Ser pållan spöken?

Filifjonkan_

Trådstartare
Började rida en totalt underbar liten häst här för ett par månader sen. Hästen är lugn som en filbunke, inte helt utan reaktionsförmåga dock, och hur snäll som helst. Väldans arbetsvillig med, hugger efter bettet och jobbar på som attan även om det spöregnar ute. En ganska harmonisk häst med andra ord.

För det första har hon problem med att stå själv i boxen. Det förstår man ju förvisso, då hon är som tejp på sin pojkvän :D I alla fall så springer hon runt i boxen, och verkar helt sjukt stressad. För det andra så kan hon inte stå still när jag binder upp henne. Binder då upp henne mellan två stolpar. Hon går två steg fram, och två steg bak. Och så håller hon på... För det tredje så gör hon något väldigt skumt när man närmar sig med handen på vänster sida av nacken, typ i manen där... Hon vänder sig och typ halvnafsar, hon som älskar människor och aldrig skulle göra illa nån med vilje. Vad kan det bero på?

Och för det sista så får hon något slags ryck rätt var det är, mer nu på sista tiden, och vägrar gå in i stallet. Bara fryser fast utanför och om man släpper efter på grimskaftet/tyglarna så ryggar hon bort från stalldörren.

Kan tilläggas att stallet är en del av en lada som dom precis renoverat, och fortfarande håller på att bygga sadelkammaren i. Jättefint, med stora boxar, 15 cm större än tilllåtna mått för fölbox, ljust oc välventileat med fönster och inga galler för boxarna så dom kan kolla ut fritt stallet. ( tre boxar, det bor två hästar där plus en häst som är där på helger och lov)

Någon som kan hjälpa mig med något av det här? Förstår inte alls vad som flugit i pållan....:confused:
 
Sv: Ser pållan spöken?

Tror inte hon ser spöken direkt.
Du nämnde att stallet håller på att renoveras? Är det kanske inte så att om dom håller på å bygger därinne medans hästarna är där så kanske hon blir stressad av ljudet och inte riktigt kan slappna av? Eller om de bygger medan hästarna är ute och så när de sedan kommer in så är stallet förändrat en gnutta (du vet, hästar kan ju se minsta lilla förändring och reagera på det). Kanske att dom medan dom byggt så har dom gjort det "bakom" henne så att hon blivit lite skygg bakåt, så att hon måste hålla koll överallt runtom sig själv?
Men det där med att hon nafsar efter dig när du närmar dig nacken har jag inte en aning om.
Tja. Jag vet inte. kan ju funderas på saken =).Hoppas det löser sig iallafall!
 
Sv: Ser pållan spöken?

hm, du kan ha helt rätt där, men saken är den att själva stallet är klart, det är sadelkammaren dom filar på nu, ska upp några skåp och ett elurtag. Men annars hade det vart en bra teori. Är ute på kvällarna (4-8) och då har ju byggarna g´ått hem för länge sen. Mja, den lilla hästens beteende går över mitt förstånd. :confused:
 
Sv: Ser pållan spöken?

I varje psykisk reaktion finns den fysisk orsak, som går att härleda till ett organ eller en funktion i kroppen. Psyket och fysiken bör vara i balans för att harmoni ska uppstå.

Det där med halsen låter som en stark varningssignal på att hon känner obehag. Kanske en möjlig låsning eller att hon har ont?
 
Sv: Ser pållan spöken?

jo...borde ta ut en napprapat eller nåt, som känner igenom hästen ordentligt...gammelgubben med för den delen, hans beteende är ju högst märkvärdigt... en drummel utan dess like. Men jättesnäll. men stendum..:crazy:
 

Liknande trådar

Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
3 813
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 804
Senast: shia
·
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 520
Senast: Hoppsin
·
Gnägg Alltså jag har varit lite kluven gällande spöken... Men flyttade till ett nytt stall för ett par veckor sedan o jag vågar verkligen inte...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 729
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp