Semester för arbetslösa?

Lite OT, men samma här. Intervjuade en hög ung arbetskraft, arbetstid 7-16. Flera vägrade arbeta så tidigt, de ville bara ha sena tider (tidigast börja 14.00) och två krävde enbart OB-timmar. Ja, då vill man väl vara arbetslös då...
Oj . Det har jag aldrig varit med om alls vid rekrytering faktiskt , trots hur mycket jag jobbat med rekrytering .

Tror mycket handlar om vilken bransch och vilka tjänster . Lågkvalificerade tjänster blir det tex skillnad på just utifrån vilken tjänst det handlar om. Utöver det så hamnar man väl sällan på intervjustadie med någon som har restriktion om arbetstider ... Vanligtvis finns beskrivning kort om arbetstid i annonsen och om ansökningar mot all förmodan utifrån det ändå kommer in så sållar man lite vid telefon kontakten inför kallelse /inbjudan till intervju ?

Oavsett detta så är tråden otroligt intressant att betald semester efterfrågas för arbetslösa som behöver paus och semester från arbetssökande med bidrag .

Senast ändrad:
Lite OT, men samma här. Intervjuade en hög ung arbetskraft, arbetstid 7-16. Flera vägrade arbeta så tidigt, de ville bara ha sena tider (tidigast börja 14.00) och två krävde enbart OB-timmar. Ja, då vill man väl vara arbetslös då...

Jag fick ett meddelande på FB som inleddes med "jag har dålig rygg och kan inte mocka".

Semester från jobbsökande? Njae det vet jag inte.

Tycker dock man borde kunna få semester när man har praktik, precis som alla andra människor som arbetar heltid.
En vän till mig höll på att bli av sin ersättning för AF tyckte hon skulle jobba en vecka.. problemet var bara att stället hon hade praktik på hade stängt så det fanns liksom inget jobb.
Jag tror hon arbetade 2 år heltid utan en enda dag semester förutom den där veckan och det känns ärligt talat inte schysst.

Menar du att det är konstigt att bli kontaktad där?
Ja det känns fascinerande att bli kontaktad på FB med meddelande som
Du beskriver . Därför undrar jag ang FB som möjlighet att kontakta dig gällande rekrytering och om FB är en kanal för rekrytering när du rekryterar ?!
Jag blir förvånad som sagt .,

Du beskriver . Därför undrar jag ang FB som möjlighet att kontakta dig gällande rekrytering och om FB är en kanal för rekrytering när du rekryterar ?!

Ok - förstår ärligt talat inte alls vad som är konstigt med det. Så vet inte riktigt vad jag ska förklara.

@athena nej du behöver inte förklara något ?? vi får bara kort och gott konstatera att vi har helt olika uppfattningar runt rekryteringsprocesser och hur problematiska/inte problematiska de är osv.

Nja, det där beror på bransch. I min bransch händer det för jämnan samt en del som blir anställda inte orkar hela säsongen/kom på att de ville vara lediga på sommaren och hoppar av och nya måste då tillsättas. Eftersom många tror att ingen anställer under sommaren är konkurrensen om jobb ganska liten just då. I min bransch är det svårt att söka jobb om man är anställd och har uppsägningstid, nästan alla arbetsgivare vill att man börjar så snart som möjligt, helst imorgon.
Men då har du väll en lista med sökanden att ringa upp av dom som ni inte anställde? Okvalificerade jobb har man ju ca hundra sökanden per tjänst på.

@athena nej du behöver inte förklara något ?? vi får bara kort och gott konstatera att vi har helt olika uppfattningar runt rekryteringsprocesser och hur problematiska/inte problematiska de är osv.

Detta handlade om mitt eget företag som behövde akut hjälp ett par månader. Inte så mycket om "problematiska rekryteringsprocesser" generellt.

Om du inte har det så tror jag att du inte når ut med dina annonser. Vi har runt hundra sökanden på våra tjänster minst 30 är goda kandidater och 5 av dom anställs. Då har vi 25 kvar att kontakta om någon hoppar av. Förutom det har man förhoppningsvis ett kontaktnät att använda sig av.

Inte svårt att googla fram, det är inga hemligheter.
Överskott/underskott miljarder kronor
2007 28,0
2008 14,2
2009 -0,2
2010 22,9
2011 8,9
2012 9,2
2013 10,3

Enligt budgetpropositionen för 2014 kommer överskottet att uppgå till 8,5 miljarder kronor.

Källa: TCO

Men då har du väll en lista med sökanden att ringa upp av dom som ni inte anställde? Okvalificerade jobb har man ju ca hundra sökanden per tjänst på.
Detta handlar inte enbart om okvalificerade jobb. Men visst kan man det, men om man anställde i mars så är det inte så många av dessa som man ändå vill anställa som är tillgängliga i juli. Det är inte särskilt lätt att anställa mitt i sommaren.

Detta handlar inte enbart om okvalificerade jobb. Men visst kan man det, men om man anställde i mars så är det inte så många av dessa som man ändå vill anställa som är tillgängliga i juli. Det är inte särskilt lätt att anställa mitt i sommaren.
Kanske ska tillägga att jag jobbar med ett bristyrke, så nä vi har inte 25 som står på kö.

Jag fick mitt jobb genom FB. Gick snabbt och smidigt som fasen.

Ser inget fel i att utnyttja det som hjälp med att rekrytera folk eftersom man då når ut till mycket folk på kort tid.

Om du inte har det så tror jag att du inte når ut med dina annonser. Vi har runt hundra sökanden på våra tjänster minst 30 är goda kandidater och 5 av dom anställs. Då har vi 25 kvar att kontakta om någon hoppar av. Förutom det har man förhoppningsvis ett kontaktnät att använda sig av.

Jag menade inte specifikt mig själv (men nej, ett hästskötarjobb från maj till augusti har inte hundratals sökanden även om jag skulle annonsera på Aftonbladets löpsedel) utan mer generellt. Det där beror nog både på vart man bor och vilken bransch man är i. Jag har många vänner som har svårt att rekrytera i olika branscher. Och hur det det ut i vården? Skolan? Hundratals sökanden på kö? Nja.

Här är det inte några 100 sökande, sist hade vi 2 sökande till jobb som lokalvådare där enda krav är körkort, dom vi behöver extra under gräs och ogräs säsongen har företaget inte fått in tillräcklig med sökande och även där är enda kravet körkort.
Företaget annonserar alltid ut jobb på ams och sin hemsida.

Ett städ företag får tacka nej till många uppdrag då företaget inte får in några som söker på jobbannonser och även här är det endast krav på körkort.

Bil behövs inte då det är lätt att komma till kontoret med pendeltåg eller buss.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 954
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Jag ska försöka hjälpa till med att skriva en överklagan till CSN gällande ett avslag på ansökan om de 40 extra veckor som man kan ha...
Svar
7
· Visningar
767
Senast: MiaMia
·
Skola & Jobb Jag jobbar fyra dagar i veckan och är föräldraledig en. Så ser det ut fram till sista augusti. Sen är frågan, ska jag gå ner till 80%... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 235
Senast: fio
·
Skola & Jobb Jag startar en ny tråd för att få mer input. Början finns i sommarföräldrar -25. Jo, jag är gravid i v 24 och fick igår beviljad...
Svar
18
· Visningar
825
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka