sele med bara en gjord

bukgjorden?
De ska bromsa vagnen och hålla allt på plats så det inte kan "gippa" uppåt.
//A
 
det går alldeles utmärkt att använda sig av hööks bröstsele, för det första så har den både buk och däckelgjord och för det andra så kan man alltid köpa en baksele till sin bröstsele!
 
aa.. då fattar jag :idea:
härhemma finns det inga backar.. så det har inte fallit mejj in... :angel:
 
Jag tycker att två är det bästa men en är bättre med annan sorts arbete ;)
 
De finns ju en hel del som syr och tillpassar selar.. Fast de kanske blir hemskt dyrt... :crazy:
 
Jag köpte en bröstsele från Hööks och jag måste säga att passformen är sådär. Jag har en shettis på 95 cm (ganska liten alltså) och bukgjorden är för kort (eftersom man ska få in en handsbredd) då jag har på första hålet och ändå sitter den åt (visst hon är lite tjock men inte överdrivet, hur ska en shettis på 105 cm kunna ha den?!). Bröstan tycker jag är lite för kort. Jag köpte stl. shettis (ej mini). Som baksele har jag en kortbrösta (bred modell) till stor häst och den funkar bra. Draglinor har jag dock inte för då måste jag antingen köpa ny vagn eller svetsa dit svängel. Tycker det funkar bra ändå. Jag kör inte så himla ofta och bara som hobby.
 
Selen KAN ha bara en gjord!

Jag har just frågat samma sak - och förra helgen på en höstbrukardag här i Skåne gick jag runt och frågade 8 st MYCKET garvade äldre körkarlar om just detta. De sa att det går bra att köra med bara en gjord under magen OM man har baksele - detta gäller då alltså när man kör med vagn eller annat som kan kunffa på hästen bakifrån. Har man INTE baksele så är två gjordar att rekommendera. Huruvida man använder en eller två gjordar, vilka selar det finns att föredra etc är väldigt regionalt olika. Men om dessa kunniga gubbar säger att det går att köra med bara en gjord så tror jag på det eftersom bakselen har samma effekt som extragjorden, dvs ser till att däckeln inte kasar fran över manken på hästen.

Sen kan man dock säga att två gjordar är en extra i säkerhetssyfte. Men om du redan har en med EN gjord så går den bra att använda, men ska du köpa en ny - välj då en med två gjordar tycker jag.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två innekatter som jag vill kunna börja ha ute, till en början i kontrollerad form, och vill därför vänja dem vid sele. Den ena...
Svar
12
· Visningar
562
Katthälsa Imorgon ska Mrs norris bli vaccinerad och förhoppningsvis få klorna klippta. Superdum fråga - är det bäst att ha sele och koppel på på...
Svar
5
· Visningar
382
Senast: Sel
·
Utrustning Vet någon hur hööks fairfield sele är i storlek ska ha den till en shettis men undrar lite om shetland blir tillräckligt stor och hur...
Svar
7
· Visningar
564
Senast: LadySara
·
Övr. Hund Bara för att jag längtar tills de kommer hem en valp och smått handlar på mig en del saker. Så kanske de vore kul och se vad ni andra...
2
Svar
23
· Visningar
1 319
Senast: ii-ssa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp