Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår låste jag dörren på jobbet för sista gången inför sommarens semester. Jag har verkligen sett fram emot det. Frågan är då varför det känns som om jag sålt smöret och tappat pengarna.

Jag har ju tänkt åka ut och tälta hela juli månad. Men om sanningen ska fram, det är inte särskilt kul att tälta. Det är bara ett billigt sätt att övernatta på. Det funkar men innebär en del bök. Hittar man en bra skog så är det ju gratis. Pengar gör man ju ändå av med på annat så varför spendera dessa på att sova?

De finns ju rätt gott om folk som aldrig i glödhetaste helvetet skulle tälta. Själv finner jag alternativen som helt orimligt dyra. Av alla halvtaskiga alternativ är tältning det minst dåliga alternativet. Det svåra är bara att hitta en bra skog. Varje natt dessutom.

Jag grämer mig över att jag tyvärr inte har någon dragkula på bilen för då hade jag kunnat hyra en husvagn. Ibland saknar jag husvagnen jag hade. Det var ett bra sätt att semestra på.

Jag har sett att det i Göteborg finns ett par husbilar som nog skulle kunna passa min budget. Haken är bara att jag framförallt ska vistas i Kalmar och Blekinge län och det blir en massa extra mil om jag först ska till Göteborg för att hämta en kärra och sedan köra rakt över landet till östra sidan.

För att underlätta att hitta bra platser att tälta på så man inte är helt utlämnad till att försöka hitta en bra skog dit man kan ta sig med bilen men där folk inte har anledning att gå mitt i natten, så har jag börjat pricka in campingplatser på en Google-karta. Problemet är att jag sällan hittar prisinformation och av de 8 jag hittills prickat in så är två SCR-anslutna och där är jag inte välkommen då jag inte är medlem. Jag tänker verkligen inte bli det heller.

Men att övernatta på camping varje natt är inte heller ett alternativ. Priset för att tälta på camping överstiger min vanliga bostadshyra med rätt rejäl marginal trots att det också är betydligt obekvämare än det primitiva boende jag har.

Det här känns liksom inte så kul. Jag känner mig mest som en snål jävla gnällkärring och vet inte riktigt hur jag ska göra för att lyckas ändra inställning. Tips?

För övrigt är de flesta mäklare usla på att höra av sig. Det är bara ett fåtal som gett mig ett svar. Två av dessa har jag bokat in visningar med och en tredje tänkte jag också boka in en visning med. Det är verkligen inte mycket att hänga i granen, särskilt som jag inte tänt på alla cylindrar på någon av dessa hus.

Jag skulle ju också behöva kartlägga var jag kan hitta ställen med wi-fi så jag kan slå upp datorn och göra research längs vägen. Visst kan jag surfa med mobilen men jag har fortfarande efter ett år men smartfån inte vant mig. Mobilsurf är helt enkelt ännu sämre än den internetanslutning som fanns förut med uppringt internet (fjärranslutning). Det är (extremt) långsamt, det är svårt att klicka på rätt länk, det går inte att öppna länkar i nya flikar när man själv vill det, det är svårt att se på den lilla skärmen utan att förstora upp och scrolla, det går långsamt att skriva med ett finger och man klickar ofta på fel bokstav. Dessutom ger mobilen problem med nacken, då man i stället för att hålla upp mobilen framför ansiktet böjer på nacken och tittar ner.

Nåväl, jag har i alla fall skaffat mig två batteripackar för att kunna hålla igång mobilen under resan, plus en riktigt fet billaddare så jag kan ladda både mobil och batteripackar samtidigt under tiden jag kör.
 

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 706
Senast: Rie
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här med att prioritera, hur gör man när saker som jag vill eller behöver göra är lika viktiga/oviktiga? Jag vet faktiskt inte. Jag...
Svar
10
· Visningar
1 871
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har aldrig ägt någon ajfån eller smartfån. När jag köpte min nuvarande mobil för 4 år sedan var kravet att det skulle gå att ringa...
Svar
0
· Visningar
240
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Igår kväll packade jag in tältet och lite annat bra-att-ha i bilen och drog iväg. Tanken var att övernatta på ett ställe som var ungefär...
Svar
0
· Visningar
426
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp