sv: Sedan när är alkoholism skäl för sjukskrivning?

Fast den där texten måste väl tolkas som att det är skador eller abstinenssymptom som kan vara skäl för sjukskrivning, inte alkoholberoendet i sig? En alkoholist som inte har skador/abstinens kan isåfall inte få bli sjukskriven.

Där står ju till och med skadligt bruk medför i sig inte nedsatt arbetsförmåga.
Ja, absolut.
Men det var därför jag skrev "nja". Jag tycker att det är fel att säga att en läkare inte kan sjukskriva någon för alkoholism. För det kan den ju; beroende på om/hur alkoholismen nedsätter arbetsförmågan.
 
Sv: Sedan när är alkoholism skäl för sjukskrivning?

Fast jag tycker nog att det är en nyansskillnad där, att ledet skador av måste vara med. Som med graviditet - det skulle knappast kunna stå som orsak på ett sjukintyg. Däremot vilka symptom den ger som påverkar arbetsförmågan.
 
Sv: Sedan när är alkoholism skäl för sjukskrivning?

Fast jag tycker nog att det är en nyansskillnad där, att ledet skador av måste vara med. Som med graviditet - det skulle knappast kunna stå som orsak på ett sjukintyg. Däremot vilka symptom den ger som påverkar arbetsförmågan.

Absolut. Det var därför jag skrev "nja".
Jag ansåg att inlägget
Alkoholism är inte skäl till sjukskrivning, nej.
behövde just en nyansering, eftersom det lätt kan tolkas som att personer med missbruk inte kan sjukskrivas.

Det står ju dessutom att arbetsförmågan kan bedömas nedsatt utifrån rena abstinenssymptom. Och det kan man nog ha utan att ha fått några rent fysiska skador på t ex lever.
 
Sv: Sedan när är alkoholism skäl för sjukskrivning?

Jodå, jag skrev ju också det i mitt första svar till dig - skador eller abstinenssymtom.

Men egentligen handlar det kanske bara om att jag mer ordmärkare än du;)
 
Sv: Sedan när är alkoholism skäl för sjukskrivning?

Jodå, jag skrev ju också det i mitt första svar till dig - skador eller abstinenssymtom.

Men egentligen handlar det kanske bara om att jag mer ordmärkare än du;)

Eller tvärtom; att jag anmärkte på kryddelydds inlägg som värsta ordmärkaren.

Hehehe;)
 
Sv: Sedan när är alkoholism skäl för sjukskrivning?

Alltså enligt medicinares terminologi? Om nu personen har metastaser i lungorna och det också är det personen dör av, vad skulle du kalla det då? Att kalla det hudcancer, känns ju lite - konstigt? Cancer i lungorna?

Detta är inte jätteviktigt för mig, men jag blev lite nyfiken.

Lungmetastaser.
 
Sv: Sedan när är alkoholism skäl för sjukskrivning?

Jodå, jag skrev ju också det i mitt första svar till dig - skador eller abstinenssymtom.

Men egentligen handlar det kanske bara om att jag mer ordmärkare än du;)

Jag tänker vara mest ordmärkare! :p

Handlar inte hela diskussionen om att Rudin sa att han skulle sjukskriva sig? Kanske är ordet sjukanmäla bättre eftersom man pratar om att läkare har sjukskrivningsrätt(till skillnad från t ex psykologer).
 
Sv: Sedan när är alkoholism skäl för sjukskrivning?

Det är inte ofta men ibland får jag in en tiopoängare.

VictoryDance.gif
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp