Serie- och filmtips

Bukefalos 30 år!

__sofia__

Trådstartare
Det blir en del TV-tittande nu med amning och mys i soffan. Men jag behöver lite tips på vad jag kan titta på.

Jag har varit mest sugen på ljusare, trevligare saker. Inget läskigt, mörkt, för blodigt eller känslosamt. Helst svenskt eller engelskt tal. Jag har tidigare mest sett filmer snarare än serier, men just nu har jag tid att faktiskt titta på serier.

Just nu tittar jag på "I vår herres hage", innan det såg jag t.ex. en del på Husdrömmar, jag kollade igenom "Så byggdes Sverige", "Whiskey on the Rocks" och "Parterapi i Gagnef". Jag har tidigare sett Clarkson's Farm, den skulle annars också ha passat mitt nuvarande mood. Jag har några säsonger kvar att se av Outlander, det kan också passa. I filmväg nu såg jag senast Ticket to Paradise och några Studio Ghibli filmer.

Jag har just nu inget abonnemang, utan har tittat på SVT Play de senaste veckorna, men räknar med att jag skaffar ett när jag är klar med I vår herres hage. (om någon vet var man kan se säsong 5, så säg till!)

Någon som har några idéer på vad jag kan titta på?

Jag tittar just nu på Bridgertons på Netflix. En mysig historisk dramaserie, lätt att fastna i. Lagom och lättsam.
Jag funderade lite på den, och har tidigare sett de första två säsongerna. Problemet är att jag under många år tyckte väldigt mycket om böckerna (det var kanske femton år sedan, eller något sådant, sedan jag läste dem för första gången) och hade svårt för ändringarna i handlingen i TV-serien (framförallt i säsong två). Så kanske att jag ser resten, men kanske är jag också för påverkad av hur jag tycker den borde vara vs hur den är.

Jag funderade lite på den, och har tidigare sett de första två säsongerna. Problemet är att jag under många år tyckte väldigt mycket om böckerna (det var kanske femton år sedan, eller något sådant, sedan jag läste dem för första gången) och hade svårt för ändringarna i handlingen i TV-serien (framförallt i säsong två). Så kanske att jag ser resten, men kanske är jag också för påverkad av hur jag tycker den borde vara vs hur den är.
Aha, det kan jag förstå. Jag har inte läst böckerna, så för mig är allt nytt.

Om du skaffar Netflix så tipsar jag om Heartstopper och Ghosts. De är mysiga och lättsamma.

Annars tror jag Gilmore Girls finns kvar på svtplay fortfarande.

Om du skaffar Netflix så tipsar jag om Heartstopper och Ghosts. De är mysiga och lättsamma.

Annars tror jag Gilmore Girls finns kvar på svtplay fortfarande.
Ghosts (amerikanska versionen) har jag sett och gillar, så det är definitivt på rätt spår.
Heartstopper har jag läst, och kan tänka mig att den kan passa :up:
Jag har hört talas om Gilmore Girls, men egentligen aldrig riktigt vetat vad det är. Det kan definitivt vara värt att testa se :)

Ghosts (amerikanska versionen) har jag sett och gillar, så det är definitivt på rätt spår.
Heartstopper har jag läst, och kan tänka mig att den kan passa :up:
Jag har hört talas om Gilmore Girls, men egentligen aldrig riktigt vetat vad det är. Det kan definitivt vara värt att testa se :)

Gilmore Girls handlar om en ung mamma och hennes dotter i en amerikansk småstad. Väldigt mysig och det händer typ inga hemska grejer nånsin. Men man blir väldigt sugen på mat (ffa hämtmat och snacks) när man tittar, så se till att ha sånt hemma innan. :d

Netflix: Arrested Development, The Good Place, IT Crowd, Unbreakable Kimmy Schmidt, Superstore.

På Netflix finns också After Life och Derek som är helt fantastiska, men inte bara lättsamma utan väldigt känslosamma också, men på ett oerhört fint och tänkvärt sätt. Kan verkligen rekommendera dem.

Disney+: New Girl, Modern Family, Ally McBeal, Scrubs, Desperate Housewives. Grey's Anatomy, men den är förstås känslosam in emellan, ändå på ett enkelt/förutsägbart/lite löjligt men ändå underhållande sätt.

Det blir en del TV-tittande nu med amning och mys i soffan. Men jag behöver lite tips på vad jag kan titta på.

Jag har varit mest sugen på ljusare, trevligare saker. Inget läskigt, mörkt, för blodigt eller känslosamt. Helst svenskt eller engelskt tal. Jag har tidigare mest sett filmer snarare än serier, men just nu har jag tid att faktiskt titta på serier.

Just nu tittar jag på "I vår herres hage", innan det såg jag t.ex. en del på Husdrömmar, jag kollade igenom "Så byggdes Sverige", "Whiskey on the Rocks" och "Parterapi i Gagnef". Jag har tidigare sett Clarkson's Farm, den skulle annars också ha passat mitt nuvarande mood. Jag har några säsonger kvar att se av Outlander, det kan också passa. I filmväg nu såg jag senast Ticket to Paradise och några Studio Ghibli filmer.

Jag har just nu inget abonnemang, utan har tittat på SVT Play de senaste veckorna, men räknar med att jag skaffar ett när jag är klar med I vår herres hage. (om någon vet var man kan se säsong 5, så säg till!)

Någon som har några idéer på vad jag kan titta på?

All Creatures great and small! Så himla mysig serie om ett par veterinärer på landsbygden i England runt 40 talet. Lite rolig, lite sorglig ibland, vackra vyer

Vad jag har förstått så har S3 och S4 inte ändrat lika mycket i handlingen som S2, de har mest bara tagit bort sånt som känns lite väl aggressivt och andra "röda flaggor". (Har bara läst bok 1 och 2 men sett klipp med recensioner och jämförelser som tar upp skillnader mellan böckerna och serien även för de senare). Sedan tyckte jag väl att S3 var den svagaste men S4 är väldigt bra!

All Creatures great and small! Så himla mysig serie om ett par veterinärer på landsbygden i England runt 40 talet. Lite rolig, lite sorglig ibland, vackra vyer

Är inte All Creatures Great and Small och I vår herres hage samma? Bara det engelska/svenska namnet?

Jo, det är samma. Jag visste inte riktigt om folk hade bäst koll på den svenska eller engelska titeln, så jag skrev den svenska.
(dvs den nya TV-serien baserad på brittiska veterinären James Herriots böcker)

Vad jag har förstått så har S3 och S4 inte ändrat lika mycket i handlingen som S2, de har mest bara tagit bort sånt som känns lite väl aggressivt och andra "röda flaggor". (Har bara läst bok 1 och 2 men sett klipp med recensioner och jämförelser som tar upp skillnader mellan böckerna och serien även för de senare). Sedan tyckte jag väl att S3 var den svagaste men S4 är väldigt bra!

Om de är mer lika böckerna (eller, i alla fall inte s stora ändringar i handledningen som det kändes som det var i säsong 2) så kan det nog vara intressant att se dem :)

Gillar du klassiska svenska så finns flera av Hasse o Tages filmer på SVT play. Själv ska jag se Mannen som slutade röka senare idag.
Jag testade se någon äldre serie i Öppet Arkiv (eller vad det nu kallas), men fastnade då i att det inte fanns någon text - och även med svenskt tal föredrar jag just nu att kunna ha text, så jag kan ha lägre ljud, eller så att jag fortfarande hänger med om det är andra ljud.

Skulle du kunna tänka dig danska så gillar jag "Badhotellet"! Ljust, fina vyer, roligt, lagom med drama men inte mörkt eller sorgligt. Det finns på Tv4 play.

Skaffar du Netflix skulle jag även rekommendera "Virgin River", den är också mysig med fin natur. Lite väl överdramatiserade scener ibland och några tunga ämnen men det blir aldrig mörkt på riktigt.
"Derry Girls" är väldigt roligt, är på engelska men ganska mycket dialekt så man behöver nog ha på textning för att hänga med.
"Dead to me" har visserligen ett ganska tungt ämne som grundpremiss men på ett väldigt roligt sätt.
"Grace and Frankie" också väldigt rolig och värmande serie!

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka