Bukefalos 28 år!

Senskada, böjsenan

P

PamirRodney

Dom senaste veckorna har min älskade kille verkat trött och inte lik sig själv riktigt och för ca 2veckor sen fick han en svullnad på höger fram.
Ingen hälta eller nått fortsatte rida men den verkade inte gå ner och hade den där känslan nått är fel! Han har knölar på svansroten hittade även i munnen och oroade mig för ev cancer han har haft knölar ett tag men har kommit mer och eftersom han förändrats så i sättet så kände ja att det är dags att kolla upp detta, det är nått som inte stämmer.

Ringde och beställde tid och i onsdags åkte vi till Åby för att kolla upp detta visste bara att det skulle vara något fel!
Vet tyckte att det var ju så få knölar men ja sa jag vill kolla upp dom och även benen, men knölarna ville hon vänta med hon tyckte väl det var onödigt.. Men min kära väns häst hade en knöl vid juvren och dom vägra ju testa henne med men dom tog bort henne och det visade sig att hon hade det i varenda inre organ, tacka för att man lyssnar på sin känsla!

Iaf så böjde dom alla ben ingen hälta nånstans sen ut och longera och då markera han pyttelite högerfram så vi skulle ultraljuda, dom tog även blodprover för att kolla om dom hitta nått annat.

Japp han hade fått en rejäl smäll och skadat fästet/böjsenan och det var som om vet kände sig stolt liksom ja visste det en senskada och så sa hon att hon var osäker på om detta skulle läka kanske att han skulle kunna bli promenadhäst, men som sagt så vet man ju aldrig det går ej att säga så i förväg.
Men hon trodde det eftersom han är äldre 21år gammal, men han får gå i stor hage om han ej brukar springa och han brukar ej göra det har haft honom i liten sjukhage brevid kompisar och då springer han så han får gå med kompisar iaf i en stor hage.

Vill veta lite mer om nån med erfarenhet av det här just böjsenan då har ej haft senskada på nån häst innan håller på att kolla runt på internet med vet ej om ja blir så klok?
Fick höra att det är bra om dom går utan skor för då blev det naturligast rörelse men har en häst som ej kan gå utan skor urkassa hovar...

Ska få samtal om proverna nästa vecka men vill också gå på vet jag vill göra prover så han ej är sjuk i cancer då är det ju ingen ide att kämpa för att han ska bli frisk.

Nu kanske folk tycker ja men han är ju så gammal, jo jag vet men ja känner mig inte redo att ge upp han är i sånt fint skick sa även vet och allmänt välmående tränas i hoppning och tävlad 110-120 klasser dom senaste åren, en kanonhäst med mkt kvar att ge om han nu skulle bli bra efter det här, är bara rädd att han ska bli deppig nu när han är van att bli riden och tycker det är livet dessutom.. promnadhäst känns inte som det är något för honom han är 21 och beter sig som 5 dock väldigt snäll och väluppfostrad men mkt energi eller som vi skojar (lite damp) vid ridning.. känns inte schysst att isåfall ha honom kvar för min egna skull.

Men ska ej dra förhastade slutsatser vet sa att i minst 2och en halv månad ska han vila men gå ut på promenader några dar i veckan kortare sådana.
Får även se om det är nått mer nästa vecka när hon ringer och göra cancerprov.

Så nu vill ja höra lite om erfarenheter och vad man kan göra tänka på m.m
 
Sv: Senskada, böjsenan

Min 15 åring fick en skada på ytliga böjsenan i år. Hon gick med skor, i liten hage, lindad runt om. Promenerades 20 min x 2 på hårt underlag. Kyldes 20 min
varje dag, ibland två gångar dagligen, på båda fram. Skadan är numera helt utläkt och senan ser superfin ut. Jag använde mig av Biolight med.
 
Sv: Senskada, böjsenan

Vad roligt att det läkte bra, ja har backontrack på nu. <okej vet sa att ja ej fick gå varje dag men det kanske bara är nu i början?
Okej ja kan så sagt inte så mkt om det här så ja kanske låter dum men fråga måste man annars får man inte reda på nått. Varför ska man kyla benen? och vad är Biolight? Har även en vän som behandlar senskador m.m
 
Sv: Senskada, böjsenan

Min har haft en skada på djupa böjsenan, en väldigt liten skada men tog endå ett halvår på sej att läka. Han gick i en stor hage med kompisar eftersom han inte klarar av sjukhage och visst var det en chansning men skadan läkte helt och idag syns det inte ens att det varit en skada där.

Jag hade hästen lindad varenda dag med BoT. Enligt min vet. så är det bra med så mycket värme som möjligt för att öka blodcirkulationen, för utan den läker det dåligt. Så ju mer BoT desto bättre enligt min vet.
Sen så kylde jag benet 20 min efter varenda gång jag varit ute och gått med honom. Var ute och gick en timma om dagen från första besöket.

Detta var för några årsen nu och han är i full gång igen.
 
Sv: Senskada, böjsenan

Min har haft en skada på djupa böjsenan, en väldigt liten skada men tog endå ett halvår på sej att läka. Han gick i en stor hage med kompisar eftersom han inte klarar av sjukhage och visst var det en chansning men skadan läkte helt och idag syns det inte ens att det varit en skada där.

Jag hade hästen lindad varenda dag med BoT. Enligt min vet. så är det bra med så mycket värme som möjligt för att öka blodcirkulationen, för utan den läker det dåligt. Så ju mer BoT desto bättre enligt min vet.
Sen så kylde jag benet 20 min efter varenda gång jag varit ute och gått med honom. Var ute och gick en timma om dagen från första besöket.

Detta var för några årsen nu och han är i full gång igen.


Vad bra att det läkte, känns bra att höra hur man gjort för att få det att läka man blir lite mer positiv :)
Det är på djupa böjsenan Sasse har skadat sig också
 

Liknande trådar

Foder & Strö Tjo, ja även om det fortfarande är flera dm snö på backen så går ju tankarna mot sommaren 🙈 Lite nyfiken på era erfarenheter av olika...
2
Svar
30
· Visningar
1 428
Senast: Shixle
·
Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 331
Senast: Lutten
·
Lantbruksdjur Jag lyssnade på ett nyhetsklipp om en kvinna som blivit av med ett par dräktiga tackor. I klippet sa hon att hon räknat fåren för några...
Svar
3
· Visningar
720
Senast: Efwa
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag börjar bli lappsjuk av att bara vara på "Steg till arbete" mån-fred för föreläsningar, anteckningar, diskussioner, pappersifyllande...
Svar
1
· Visningar
277
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp