Bukefalos 28 år!

W

Wildty

jag blir inte klok på det här med selen. Min foderstat täcker hela hästen behov av allt annat, men då det inte står nåt om selen i hö-analysen och då det i Sverige ju generellt är dåligt med selen så är min fråga hur man ska veta att selenbehovet är täckt ? :confused:
 
Sv: Selen

Genom att ge lite extra. Det är i sämsta fall verkningslösa pengar, men då vet du i alla fall, att det inte föreligger någon brist.

Min foderstat täcker hela hästen behov av allt annat,
Se det undrar jag! Det är det nog helt enkelt ingen människa som vet!!!

LIA, som är fortsatt misstrogen till foderstatshysterin.
 
Sv: Selen

Enligt min uträknade foderstat... men jag vet att det inte är en exakt vetenskap ;)
 
Sv: Selen

man vet aldrig, men det är svårt att överdosera.. behovet är 0,2 mg per 100 kg häst.. ger du det bör du inte komma över max dagsdosen på 6 mg/100 kg häst, dvs 30 ggr högre än behovet, och det finns ingen chans att ditt hö innehåller så mycket selen..

Det behövs 200 mg/100 kg häst för att hästen ska dö knall fall av selen, dvs 1000 ggr behovet.. och så mkt kan man inte ge om man inte ger typ ett kilo tokosel.. och det gör väl ingen ;)
 
Sv: Selen

Tack! :bow:
Kan jag köpa på granngården eller ska jag köpa mineraler som ju oxå innehåller lite selen? Mineralbehovet är iof täkt, men lite mer gör ju inget...
 
Sv: Selen

Köp Tokosel på apoteket (för det finns väl bara där fortfarande?) så slipper du stoppa i hästen en massa andra kemikalier.

LIA
 
Sv: Selen

bättre att du löper tokosle på apoteket om du redan har behoven täckta och bra kvoter, annars kan du pajja kvoterna och kankse ge för mycket Mg eller P för att Ca ska kuna täcka över.. nej köp tokosel.. finns receptfritt på apoteket! :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 865
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 353
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag ska resa bort om en vecka och tänkte då packa hö för 10 dagar för att underlätta för de som ska sköta om hästarna. Vårat hö är...
Svar
8
· Visningar
1 345
Senast: jemeni
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 603

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp