iNHALE

Trådstartare
Gjorde misstaget att köpa en lite för stor sele till Emiron när han var mindre i tron att han säkert skulle växa i den så småningom men tyvärr verkar det som att han växer i den på alla ställen utom halshålet som tyvärr inte är ställbart. Funderar nu på att införskaffa en annan sele. Den selen han har nu är tyvärr slutsåld i den mindre storleken som troligen skulle passa bättre så får leta efter något annat.

Kraven är egentligen bara att den ska ha dubbla maggjordar (aka vara rymningssäker) och att det ska finnas möjlighet att koppla framtill förutom på ryggen. I övrigt ska den såklart sitta bra med gott om plats bakom armbågarna osv. Viktigt är också att spännena inte glider bara för att hunden drar lite emellanåt. Den gamla selen sambon hade till sin hund kunde spänna ut sig 1-2 storlekar på en enda promenad om hon drog lite.

Har främst kollat Ruffwear Flagline och Haqihana double H som är rätt populär bland vinthundsfolk. Det jag gillar med Flagline är att den är ganska "lyftvänlig", man kan lyfta i selen och hjälpa hunden över svåra passager vid behov vilket är ett litet plus i kanten eftersom vi går mycket i skogen och ibland är tvungna att passera stättor och andra överfarter som sällan är speciellt hundvänliga. Haqihanan däremot är ju mer som en vanlig promenadsele, smala remmar, inga stora tygplattor som trycker ihop pälsen, enkel och smidig helt enkelt.

Någon som har tips på andra selar att kolla på som jag missat eller som har erfarenhet av någon av dem jag nämnt.
 
Jag har Sofa dog double y-sele och den har breda fodrade band och är ganska "lyftvänlig". Den är dock inte ställbar i halsöppningen. Kan kopplas fram. Det negativa är att efter två år, några tvättar och dagligt slitage av mycket dragig hund ser den lite sliten ut. Tygremsan där ringen på bringan sitter har också börjat tråda sig lite.
 
Jag har Sofa dog double y-sele och den har breda fodrade band och är ganska "lyftvänlig". Den är dock inte ställbar i halsöppningen. Kan kopplas fram. Det negativa är att efter två år, några tvättar och dagligt slitage av mycket dragig hund ser den lite sliten ut. Tygremsan där ringen på bringan sitter har också börjat tråda sig lite.
Det är precis den selen jag har i dagsläget :D
 
Haqinaha-selen är här. Första intrycken i jämförelse med Sofa dog-selen:

- Det är en tunn och sladdrig sele jämfört med Sofa dog.
- Remmen under bröstkorgen är en enkel rem, inte dubbel "V-formad". Dvs remmarna ska sitta minutiöst lika för att den ska hålla sig mitt under bröstkorgen. (Nu har jag ju azawakh, så bröstkorgen är extremt smal på honom.)
- Rent spontant känns den mycket mindre "bärvänlig", dels pga de tunna remmarna, dels pga den enkla, smala remmen under bröstkorgen som inte ger så bra stöd. Dock kan den anpassas att sitta väldigt precist, så att grabba tag i ryggremmen och hjälpa till vid mindre lyft fungerar..
- Vet inte om det kommer att vara negativt, men spännet för remmen som går mellan "halsringningen" och bröstkorgsremmen hamnar precis mitt emellan frambenen på min hund. Risk för skav? Vi får se.

+ Den känns mycket välgjord och spännena verkar inte glida.
+ Inställningsmöjligheterna är bättre för att få perfekt passform.
+ Den är snyggare, mindre klumpig, och som promenadsele tror jag den kommer att funka bra.

Jag tror inte det är den rätta selen om man vill ha något rejält som ger bra stöd vid lyft.
20210604_180902.jpg
 
Haqinaha-selen är här. Första intrycken i jämförelse med Sofa dog-selen:

- Det är en tunn och sladdrig sele jämfört med Sofa dog.
- Remmen under bröstkorgen är en enkel rem, inte dubbel "V-formad". Dvs remmarna ska sitta minutiöst lika för att den ska hålla sig mitt under bröstkorgen. (Nu har jag ju azawakh, så bröstkorgen är extremt smal på honom.)
- Rent spontant känns den mycket mindre "bärvänlig", dels pga de tunna remmarna, dels pga den enkla, smala remmen under bröstkorgen som inte ger så bra stöd. Dock kan den anpassas att sitta väldigt precist, så att grabba tag i ryggremmen och hjälpa till vid mindre lyft fungerar..
- Vet inte om det kommer att vara negativt, men spännet för remmen som går mellan "halsringningen" och bröstkorgsremmen hamnar precis mitt emellan frambenen på min hund. Risk för skav? Vi får se.

+ Den känns mycket välgjord och spännena verkar inte glida.
+ Inställningsmöjligheterna är bättre för att få perfekt passform.
+ Den är snyggare, mindre klumpig, och som promenadsele tror jag den kommer att funka bra.

Jag tror inte det är den rätta selen om man vill ha något rejält som ger bra stöd vid lyft.Visa bifogad fil 70885
Tack för en utförlig recension!
 
Hakar på denna tråd, letar efter en ny sele till min ål. En greyhound som slingrar sig ur varenda sele och halsband jag testat.
Har just nu en sele med dubbla remmar, sytt den själv och det är den enda han inte tagit sig ur helt än.
Just nu lutar det åt en Non-stop freemotion dragsele med en extra rem bakom bröstkorgen + kedjelänken fäst fram på selen.
Tycker tyvärr det är dåligt utbud på selar för oss som har vinthundar.
Ska oxå kolla på förslagen som kommit upp i tråden :)
 
Hakar på denna tråd, letar efter en ny sele till min ål. En greyhound som slingrar sig ur varenda sele och halsband jag testat.
Har just nu en sele med dubbla remmar, sytt den själv och det är den enda han inte tagit sig ur helt än.
Just nu lutar det åt en Non-stop freemotion dragsele med en extra rem bakom bröstkorgen + kedjelänken fäst fram på selen.
Tycker tyvärr det är dåligt utbud på selar för oss som har vinthundar.
Ska oxå kolla på förslagen som kommit upp i tråden :)
Tippar på att det bästa du kan göra är att sy fler själv :p Jag började sy selar just för att det är hopplöst att hitta något riktigt bra till vinthundar.
 
Hakar på denna tråd, letar efter en ny sele till min ål. En greyhound som slingrar sig ur varenda sele och halsband jag testat.
Har just nu en sele med dubbla remmar, sytt den själv och det är den enda han inte tagit sig ur helt än.
Just nu lutar det åt en Non-stop freemotion dragsele med en extra rem bakom bröstkorgen + kedjelänken fäst fram på selen.
Tycker tyvärr det är dåligt utbud på selar för oss som har vinthundar.
Ska oxå kolla på förslagen som kommit upp i tråden :)
Jag tycker ändå att utbudet av rymningssäkra selar har ökat rätt rejält senaste åren. När jag köpte min första borzoi så fanns det knappt några såna selar i den vanliga handeln utan det var nästan bara vinthundsinriktade butiker som hade.
 
Recensera gärna. Fr a är jag intresserad av om det finns ring framtill att koppla i vid behov. Tycker inte det ser ut så.

Jag är lite besviken på Haqihana-selen som alla höjer till skyarna. Den funkar och jag har inte råd att köpa ny sele hela tiden, men jag tycker den glider runt lite för mycket.
 
Vi köpte en ruffwear till vår schäfertjej, tog den storleken som hon förväntas ha när hon är vuxen då den storleken hon skulle haft nu verkligen var i överkant. Men den är så stor nu kring halsen så den åker på sniskan när hon drar och den är framknäppt. Så nu har vi den mest som bilsele men annars tycker jag den var bra i kvalitet. När vi var på kurs i helgen tyckte kursledaren att vi skulle klippa sönder selen och bara köra på kedjehalsband för tydligen ”ska man inte ha sele på brukshundar”... :o:angel:

Hur som är vi helt ok nöjda, om den passat lite bättre i halsen.

78EFADCE-2C46-4565-B26F-A185A657C6FC.jpeg
 
Jag har nu hämtat ut selen och testade den på kvällspromenaden. Det är en bra sele över lag men passformen är inte riktigt 100 på just min hund. Han är ganska spetsig över ryggen och selen vill gärna glida och lägga sig på sidan av ryggen även om jag har kopplet fäst upptill. Det verkar inte störa honom men det stör mig. Hans vanliga sele kan också röra sig i sidled men rätar upp sig beroende på hur trycket från kopplet hamnar, det gör inte denna utan man måste rätta den för hand. Den känns också något kort på Emirons långa kropp, speciellt i ryggen och när jag provlyfter i handtaget känns det som att jag lika bra kunde ha lyft i en vanlig sele.

Kontentan blir att det säkert är en jättebra sele på en hund med en mer kompakt kroppsbyggnad och en rundare bröstkorg/rygg, men på min smala och långa vinthund blev det inte helt bra och det blir retur tyvärr, speciellt med tanke på att det är en ganska dyr sele dessutom. För oss känns det inte värt det priset.

20210609_194018.jpg
 
Jag har nu hämtat ut selen och testade den på kvällspromenaden. Det är en bra sele över lag men passformen är inte riktigt 100 på just min hund. Han är ganska spetsig över ryggen och selen vill gärna glida och lägga sig på sidan av ryggen även om jag har kopplet fäst upptill. Det verkar inte störa honom men det stör mig. Hans vanliga sele kan också röra sig i sidled men rätar upp sig beroende på hur trycket från kopplet hamnar, det gör inte denna utan man måste rätta den för hand. Den känns också något kort på Emirons långa kropp, speciellt i ryggen och när jag provlyfter i handtaget känns det som att jag lika bra kunde ha lyft i en vanlig sele.

Kontentan blir att det säkert är en jättebra sele på en hund med en mer kompakt kroppsbyggnad och en rundare bröstkorg/rygg, men på min smala och långa vinthund blev det inte helt bra och det blir retur tyvärr, speciellt med tanke på att det är en ganska dyr sele dessutom. För oss känns det inte värt det priset.

Visa bifogad fil 71387
Hur ser den ut från sidan?
Många som har "vinthundsselar" har tyvärr på tok för långa selar. Det är jättevanligt att folk har så långa selar att bakre remmen hamnar bakom revbenen och då trycker på mjukdelarna istället för bröstkorgen om/när hunden sprattlar runt i kopplet. Det är inte helt bra...
 
Hur ser den ut från sidan?
Många som har "vinthundsselar" har tyvärr på tok för långa selar. Det är jättevanligt att folk har så långa selar att bakre remmen hamnar bakom revbenen och då trycker på mjukdelarna istället för bröstkorgen om/när hunden sprattlar runt i kopplet. Det är inte helt bra...
När den är helt utan något tryck bakåt vill den gärna krypa framåt lite speciellt i ryggen.

På bilden ser det ut som att den är för hårt inspänd i halsen men det är den inte.

20210609_181555.jpg
 
Med tryck bakåt blir det såklart bättre men det är ju inte meningen att hunden ska dra i selen.

Visa bifogad fil 71391
Går det inte att få bakre remmen längre bak på bröstkorgen? Själva ryggdelen ser ju lagom lång ut, men den verkar inte räcka till där under?

Jämför med tex den här, rakt ryggband men då går ändå bakre bandet runt magen rakt ner, inte framåt som på din sele:
3338671.jpg
 
Går det inte att få bakre remmen längre bak på bröstkorgen? Själva ryggdelen ser ju lagom lång ut, men den verkar inte räcka till där under?

Jämför med tex den här, rakt ryggband men då går ändå bakre bandet runt magen rakt ner, inte framåt som på din sele:
3338671.jpg
Nä det går inte. Har testat att spänna ut den i halsen lite men då kommer Y-et framtill för långt ned och den blir snabbt för stor i halsen. Det känns inte som att den är gjord för en hund med djup bröstkorg riktigt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Sambons födelsedag närmar sig och jag vet att han vill testa en annan sorts sele än den han använder idag. Idag har han en...
2
Svar
26
· Visningar
2 955
Senast: leia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp