Semester för arbetslösa?

@Viva jag förstår nog inte riktigt vad du menar i sammanhanget ? Förklara gärna :)

Jag kan förklara.

När du blir satt på praktik eller åtgärd genom FK eller AF så har du inte rätt att vara ledig trots att du utför ett jobb på din praktik.

Jag har tex arbetsprövar på heltid i 1 år utan att ha rätt till ens en ledig dag.

Allt med samma ersättning som när jag var sjukskriven men skillnaden var att jag utförde ett jobb utan rätt till semester.

Jag kan förklara.

När du blir satt på praktik eller åtgärd genom FK eller AF så har du inte rätt att vara ledig trots att du utför ett jobb på din praktik.

Jag har tex arbetsprövar på heltid i 1 år utan att ha rätt till ens en ledig dag.

Allt med samma ersättning som när jag var sjukskriven men skillnaden var att jag utförde ett jobb utan rätt till semester.

Jag är väl införstådd med hur detta fungerar , det är inte min undring i sig .

Mitt svar från början var ang TS post . Det är inte rimligt enligt mig att tycka att man ska ha ersättning från staten för semesterledigt från att söka jobb . Utifrån som jag tolkat sammanhanget och utifrån hur man ser på "andra" ang bidrag .

Dom som är arbetslösa hindras året runt. Ibland flera år i rad.

Återigen, nej. Det är fritt fram att bara dra. Däremot blir personen då utan ersättning men det är ju inte samma sak som att man är hindrad att ta semester.
Och som jag skrev innan, jag har svårt att tänka mig att majoriteten av landets arbetslösa har sysselsättning i snitt 40 timmar per vecka.

Återigen, arbetslös behöver inte betyda sysslolös. Det finns arbetslösa som arbetar heltid (och då menar jag inte med att söka jobb utan med "riktigt" arbete"). Själv arbetade jag bara halvtid men till och med då kan man känna att man behöver lite ledigt.

Alltså är kanske lite trög här nu (har ehm druckit lite vin :angel: ) men hur menar det att: det finns arbetslösa som arbetar heltid med riktigt arbete? Arbetar man är man väl inte arbetslös?

Återigen, nej. Det är fritt fram att bara dra. Däremot blir personen då utan ersättning men det är ju inte samma sak som att man är hindrad att ta semester.
Och som jag skrev innan, jag har svårt att tänka mig att majoriteten av landets arbetslösa har sysselsättning i snitt 40 timmar per vecka.

Så du är också utan ersättning under din semester?

Riskerar du att nolla din SGI och få minimum lön efteråt med?

Nej, jag har arbetat in min semester genom mitt avtal med min arbetsgivare. Hur har en arbetslös arbetat in ersättning till sin "arbetsgivare"?
Och jag anser fortfarande att det är en väldig skillnad på att hindras att ha semester och att som konsekvens av sin ledighet bli utan ersättning.

Jag är utan ersättning när jag är ledig! Blir jag sjuk (som nu när jag haft ont i ryggen, alltså KAOS-ont och knappt kunnat röra mig) har jag varit utan inkomst i typ 1,5 månad. Det är verkligheten för många. Jobbar du får du pengar, jobbar du inte får du inga pengar.
Många med egen firma/frilansare har det ju såhär, inga konstigheter. Många har inte heller fast inkomst som kommer varje månad. Har många vänner som är modeller, de går på castings, får de jobb får de cash, får de inga jobb får de inga cash. Rätt enkel ekvation!

Jag är utan ersättning när jag är ledig! Blir jag sjuk (som nu när jag haft ont i ryggen, alltså KAOS-ont och knappt kunnat röra mig) har jag varit utan inkomst i typ 1,5 månad. Det är verkligheten för många. Jobbar du får du pengar, jobbar du inte får du inga pengar.

Fast du valde själv att inte ansöka om sjukpenning under tiden du hade ont i ryggen.

Du hade ju nog med vin och ost i kylen för att överleva om jag minns rätt.

Fast du valde själv att inte ansöka om sjukpenning under tiden du hade ont i ryggen.

Du hade ju nog med vin och ost i kylen för att överleva om jag minns rätt.

Jag hade ändå inte fått det, pga att jag inte har ngn anställning på det sättet! (Jag klagar egentligen inte, jag har valt att ha det så, det ger mig mer frihet att göra vad jag vill, resa och ta ledigt osv så jag klagar inte).
För mig går det dock inte riktigt ihop att ta semester från att vara arbetslös. I'm sorry. Fattar inte hur det skulle vara rimligt liksom. Men som @LadyCovergirl så borde det vara fritt fram att ta ledigt utan ersättning om man skulle vilja det såklart! Jag är liksom inte emot att folk vill är lediga liksom rent generellt ;)

Alltså är kanske lite trög här nu (har ehm druckit lite vin :angel: ) men hur menar det att: det finns arbetslösa som arbetar heltid med riktigt arbete? Arbetar man är man väl inte arbetslös?
Nja.
Som arbetslös vill Arbetsförmedlingen att du är "i sysselsättning". Att sitta hemma och rulla tummarna är inte OK. Den sysselsättningen kan vara som ett arbete. Fast med den skillnaden att arbetsgivaren får ersättning för att du är där. Som plåster på såren för att de tar hand om dig.

Du kan alltså "jobba"heltid, fem dagar i veckan, fyra veckor i månaden och bara får arbetslöshetsersättning. Många praktiker går ut på att du gör samma sak som en anställd. Fast med skillnaden att du är "extra". Man får enligt reglerna inte ersätta arbetskraft med praktikanter. Fast det är rena löjan. Jag vet massor av ställen där majoriteten av de som jobbar är praktikanter. De får sina 14 papp i månaden (eller om det höjts nu?) och gör ett jobb.

Som praktikant har du inte rätt till ledigt. De övriga på arbetsplatsen går på semester. Du jobbar på. Vecka efter vecka. År efter år.

För något år sedan var det en arbetslös som missade sin mammas begravning för att hon inte fick flytta mötet hos AF...

Nja.
Som arbetslös vill Arbetsförmedlingen att du är "i sysselsättning". Att sitta hemma och rulla tummarna är inte OK. Den sysselsättningen kan vara som ett arbete. Fast med den skillnaden att arbetsgivaren får ersättning för att du är där. Som plåster på såren för att de tar hand om dig.

Du kan alltså "jobba"heltid, fem dagar i veckan, fyra veckor i månaden och bara får arbetslöshetsersättning. Många praktiker går ut på att du gör samma sak som en anställd. Fast med skillnaden att du är "extra". Man får enligt reglerna inte ersätta arbetskraft med praktikanter. Fast det är rena löjan. Jag vet massor av ställen där majoriteten av de som jobbar är praktikanter. De får sina 14 papp i månaden (eller om det höjts nu?) och gör ett jobb.

Som praktikant har du inte rätt till ledigt. De övriga på arbetsplatsen går på semester. Du jobbar på. Vecka efter vecka. År efter år.

Jag tyvärr hur många företag utnyttjar praktikanter. Inte minst inom modebranschen där människor står på kö för att helt enkelt jobba gratis. Folk skulle säkert BETALA för att få jobba. Det är INTE ok nånstans

Ainasoja förklarade det mycket bra.
Jag kan förklara.

Ersättningen kan såklart variera men aktivitetsersättning då jag arbetstränade var först 320 kr för att sedan sänkas till 230 kr per dag. När man knappt har så man klarar hyran är det svårt att välja att avstå från sin ersättning.

Nja.

Jag har lite svårt att förstå dina första meningar formuleringsmässigt , men bortsett från det ändå :

blandas det inte äpplen och päron nu ?alternativt har samtliga missförstått varandra ???
Jag och som Jag läst det , så flera har tolkat TS som att semester behövs från att administrera, söka jobb, rapportera osv ?
Senare i ett inlägg har TS kommenterat att hen också jobbar /praktiserar osv .

Men oavsett , utifrån TS post så nej - det är ingen konstig sak att semester inte betalas ut och att man som arbetssökande inte får ersättning från att vilja ta ledigt från att söka jobb med administrationen det arbetet kräver .

Jag är som sagt förvånad utifrån hur klagomålen ser ut gällande statliga bidrag i övrigt till sk "ej sysselsatta" .

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 956
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Jag ska försöka hjälpa till med att skriva en överklagan till CSN gällande ett avslag på ansökan om de 40 extra veckor som man kan ha...
Svar
7
· Visningar
767
Senast: MiaMia
·
Skola & Jobb Jag jobbar fyra dagar i veckan och är föräldraledig en. Så ser det ut fram till sista augusti. Sen är frågan, ska jag gå ner till 80%... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 235
Senast: fio
·
Skola & Jobb Jag startar en ny tråd för att få mer input. Början finns i sommarföräldrar -25. Jo, jag är gravid i v 24 och fick igår beviljad...
Svar
18
· Visningar
827
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka