Sevärdheter längs vägen?

Bukefalos 30 år!

gul_zebra

Trådstartare
Jag och några till ska åka till Ullared i slutet på veckan. En i sällskapet behöver flera bensträckare så jag tänkte kika på lämpliga ställen att stanna på som är lite roligare än en random p-ficka :)
Personen som behöver bensträckarna är gammal och har artros så hon orkar inte gå omkring så mycket så jag tänker inget komplicerat eller typ museum eller så. Har inte tänkt några längre omvägar heller.

Såhär långt har jag tänkt Bauhaus i Örebro på vägen ner (mest för att springa in och köpa en grej) och ner mot Jönköping har jag tänkt Brahehus slottsruin ena sträckan och Gränna polkagriskokeri på andra.
Jag ville åka via Ödeshög också men en annan i sällskapet protesterade mot det.

Har ni andra tips på stopp längs vägen?

Screenshot_20260824_160050_Maps.webp

Brahehus är lite krångligt om man har svårt att gå. Man parkerar på andra sidan e4 och går en bra gångtunnel under vägen, men runt själva ruinen är det ojämn mark överallt. Ha det i åtanke.

Mellan Jönköping och Ullared finns inte mycket. Först är det lång bit e4 och sen en liten väg i skogen. Det finns dock skyltar här och var vid olika små saker, inget större turistigt däremot.

Brahehus är lite krångligt om man har svårt att gå. Man parkerar på andra sidan e4 och går en bra gångtunnel under vägen, men runt själva ruinen är det ojämn mark överallt. Ha det i åtanke.

Mellan Jönköping och Ullared finns inte mycket. Först är det lång bit e4 och sen en liten väg i skogen. Det finns dock skyltar här och var vid olika små saker, inget större turistigt däremot.
Ja Brahehus har jag varit vid. Jag tänker att det är fint även om vi inte går dit, mormor får avgöra vad hon orkar och vill, om vi inte hellre går in på fiket där istället.

Stoppen är alltså mest för att hon ska få sträcka på benen med jämna mellanrum så artrosen inte blir för jobbig. Det kan handla om en fin utsikt, nån liten loppis eller vad som helst som inte är för fysiskt eller tidsmässigt krävande liksom :)

Bland annat Omberg med Ellen Keys Strand och Turisthotellet, Rökstenen, Alvastra klosterruin, Tåkern och flera naturreservat.

Jo, men det ligger ju inte längs motorvägen och är en rätt lång bit från bynn trots allt 🤪

Narr är överskattat och inte ens särskilt gott så det kan ni hoppa över.
Då är centralkondiset i Väderstad betydligt mer trevligt eller Sharpmans våffelcafé 😍
Men kanske blir för mycket avstickare även om det är smidigt att åka av i Mjölby och sen fortsätta samma väg och på e4an igen i Väderstad.

Jag och några till ska åka till Ullared i slutet på veckan. En i sällskapet behöver flera bensträckare så jag tänkte kika på lämpliga ställen att stanna på som är lite roligare än en random p-ficka :)
Personen som behöver bensträckarna är gammal och har artros så hon orkar inte gå omkring så mycket så jag tänker inget komplicerat eller typ museum eller så. Har inte tänkt några längre omvägar heller.

Såhär långt har jag tänkt Bauhaus i Örebro på vägen ner (mest för att springa in och köpa en grej) och ner mot Jönköping har jag tänkt Brahehus slottsruin ena sträckan och Gränna polkagriskokeri på andra.

Visa bifogad fil 190015
Jag skulle nog ta vägen över Askersund, Karlsborg, Hjo, Jönköping

Jag skulle nog ta vägen över Askersund, Karlsborg, Hjo, Jönköping
Tänkte också det.

Visa bifogad fil 190015

Skippa Jönköping och kör via Tidaholm (åk mot Tidaholm lite drygt 12 km efter Hjo), Mullsjö och sedan Nissastigen ned mot Gisslaved,Tranemo.
Otroligt vilka omvägar din karta visar jämfört med hur en Lastbils GPS väljer väg.

Tänkte också det.

Skippa Jönköping och kör via Tidaholm (åk mot Tidaholm lite drygt 12 km efter Hjo), Mullsjö och sedan Nissastigen ned mot Gisslaved,Tranemo.
Otroligt vilka omvägar din karta visar jämfört med hur en Lastbils GPS väljer väg.
Google maps är rätt egensinnigt...

Jag var och hämtade ett par Bagglamm förra helgen.

Jag hade några dagar tidigare varit och tittat på det ena bagglammet, och då fått en viss väganvisning när jag skulle köra hem (har koordinaterna inlagda). Det var en mycket rimlig väg.

När jag hade lastat bagglammet, och tryckte på knappen för "hem" fick jag en helt annan väganvisning (stod på samma ställe med max en meters skillnad). Google maps skulle prompt ha upp mig på E4, vilket jag inte vill med lamm i skåpet (vill kunna stanna om något händer), dels så är det längre och krångligare.

Man kan ju fråga sig varför den ger så olika förslag?

Varning för E20 genom Västergötland!

Det är fullt med pågående (stora) vägarbeten och riskerar att bli tråkigt och köigt!

Dalsland är ju vackert att köra genom, och det går utmärkt att stanna lite här och där längs vägen.

Vill man inte åka genom Dalsland, så ansluter jag mig till @golit :s förslag med väg 49 från Askersund, Krlsborg, Hjo och så vidare mot sydväst på något mindre vägar där det är lätt att stanna till och man hittar trevliga utsikter och små fik.

Nissastigen ned mot Gisslaved,Tranemo
Nissastigen går inte via Tranemo :D
Tranemo = riksväg 27
Nissastigen = riksväg 26

Nissastigen från Ryd ner till Hylte typ är nog den tråkigaste väg jag vet. Sen blir den lite fin. Eller ja, den är fin utanför Hestra när ljungen blommar. I nån kilometer.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Webinarier/minikurser

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar