Seg häst!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Samine85
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 2 219
S

Samine85

Hej!
Jag rider ett arabiskt fullblod som är otroligt segt.
Vad ska jag göra för att få henne att bli piggare?
Jag är ordentlig med halvhalt och allt sånt, men ingenting hjälper.
Och när hon får mera havre t.ex så lägger hon ut den energin på att bråka, detta är jätte jobbigt!
Jätte tacksam för svar.

Sv: Seg häst!

Är hon seg hela tiden ? hon har inte tråkigt bara ?

Jag försöker göra det så kul och omväxlande som möjligt.
Men ingenting verkar hjälpa.

Samine85 skrev:
Hej!
Jag rider ett arabiskt fullblod som är otroligt segt.
Vad ska jag göra för att få henne att bli piggare?
Jag är ordentlig med halvhalt och allt sånt, men ingenting hjälper.
Och när hon får mera havre t.ex så lägger hon ut den energin på att bråka, detta är jätte jobbigt!
Jätte tacksam för svar.

ordentlig med halvhalterna men det hjälper ej:confused: .. hur menar du?.. du gör ordentliga halvhalter men hästen är fortfarande seg?.. :confused: :crazy: :confused:

är hästen trött & seg i allmänhet, överviktig, kanske smärta någonstans & därför inte samarbetsvillig, utrustning som stör?..

en korrekt foderstat med tillräckligt med energi & alla andra basala näringsämne..

Träningsupplägg för en vecka kan se ut så här för en allround-häst, tänk bara på att vad du kräver & under hur lång tid måste anpassas till hästens fysik ur konditions & muskelsynpunkt..

Dag 1, löshoppning
Dag 2, ut i skogen, travarbete
Dag 3, markarbete/ dressyr på bana
Dag 4, promenera/ lös-longera
Dag 5, markarbete/ cavaletti/ små hinder i bla studs
Dag 6,tömkörning
Dag 7, vila eller promenad

Rid för tränare & få tips..

Skrev in ett inlägg här tidigare om att jag ville ha mer ös i min. Men efter att riktigt ha börjat att variera träningen och att köra mycket tempoväxlingar har faktiskt hjälpt och jag får bara hoppas att det håller i sig.Kan ju även vara så i ditt fall att hästen är uttråkad

Kanske hon inte är nöjd med din ridning.

Min häst som jag fick när han var 4, var endast sutten på o skrittad lite uppsutten. Så jag började ju lära honom hjälper osv. Vi hade mycket varrierad träning, gick på promenader, klättrade både från marken o uppsuttet, körde, longerade, hoppade små skutt red ut i skogen.

Han var seg hela tiden, jag tänkte att det var för att han inte hade muskler o inte fattade riktigt vad jag ville, men tiden gick o det hände inte så mycket förutom att han lärde sej mer saker, men framåtbjudningen kom inte iaf.

Han skulle ju bli dressyrhäst, men jag blev så trött på det hela att jag en dag bara släppte tyglarna o började leka westernhäst med honom. Då helt plötsligt började han bjuda av sej själv. Sen kom jag fram till att sadeln inte låg något bra så nu rider vi utan sadel.

Jag gick alltså från att rida dressyr på engelskt vis till att kombinera det hela med engelskt, western o akademisk ridkonst.

Han är super pigg o fin o vill jobba. Jag rider nästan alltid med en hand o utan sadel på en nöjd, pigg o glad häst.

Han jobbar som bäst när han får vara "fri", då kommer han automatiskt i en bra form.

Jag tog faktist på det vanliga tredelade bettet här om dagen o skulle testa hur mycket som funkade när jag red som jag blev lärd på ridskolan. Helt plötsligt kan han inte fatta rätt galopp(vi hade påbörjat byten o han hade börjat suga tag i det hela själv o faktist börjat byta, några dagar innan), jag får driva arslet av mej osv.

Skillnade är att jag bytte från kandarstången till det tredelade o höll kontakt med munnen hela tiden o hästen blev som förbytt, hanblev den tråkiga Fabian igen.

Jag vet inte om det beror på att han kommer undan på nått vis när vih ar stången( det känns ej som det utan som att han bär sej bättre på den med mer rygg). Men vi ska rida för tränare imorrn så då får jag se vad hon säger.

Nikki o Fabian skrev:
Jag vet inte om det beror på att han kommer undan på nått vis när vih ar stången

Nä, det är nog inte som han "kommer undan", utan vad som händer med stång är att hästen får vara i fred i munnen. Vi ryttare sitter ju oftast och småpillar och drar dem i munnen (medvetet eller omedvetet) och med tränsbett går ju allt sådant fram.
Många hästar lär bli otroligt tacksamma när man sätter på en stång och låter dem vara.

Till Samine85:
Jag har precis samma erfarenhet med min arab - hon är skit-seg om man försöker rida engelskt, men pigg och glad om man låter henne sköta mer av jobbet själv (dvs lång tygel och inga hjälper annat än när man vill berätta för henne vad man vill ha gjort - typ western-ridning alltså)

Jag är helt övertygad om att engelsk ridning tar udden av många hästar. Jag menar - hur mycket sprätt är det i en engelskt riden halvblods-koloss ;) (Nu kommer jag att få på moppo, va?)
När, släpp ut tyglarna på din arab och upplev fart och fläkt :) :bump:

FTW skrev:
Jag är helt övertygad om att engelsk ridning tar udden av många hästar. Jag menar - hur mycket sprätt är det i en engelskt riden halvblods-koloss ;) (Nu kommer jag att få på moppo, va?)

Om du får det står jag här och försvarar dig! :banana:

till alla andra.. jag hade precis samma problem med min travare, mene det släppte efter att vi började rida honom på hackamore..! Då blev han pigg som jag vet inte vad!!!!

Hon har inte ont någonstans då? Om hon är seg och tråkig men börjar bråka om du lägger på mer energi med fodret...
Är hästen skodd?

Var rider du någonstans? (dvs ute eller ridbana/ridhus)

Liknande trådar

Ridning Hej hej! Jag är en liten tjej som inte alltid känner sig nöjd efter ridpass. Det första är att jag inte kan få hästen att trampa under...
Svar
8
· Visningar
519
Senast: Edla
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
3 999
Senast: lirco11
·
Relationer Hej! Vill väll mest skriva av mig. Jag och mitt nu ex hade varit tillsammans i 4 år och bott ihop i 3 år. Jag hade ett samtal med...
Svar
6
· Visningar
985
Senast: cewe
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 144
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka