sekretess, hälsa

AgentCarter

Trådstartare
Fick frågan från en brukare om jag kunde hälsa från hen till en jag känner väl.
Får jag detta?
 
Om din brukare vill det så är det okej. Det är ju att prata om din brukare utan tillåtelse som inte är okej. Du kanske inte behöver säga att du jobbar med denne om du inte vill riskera att få frågor framöver, men att du träffat personen som bad dig hälsa.
 
Det måste du väl få? Jag menar; det är ju på brukarens initiativ. Och såvitt brukaren inte på grund av någon diagnos kan anses säga saker som du inte bör föra vidare alls så finns väl inga hinder. Jag menar; om brukaren förstår att en sådan hälsning indirekt också talar om att du är vårdare till brukaren så har ju brukaren "släppt" sekretessen vad gäller den upplysningen.
(Däremot såklart inte att du får prata om en massa andra saker; om hälsotillståndet hos brukaren eller annat).

En risk är väl däremot att du får frågor från den du hälsar till. "jaha, hur mår hen då?" eller "kul att höra, jag har funderat på hur det gick med hens sista sjukhusvistelse, men du kanske vet?". Du kan ju hamna i en situation då du svaret på en sådan följdfråga måste bli: du får kontakta hen själv om du vill veta.
 
Vad bra, jag trodde det men ville veta:)
De kommer förstå vart jag träffat hen men jag kommer självklart Inter säga mer än hälsningen
 
och vi har fått lära oss precis tvärtom, att fast personen vill att man skall hälsa får vi inte framföra hälsningen just pga secretess och tystnadsplikt
Det låter konstigt, tystnadsplikten och sekretessen är ju till för att skydda patienten/brukaren. Om patienten själv tar initiativ till eller tillåter avsteg borde det väl vara lugnt?
 
och vi har fått lära oss precis tvärtom, att fast personen vill att man skall hälsa får vi inte framföra hälsningen just pga secretess och tystnadsplikt
Det är ju inte så att bara för att man tar del av omsorg och omvårdnad att man är omyndigförklarad. Såklart man får föra vidare en hälsning från en brukare om man gör bedömningen att denne är så pass klar och redig att den vet vad den gör. Men det är också där det stannar, hälsningen får inte vidareutvecklas med svar på hälsoläge eller annat, då hänvisar man till tysnadsplikten. "Jag skulle bara leverera hälsningen, i övrigt har jag tystnadsplikt"
 
och vi har fått lära oss precis tvärtom, att fast personen vill att man skall hälsa får vi inte framföra hälsningen just pga secretess och tystnadsplikt
Vilken tråkig syn på brukarna känner jag, som om dom inte själva kunde avgöra vilka dom vill hälsa till eller förstår vad det kan innebära om det nu skulle vara någon hemlighetshållet.
 
Vilken tråkig syn på brukarna känner jag, som om dom inte själva kunde avgöra vilka dom vill hälsa till eller förstår vad det kan innebära om det nu skulle vara någon hemlighetshållet.

trot just att det blir för lätt att säga för mycket, personer börjar kanske fråga hur man känner X, hur X mår, osv osv. Då är det bättra att hjälpa personen att själva ta kontakt, kanske med att ringa eller liknande
 
jobbar dock i sjukhusmiljö och då kan det kanske vara annorlunda, den hälsningen skall framföras till kanske inte ens vet att personen ligger inlagd.
 
jobbar dock i sjukhusmiljö och då kan det kanske vara annorlunda, den hälsningen skall framföras till kanske inte ens vet att personen ligger inlagd.
Undrar om lagarna skiljer i olika länder?
Har aldrig hört talas om att det är fel att framföra hälsning.
Blev ombedd av en patient att hälsa till min mamma (patienten är 80+ och var för väldigt länge sedan min mammas lärare). Uppenbarligen förstod min mamma att jag träffat honom som patient.
Lika uppenbart hade patienten inget emot att min mamma visste att jag träffat honom som patient.
Ytterligare lika uppenbart, fick mamma inte veta något om vad patienten/läraren sökt för.

alltså inga sekretessproblem.
 
"Jag ska hälsa så mycket från Olga"
"Oh, så trevligt, hälsa tillbaka. Hur är det med henne?"
"Det kan jag tyvärr inte prata om, men hon hade säkert uppskattat ett telefonsamtal/besök/whatever"

Jag kan inte se problemet.
 
och vi har fått lära oss precis tvärtom, att fast personen vill att man skall hälsa får vi inte framföra hälsningen just pga secretess och tystnadsplikt

Det är ju den sekretessen gäller som äger sekretessen.

Jag jobbar inom socialtjänsten. De jag kommer i kontakt med får själva bestämma vem jag kan röja sekretessen för.
 

Liknande trådar

Relationer Känner att jag vill ge ett par jag ska hälsa på snart en present när jag kommer hem till dem. par i medelåldern två barn två med...
Svar
9
· Visningar
701
Senast: hastflicka
·
Kropp & Själ Pratade med en närstående som fått kämpa så mycket för att få hjälp med misstänkt endometrios, utan resultat. Kan tilläggas att hon är...
Svar
12
· Visningar
878
Senast: EmmaBovary
·
Kultur Jag är en Sveriges radio nörd. Mest P1 men laddar även hem poddar från P3 och P2 om ämnet intresserar mig. Flamsradio går bort, har...
2
Svar
31
· Visningar
914
Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 323
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp