Bukefalos 28 år!

Senskada? Långt och osammanhängande...

bexx

Trådstartare
Först vill jag få skrivit att tid på klinik är bokad.
Ber om ursäkt för långt och osammanhängande inlägg. Ursäkta eventuella stavfel :)

Tänkte höra om någon har några tankar eller idéer om vad det här kan vara, så jag eventuellt kan vara lite förberedd.
15 årig fd. travare. Gick på banan från två till tio års ålder. Fick därefter ett föl. Har varit ridhäst i tre år nu.

Ca. var tredje till var sjätte månad blir hon halt i bakbenen. Har inte sett något samband med om hon rids eller vilar, förutom att det inte är lika ofta om hon rids mycket. Ser inte heller något samband med underlag. Hon blir svullen och varm i båda benen, men bara lite på ena och mycket på andra. Svullnaden sitter vid senorna, och på benet där det är mycket så blir benet runt. Man ser alltså inte senorna. Hältan jag märker är aningen kortare steg, och att hon tappar bakbenen om hon länger steget. Lite större motvilja till att springa, men det kan vara inbillning. Det brukar vara kvar i 3-9 dagar, innan det fort går ner i svullnad, och sen verkar hon vara okej.

När jag har haft ute veterinär på gården har hon fått smärtstillande och anti-inflammatoriskt. Rekommendationerna har varit vila och hårt underlag. Om hon inte blir bättre innan kuren är slut ska jag åka in till klinik. Det har hon alltid blivit, så har aldrig åkt in...

Hade ute veterinär när hon var "bra" i bakbenen. Böjprov och longering för att få bort reservationen på försäkringen. Höger bak lågt markering. Vänster bak lågt 1 grads hälta. Vet. sa förslitningsskador, ge glucosamin, promenadridning på fasta underlag. Ringde en annan vet. och rådfrågade, som sa samma.

Såga mig inte nu... Men bestämde mig för att rida försiktigare, men inte så försiktigt som vet. sa. Hästen är arbetsnarkoman, som älskar att springa. Hon blir extremt irriterad och rastlös av vila och av att inte få jobba sig trött. Vill ha en lycklig häst. Efter det har skadan blossat upp tre gånger, på ett år ca. Plus en spark av en annan häst som resulterade i galligt ben.

Nu har skadan gått upp igen, och en annan hyresgäst i stallet som är vet. säger åk till klinik. Denna gången verkar det dessutom vara värre, känns som hon har hårda kulor längs med senan. Dessutom mer hälta.

Trots att jag har berättat för vet. om alla gånger det har varit dåligt med bakbenen så har dom inte sagt att jag borde åka in till klinik. Jag vet att jag borde ha gjort det ändå, men har tänkt och hoppats på att det bara är lätta småskador. Jag är svullen och "halt" i mina fotleder med jämna mellanrum, hoppades på att hon hade samma. Men nu åker vi in då.

Om ni har orkat läsa enda hit... Har någon här inne någon som helst idé om vad det kan vara? Mellan hältorna går hon ju så fint, är väldigt pigg, glad och harmonisk.

Jag ser att mitt språk ser väldigt roligt ut, och att jag har hoppat över ord på många ställen. Hoppas ni har förståelse med det...
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 271
Senast: MiniLi
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 755
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 345
Senast: Sirap
·
Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
1 986
Senast: ll.96
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp