Selen och andra mineraler (utbrytning från Skadade hästar och konvalescenter II)

Bukefalos 30 år!

@fio
Jag har löst det!!!!! Nu vet jag hur de räknat! 😁
De anger 16.6 g selenjäst per kg. I parantes anger de 2000 ppm rent selen. 2000 ppm ( dvs 0.2 %) av 16.6 g är 33 mg. De anger även på burken att 1 mått à 7.5 g ger 0.25 mg selen. 15 mg (2 mått) ger alltså 0.5 mg. Vilket fortfarande är för lite selen per dag till genomsnittshästen.
Hur blir det med tex det mineralfodret som nämndes ha 20mg selenjäst per kg då? Det borde väl inneha samma procentsats rent selen? Eller kan selenjäst innehålla olika mängd rent selen och hur vet man då hur mycket om det inte står något? 🤔

Hur blir det med tex det mineralfodret som nämndes ha 20mg selenjäst per kg då? Det borde väl inneha samma procentsats rent selen? Eller kan selenjäst innehålla olika mängd rent selen och hur vet man då hur mycket om det inte står något? 🤔
Det innehåller olika mängd :cautious: För övrigt står det även om selenmethionin i länken, om det var @Fiorano eller @MiniLi som funderade över det.

https://en.wikipedia.org/wiki/Selenium_yeast

Så innehåll selenjäst är rätt irrelevant då om det inte dessutom specar % ren selen.

Så himla lätt att göra rätt/köpa ekonomiskt.... 😝
Eller hur? 🙃

Strunt i det hela och köp Selevitan. Då vet du vad du får garanterat.

Bifogade filer

• Screenshot_20260306-215421.webp
    Screenshot_20260306-215421.webp
    43,1 KB · Visningar: 2 670
Utan att jag riktigt förstår din tabell (ser inte alla enheter bla) så blir det ca 2.5kr/mg selen i selevital.
@MiniLi Något i din tabell felas. Man får inte flera hundra vare sig gram eller mg selen/kr. Du behöver dela totala mängden selen i produkten/förpackningen med priset.
Ta ex granngårdens som du la till. 20mg/kg x25kg= 500mg dividera med pris 689kr= 0,726mg selen/kr

Selevitalet är 300mg selen i burken dividera med pris ~750kr =0.4mg selen/kr

@MiniLi Något i din tabell felas. Man får inte flera hundra vare sig gram eller mg selen/kr. Du behöver dela totala mängden selen i produkten/förpackningen med priset.
Ta ex granngårdens som du la till. 20mg/kg x25kg= 500mg dividera med pris 689kr= 0,726mg selen/kr

Selevitalet är 300mg selen i burken dividera med pris ~750kr =0.4mg selen/kr
Hmm jag får kolla på formlerna när jag sitter vid datorn men ja det har blivit något galet. Jag tror dock jämförelsen mellan olika tillskott håller, även om allt av ngn anledning ser ut att vara multiplicerat med 1000😅🤣

Jag återanvände en formel från ngn annan jämförelse och kollade inte så noga🤷‍♀️

Hmm jag får kolla på formlerna när jag sitter vid datorn men ja det har blivit något galet. Jag tror dock jämförelsen mellan olika tillskott håller, även om allt av ngn anledning ser ut att vara multiplicerat med 1000😅🤣

Jag återanvände en formel från ngn annan jämförelse och kollade inte så noga🤷‍♀️
Ja, det ser ut som att siffrorna stämmer men tre decimaler fel ja. 😆 Orkade inte riktigt kolla heller var det blev fel.

Har gjort liknande dokument tidigare men räknade då kr per 100g protein på ett antal kraftfoder. Var nog i samband med dräktigt sto så har också en nördtendens i ämnesområdet. 😅

Jag blir yr i huvudet av alla siffror🙈. Vill kunna ge varje dag och dubbla dagsbehovet-kan inte nån bara säga vilket som är bäst och mest prisvärt😅? Selo-E? Selevitan faller månne på att det inte passar alls att ge varje dag?

Har du räknat dagsdos på det istället för rekommenderade dosen?
Selevitan?

Den rekommenderade dosen till häst på 500 kg är 2 skopor (50 g, vilket totalt ger 30 mg selen) 1-2 ggr per månad. Det ger alltså mellan 30 mg (vid två skopor) och 60 mg (4 skopor). Slår du ut det per dag blir det 1 eller 2 mg selen dagligen. Således fullt rimligt att då ge 1 skopa per vecka för att hamna på 2 mg selen/dag. Vill man istället ge per dag så blir det meckigt utan typ en gramvåg och stadig hand att väga upp några enstaka gram då mängden då motsvarar 1.66 (+massa sexor till) g för att få 1 mg selen, så säg 1.7 g pulver om jag räknat rätt (har precis vaknat 😛)

Jag blir yr i huvudet av alla siffror🙈. Vill kunna ge varje dag och dubbla dagsbehovet-kan inte nån bara säga vilket som är bäst och mest prisvärt😅? Selo-E? Selevitan faller månne på att det inte passar alls att ge varje dag?
Du kan ju ge Selevitan varje dag om du vill såklart, men det blir så små mängder. Enklare då att ge en skopa Selevitan per vecka, då hamnar du ju också på dubbel rekommenderad dos i Sverige.

@fio
Jag har löst det!!!!! Nu vet jag hur de räknat! 😁
De anger 16.6 g selenjäst per kg. I parantes anger de 2000 ppm rent selen. 2000 ppm ( dvs 0.2 %) av 16.6 g är 33 mg. De anger även på burken att 1 mått à 7.5 g ger 0.25 mg selen. 15 g (2 mått) ger alltså 0.5 mg selen. Vilket fortfarande är för lite selen per dag till genomsnittshästen. Selo-E innehåller som jämförelse 90 mg selen per kg.

Jag fattar ingenting. :rofl: Men ok. Jag tror att dom krånglar till det för att man ska köpa något svindyrt och värdelöst.

Det du hade köpt Trikem var väl jättebra eller har jag missuppfattat?

Jag kör Trikems E+ selen i storförpackning köpt på Gekås.

Sen ibland kör jag extra bara e vitamin upptill. Eftersom för mycket E inte ska vara någon fara.
Säkert helt onödigt att jag gör det men ibland kanske man har någon häst i uppbyggnadsfas el liknande.

Vågar inte gå på för mycket med E- selen i om förgiftningsrisken (även om den kanske inte är så hög)

Har för mig att jag räknat på detta tidigare o kom fram till att det var det bästa alternativet (just då).

Är mycket intresserad av vad ni kommer fram till här för jag orkar inte räkna om 😄

Det beror på. Vill du ha organiskt selen eller spelar det ingen roll?
Vill du också ha hög dos e-vitamin eller är det främst selen du är ute efter?

Jag kände att flytande selo-e blev ett bra val för mig. Det var ok prisvärt utifrån hur mkt selen man får för pengarna, innehåller organiskt selen och även tillräckligt mycket e-vitamin för att Nellys totala intag skulle komma upp till en bättre nivå.
Trikems som du redan köpt är lika bra selenmässigt, men jag tyckte det var för lite e-vitamin i.
Granngårdens 25kg säck är väldigt prisvärt sett till hur mycket selen man får för pengarna, men det innehåller inte organiskt selen.

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Skadade hästar och konvalescenter

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka