Den underprioriterade kvinnohälsan

Mirre

Trådstartare
Pratade med en närstående som fått kämpa så mycket för att få hjälp med misstänkt endometrios, utan resultat. Kan tilläggas att hon är under 18, vilket jag tycker gör det så mycket värre att hon inte får hjälp. Varför är kvinnors hälsa så underprioriterad?
 
Jag har djupinfiltrerande endometrios och har fått mycket hjälp :) just endometrios är dock lite eftersatt i Sverige och sjukdomen behandlas helt annorlunda (och ofta bättre) i många andra länder.
 
Jag har djupinfiltrerande endometrios och har fått mycket hjälp :) just endometrios är dock lite eftersatt i Sverige och sjukdomen behandlas helt annorlunda (och ofta bättre) i många andra länder.
Det svåra är att få den där jäkla diagnosen så att man kan få hjälp. Och när man väl har den, då frågar varenda ny vårdkontakt hur diagnosen är satt, ”är du opererad?” Är man inte det så är diagnosen inte värd nåt.
 
Det svåra är att få den där jäkla diagnosen så att man kan få hjälp. Och när man väl har den, då frågar varenda ny vårdkontakt hur diagnosen är satt, ”är du opererad?” Är man inte det så är diagnosen inte värd nåt.
Blev ”fejkdiagnostiserad” med endometrios för snart 10 år sen - hittade en behandling som fungerade med min läkare men vi struntade i den formella diagnosen eftersom det blev så jäkla jobbigt…
 
Jag har inte tagit mig för att läsa den ännu, men boken Sjuka kvinnor: en resa genom medicinens historia av Cleghorn som kom ut ifjol verkar absolut läsvärd om man är intresserad av ämnet. Det är ju liksom en gammal tradition... och den ska sträcka sig från antiken till slutet av 1900-talet.
Tack för tips!

Även the Lady’s Handbook for her Mysterious Illness av Sara Ramsey är läsvärd på temat. Det är förvisso en biografi men handlar träffsäkert om hur komplexa multisystemsjukdomar som oftare drabbar kvinnor kallas hysteri, MOS - medicinskt oförklarliga sjukdomar och annat nonsens.

Jag kan även rekommendera boken Fertilitetsförståelse av Jenny Koos, som kom ut i fjol, för egen ökad kunskap om/annat perspektiv på fertilitetsrelaterad hälsa (vilket är mycket vidare än vi kanske först tänker) och varifrån (p a t r i a r k a t e t) mycket av de skadliga råden och handhavandena inom vårdstrukturen kommer.
 
Jag är lite långsam av mig när jag tänker ibland, men kom att tänka på den här tråden. Inte bara kvinnorelaterade saker verkar vara nedprioriterade, utan allt som har med kvinnor att göra. Utan att gå in på alltför mycket detaljer, så kontaktade jag vården angående NPF i höstas, och fick en diagnos strax innan årsskiftet. En kvinnlig bekant kontaktade vården om det lite tidigare än mig, men har ännu inte blivit kallad till psykiatrin för vidare utredning ännu. Tänkte att jag hade tur, vilket väl i och för sig spelade roll (ett möte jag hade blev jag uppringd och fick höra "chansar lite, men har du möjlighet att komma och träffa en psykiater imorgon?"), men kanske även att jag hade "turen" att bli född till man.
 
Pratade med en närstående som fått kämpa så mycket för att få hjälp med misstänkt endometrios, utan resultat. Kan tilläggas att hon är under 18, vilket jag tycker gör det så mycket värre att hon inte får hjälp. Varför är kvinnors hälsa så underprioriterad?

Upplever att endometrios är mer uppmärksammat i vården än extremt graviditetsillamående, kejsarsnitt utan sjukskrivning efter trots att det är stort ingrepp i buken och diastas efter graviditet. Nu är jag såklart partisk i detta för jag kan bara prata om min erfarenhet och sociala medier kring dessa ämnen. Men för att sammanfatta den viktiga poängen ; kvinnors vård behöver lyftas fram istället för att tystas ner och det behövs mer kunskap/forskning.
 
Tycker man nästan alltid får höra "det är naturligt" när man söker för "kvinnorelaterade åkommor".
Inte så myckeet bättre för diabetiker förr om åren.

Jag hade domningar i handerna och värk. Läkararna fnyste och sa att sånt fick man räkna med som diabetiker.

Jag sökte många år senare och fick en undersökning, på annat sjukbhus, som visade att jag hade problem. Rejäla problem.
Skötaren som gjorde undersökningen frågade häpet - men hur länge har du gått såhär?
- 25 år
Opererades i bägge händer och det blev oändligt mycket bättre.

Undrr om en kille behandlats lika?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Pratar just nu med ledsen och besviken bonusdotter som återigen blivit nekad hjälp av sjukvården. Hon är 17 år och har mest troligt...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 044
Senast: soom
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 440
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Jag har fått ont i en arm. Trodde först det var träningsvärk, men när det inte gått över på över två veckor kontaktade jag vården. Jag...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
5 857
Senast: Wille
·
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
2 013

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp