Senskydd bak...

Sv: Senskydd bak...

när dom hoppar med dom på derbyn så är det oftast för att dom annars kan få småsår och sådant när dom "kasar" ner för dom höga bankerna

Ja, det förstår jag ju själv. Men många säger att man inte ska använda dem, därav mina frågor...

Min tränare (A-tränare) säger att höga bakskydd ska man sätta på under max 10 min under en träning när man övar en specifik sak för att förbättra hästens bakbensteknik. Längre stunder är inte att rekomendera. dessutom menar hon att man heller inte ska rida fram med dessa, utan enbart använda dem vid själva hoppövningen.

Annat jag själv har hört ifrån andra håll är att dessa skydd är mycket effektiva, men att de kan försämra frambenen då hästen hoppar så rejält med bak att de kan tappa fram. Om det är sant vet jag inte.

maria_b skrev:
Annat jag själv har hört ifrån andra håll är att dessa skydd är mycket effektiva, men att de kan försämra frambenen då hästen hoppar så rejält med bak att de kan tappa fram. Om det är sant vet jag inte.

Det är en individuell skillnad men det stämmer. Hästar som ej är vana att öppna upp med bakbenen på det sättet som skydden inbjuder dem att göra kan de tappa balansen i språnget eftersom det kan ändra hästens språngkurva = baskuleringsmomentet i språnget blir tydligare/större

apocalypsen skrev:
Var finns denna regel:confused:
Hittar inte i mitt TR...

Tänker visserligen fråga klubbens domare för säkerhets skull men vara undrar

Hittade denna ang. Scandinavian Open:
• Bakbensdamasker
S.k. tunga skydd är ej tillåtna i semifinal och final. Såväl korta som långa damasker är tillåtna. Maxvikt per par (2 st) är 0.4 kg (4 hg) jämnt fördelat på bägge damaskerna.

Detta gäller för 4 årschampionatets semifinal och final:
Benskydd
Viktdamasker eller skydd som har som funktion att påverka hästens teknik får ej användas. Maxvikt på bakbensskydd 0.2 kg.
Häst får ej vara lindad.

För 3årstesten gäller:
Viktdamasker får ej användas. Maxvikt för benskydd 200g per styck. Lindor är ej tillåtna av säkerhetsskäl.

Men det är ju en enskild tävling och det andra är viktangivelser, det säger inget om modell och att det är modellen som inte skulle vara bra för hästen.

Ap som tar vågen med sig till stallet idag

apocalypsen skrev:
Men det är ju en enskild tävling och det andra är viktangivelser, det säger inget om modell och att det är modellen som inte skulle vara bra för hästen.

Ap som tar vågen med sig till stallet idag

Näe precis... det är det jag menar
detta är det enda som står...

Har sådana bak på min. När jag ska ut i skogen och busa.

Vintertid, eller när broddarna är på rättare sagt. Hon får rispor på insidan högt upp.

Liknande trådar

Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 735
Senast: Edla
·
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 125
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 667
Senast: morgaine
·
Utrustning Har en häst där sadegjorden hamnar långt bak även när sadeln ligger på plats. Har ni förslag på gjordar som hamnar längre fram fast...
Svar
4
· Visningar
493
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka