Sent kastrerat halvblod - 4 år

L

Lampi

Har tittat lite på hästar och en som verkar fin är 4 år och blev kastrerad för endast 4 månader sen. Hur mycket av hingst beteendet sitter kvar tror ni? Vill ju inte ha problem på tävlingar, träningar och hemma i stallet. Hur snabbt glömmer de hingst beteendet?

Har ett kallblod som blev kastrerad vid 2 år och han är jättesnäll och har absolut inga hingstfasoner för sig.
 
Sv: Sent kastrerat halvblod - 4 år

Min valack kastrerades som 3 åring.. han gick med ston och allt var frid och fröjd. Tills jag köpte honom och stoppade in honom i en hage med ston som har samma färg som han själv (skäck) Han börjar betäcka dom. Men bara dom. Och efter det beter han sig mer eller mindre som hingst när det går ston förbi hans hage (han går givetvis i en annan hage utan ston nu)... Så om jag ska svara på din fråga så grattis.. Du har en valack som likagärna kunde vara en hingst!
 
Sv: Sent kastrerat halvblod - 4 år

Kastrerade vår shettis som 5 åring.... Han kan gå med ston men klättrar på dem när de brunstar...

Vet många som kastrerat sina 2-3 åringar. Och de är som vilken valack som helst. MEn över där verkar det som om de har kvar mycket av hingst beteendet.

Men tycker du om hästen så be att få ha den på prov! Finns ju många hingstar som fungerar super ihop med ston.
 
Sv: Sent kastrerat halvblod - 4 år

Har jobbat med travare i många år och de kastreras sällan vid 1 års ålder utan snarare som regel vid 2-4 år eller äldre. Hur fort de glömmer hingstbeteende och hur benägna de är att betäcka som valacker är högst individuellt. Jag ser ingen anledning till att just kastreringstidpunkten skulle orsaka några som helst problem för dig och din häst. Den äldsta hingst jag kastrerat var 6 år och kunde inte gå i hage eftersom han sprang sönder sig och försökte starta slagsmål med staketet. Han var ett lamm redan ett par veckor efter kastration. Åt andra hållet har jag haft en valack, kastrerad som ettåring, han betäckte ston och betedde sig som en hingst (nej han var inte klapphingst). Att de som regel blir som hingstar bara för att de är sent skurna är rent nonsens, det är individuellt.
 
Sv: Sent kastrerat halvblod - 4 år

tror det är väldigt individuellt. Vårt russ kastrerades bara några veckor innan vi köpte honom. Han var tre år då. I början ville han betäcka vårt sto så de fick gå i separata hagar i ca två månader. Sedan har det inte varit några problem.

Hade en arab som kastrerades som 7 åring. Han hade även betäckt en del ston när han var hingst. Jag köpte honom som 9 åring och släppte ihop honom med ett sto och det gick jättebra.De gick ihop i flera år.

När han var 15 flyttade jag honom till ett annat stall och då skulle han gå med ett annat sto. Men se det gick inte. Helt plötsligt vaknade den gamle hingsten i honom. Och det gick inte över. Han skulle betäcka henne och när vi delade på dem så blev han ändå tokig och hingstig när han såg henne i stallet.
 
Sv: Sent kastrerat halvblod - 4 år

*kl

Vi hade en gammal valack på ridskolan i början av 90-talet som enligt uppgift skulle ha 2 avkommor sedan hingsttiden då han dessutom varit godkänd (så jag antar att han inte var purung då han kastrerades). Han var den sävligaste och snällaste hästen på ridskolan, tom ganska seg. Inget hingstfjant i honom alls och småknattarna red ju runt på honom bland ston och valacker. Så ja, det är nog högst individuellt.
 
Sv: Sent kastrerat halvblod - 4 år

Min förra ponny blev kastrerad vid 3,5 års ålder och han trodde verkligen att han var hingst. Han fick stona brunstiga, betäckte och konkurrerade med andra hingstar om det fanns i närheten.

Han trivdes som tur var väldigt bra att gå i egen hage, med andra hästar inom synhåll. Valacker klådde han upp om de var för kaxiga.
 
Sv: Sent kastrerat halvblod - 4 år

Jag tävlar just nu min tränares gamla GP-häst som var hingst - och i avel - tills han var sexton år gammal. Han är lugn och trevlig och inte alls hingstig, och var tydligen otroligt snäll som hingst. Det enda han överreagerar på är söta brunstiga ston som flörtigt låter honom sniffa på dem - då kan han bli lite studsig och gärna vilja sniffa lite mer och helst inte gå vidare mot dressyrbanan/in i transporten/in i stallet, men han blir aldrig farlig eller riktigt besvärlig. Om de söta brunstiga stona bara går förbi utan att han ha fått "smaka" på dem med näsborrarna, gör han ingenting. Jag tror det där med hingstighet och sen kastering är väldigt individuellt: är hanteringen korrekt från början, tror jag man har mindre att oroa sig för. Det gäller ju så klart att ha ögonen med sig dock!
 
Sv: Sent kastrerat halvblod - 4 år

En 3 åring (nu 4) i förra stallet som kastrerades ca ett halvår innan han kom till mitt förra stall, innan hade det enligt hon som hade honom inte varit några problem att ha honom bland ston.
Det gick bra ett tag, sen började han betäcka, och från att vara en försynt och snäll liten kille så blev han stenhård och i vissa situationer farlig.
 
Sv: Sent kastrerat halvblod - 4 år

Min kastrerades i höstas, var då 5 år, nästan 6 år. Inga som helst hingsbeteenden kvar hos honom.

Nu var han förvisso ingen "hingstig" hingst utan betedde sig redan då mer som en valack.

Tror som dom andra att det är högst individuellt hur mycket som sitter kvar och hur länge.
 
Sv: Sent kastrerat halvblod - 4 år

Det är så individuellt det där hur hingstiga dom blir. Men är det en häst du vill ha så skulle jag chansa, mitt hbl var mkt hingstig trots att han kastrerades vid 2års ålder. Honom gav vi "MUNKPEPPAR" dagligen i några månader. Efter det var han aldrig mer hingstig, fungerade även på min kompis valack som var ung o lite sugen på flickorna.
Det är lite hormon obalans när en valack är hingstig o då hjälper munkpeppar till att stabilisera.:D

Lycka till!!
 
Sv: Sent kastrerat halvblod - 4 år

Red en häst som blev kastrerad som 13 åring och fungerade finfint med alla sorters hästar.
 
Sv: Sent kastrerat halvblod - 4 år

Min ponny var 6 år när han kastrerades. Vet ingenting om hur han var innan dess, men efteråt var han en lugn och trevlig kille. Han är inte så förtjust i valacker när han har en flock med bara ston, men det var å andra sidan inte ett av stona heller så jag tror inte det hänger ihop med sen kastrering.
Han är nästan mer feminin än stona ibland :p
 
Sv: Sent kastrerat halvblod - 4 år

Jag har en arab som var totalt ohingstig, kastrerades vid tre års ålder. Nu när han är fyra och halvt har han fått för sig att kulorna är kvar och blivit jättekaxig.
Jag har också en shettis som var jättesnäll och trevlig fram tills han var fem år gammal, då slog det slint i skallen och han blev ett litet mini-monster. Kastrerade honom omgående och efter två-tre månader var han som vilken valack som helst. Det är väldigt olika från häst till häst.
 
Sv: Sent kastrerat halvblod - 4 år

När vi köpte våran va han hingst, kastrerade honom som 4åring. Har varit en riktigt tjej tjusare och försökt betäcka några gånger men nu 6år senare så nu bryr han sej inte om att betäcka längre, skickar ut snorren när stona ställer upp sej för han men sen orkar han inte å går eller vänder upp rumpan åt dom å skriker typ:grin: Men har endel hingstkaraktär kvar, men betäcker inte längre.
 
Sv: Sent kastrerat halvblod - 4 år

Min fd. foderponny gick som hingst tills han var 13, har jag för mig (+ - något år kanske.)
Hemma hoss sina ägare gick han med ungston och ston i hagen utan problem.
 
Sv: Sent kastrerat halvblod - 4 år

min var över fyra när han kastrerades och hade även fått betäcka innan. han har lite hingstfasoner för sig men inget farligt. väldigt förtjust i alla andra hästar oavsett kön, han gillar även hingstar. har dock aldrig gått i hage med ston så jag vet inte om han skulle komma på att betäcka. (det har har jag iofs sett valacker som ej varit sent kastrerade göra också...)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 469
Senast: Hedinn
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 702
Senast: Pilot
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 206
Senast: Snurrfian
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 311
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp