Bukefalos 28 år!

Sexuella övergrepp och trakasserier är oacceptabelt

Vilka floskler de kastar ur sig.

Skriv in i regelverket att det är förbjudet för tränare att ligga med sina elever. Speciellt om de är underåriga. Allt annat är bara fluff

Det där är jättesvårt. Att ha sådana detaljskrivningar öppnar tyvärr för problem. Att skriva in att tränare aldrig får ligga med sina elever är för det första väldigt ingripande i människors privatliv. Jag kan tänka mig flera situationer där det inte är det minsta olämpligt. Tänk två femtioåringar utan något som helst beroendeförhållande. Det öppnar också för diskussioner om detaljer – en tränare kan hävda att han inte alls låg med eleven utan ”bara” gjorde x och y och att han därför inte brutit mot reglerna. Att skriva att det är förbjudet att ligga med sina elever om de är underåriga kan också bli fel, för det kan vara högst olämpligt ändå.

Bättre att ha en allmän skrivning om att tränare ska vara ett föredöme och inte utnyttja sin ställning på ett otillbörligt sätt eller liknande. Då täcks flera situationer in.
 
Det där är jättesvårt. Att ha sådana detaljskrivningar öppnar tyvärr för problem. Att skriva in att tränare aldrig får ligga med sina elever är för det första väldigt ingripande i människors privatliv. Jag kan tänka mig flera situationer där det inte är det minsta olämpligt. Tänk två femtioåringar utan något som helst beroendeförhållande. Det öppnar också för diskussioner om detaljer – en tränare kan hävda att han inte alls låg med eleven utan ”bara” gjorde x och y och att han därför inte brutit mot reglerna. Att skriva att det är förbjudet att ligga med sina elever om de är underåriga kan också bli fel, för det kan vara högst olämpligt ändå.

Bättre att ha en allmän skrivning om att tränare ska vara ett föredöme och inte utnyttja sin ställning på ett otillbörligt sätt eller liknande. Då täcks flera situationer in.
Jag förstår hur du tänker men generellt sett verkar män (sigh) ha svårt att fatta om man inte är sjukt tydlig, särskilt om den enögde är inblandad. Så jag tror att fluff om att vara ett föredöme inte alls kommer bita på de som ligger med sina elever, de VET ju förfan att det inte är okej men det finns ingen REGEL som säger tydligt att de inte får.
 
Jag ser faktiskt inte problemet med att skriva ut att en tränare inte får ha relationer med sina elever - ännu mindre problem med om skrivningen gäller omyndiga elever. En får väl byta tränare då, om situationen att tränare och (vuxen) elev vill inleda en relation uppstår och det bryter mot förbundets regler.

Är det acceptabelt som lärare att ha en relation med en elev? I grundskolan, gymnasiet, universitet?
Får en kriminalvårdare ha relationer med de intagna?
Är det lämpligt att en polis dejtar kriminella?
Bör en psykolog avstå från att ha relationer med sina patienter?
Det finns många yrken där åtminstone jag ser relationer som problematiskt, även om båda parterna är vuxna.
 
Senast ändrad:
Jag tycker inte att det är självklart att en tränare och en elev inte ska få ha något sexuellt umgänge. Men en tränare till mindreåriga elever har ett annat ansvar. Jag är förvånad över att det inte är en självklarhet faktiskt.
 
Jag ser faktiskt inte problemet med att skriva ut att en tränare inte får ha relationer med sina elever - ännu mindre problem med om skrivningen gäller omyndiga elever. En får väl byta tränare då, om situationen att tränare och (vuxen) elev vill inleda en relation uppstår och det bryter mot förbundets regler.

Är det acceptabelt som lärare att ha en relation med en elev? I grundskolan, gymnasiet, universitet?
Får en kriminalvårdare ha relationer med de intagna?
Är det lämpligt att en polis dejtar kriminella?
Bör en psykolog avstå från att ha relationer med sina patienter?
Det finns många yrken där åtminstone jag ser relationer som problematiskt, även om båda parterna är vuxna.
Jag kan väl iofs tycka att det är stor skillnad på skola och tränare. Det är ju inte ovanligt i många sporter att folk har relationer med sin tränare. Det är inte samma typ av maktposition.
Att man har relation med omyndiga elever är ju däremot oacceptabelt, men vad vuxna människor gör tycker jag inte man ska ha regler emot.

(däremot är det ju en annan femma om det är en tränare som är ansvarig för uttagning av lag etc, då bör man ju ha fler personer som är med och ansvarar).
 
Jag tycker inte att det är självklart att en tränare och en elev inte ska få ha något sexuellt umgänge. Men en tränare till mindreåriga elever har ett annat ansvar. Jag är förvånad över att det inte är en självklarhet faktiskt.
Jag kan väl iofs tycka att det är stor skillnad på skola och tränare. Det är ju inte ovanligt i många sporter att folk har relationer med sin tränare. Det är inte samma typ av maktposition.
Att man har relation med omyndiga elever är ju däremot oacceptabelt, men vad vuxna människor gör tycker jag inte man ska ha regler emot.

(däremot är det ju en annan femma om det är en tränare som är ansvarig för uttagning av lag etc, då bör man ju ha fler personer som är med och ansvarar).

Om man definierar tränare/elev som att det finns en ekonomisk transaktion inblandad så tycker jag att det har betydelse och att det är oacceptabelt med sexuella relationer. Även de som har fyllt 15/18 kan befinna sig i eller uppleva befinna sig i en beroendeställning.
Jag har aldrig hört talas om att någon tar betalt av sin fru/sambo eller sina barn (bortsett från de som lever på sponsoravtal etc). Om det är helt öppet vilken relation som är mellan tränare och "elev" så kan andra elever förhålla sig till det. Och välja om de vill träna för personen eller inte. När sådant sker i det fördolda blir det en osäkerhetsfaktor för övriga som också kan skapa en otrevlig stämning i en grupp/lag. Om NN blir uttagen eller får mycket beröm så måste man kunna förutsätta att NN är bra/bättre än övriga. Hur skulle det kännas om det i efterhand kommer fram att det var ett sätt av tränaren att få/tvinga till sig sexuella gentjänster? Blir det då press på övriga elever/lagmedlemmar att också acceptera sex för att platsa i gruppen/laget?
 
I det andra programmet så nämns det faktiskt, oavsiktligt, ett sätt för ryttare på alla nivåer att påverka. Tränarportalen. Många tränare är numera anslutna dit och de tränar elever på alla nivåer och i alla åldrar. Det verkar inte finnas några som helst etiska regler för att ansluta sig. Det enda som krävs är en godkänd tränarutbildning (de behöver inte ens ha licens, dvs om de fråntas licensen kan de stå krav om jag förstått reglerna rätt).
Om alla som anlitar en tränare som är ansluten till tränarportalen slutar träna för den tränaren tills tränarportalen ställer upp etiska regler för att vara ansluten så skulle det drabba väldigt många (oskyldiga) tränare och det skulle handla om mycket pengar. Sannolik skulle det ganska snabbt bli en ändring.
Ett sätt att inte i onödan skada helt oskyldiga tränare kan vara att inför nästa termin (eller nästa betalningstillfälle) kontakta tränarportalen och kräva etiska regler som förhindrar sexuella övergrepp eller utnyttjanden om man ska fortsätta anlita tränare X eller någon annan tränare på portalen. Det kan vara juste att berätta för sin tränare om vad man tänker göra och varför. Jag gissar att trycket från tränarna som är anslutna snabbt blir stort. Speciellt om många går samman och gör på samma sätt. Jag tror att detta är mycket mer effektivt än att försöka få ridsportförbundet att ändra sig.
 
Om man definierar tränare/elev som att det finns en ekonomisk transaktion inblandad så tycker jag att det har betydelse och att det är oacceptabelt med sexuella relationer. Även de som har fyllt 15/18 kan befinna sig i eller uppleva befinna sig i en beroendeställning.
Jag har aldrig hört talas om att någon tar betalt av sin fru/sambo eller sina barn (bortsett från de som lever på sponsoravtal etc). Om det är helt öppet vilken relation som är mellan tränare och "elev" så kan andra elever förhålla sig till det. Och välja om de vill träna för personen eller inte. När sådant sker i det fördolda blir det en osäkerhetsfaktor för övriga som också kan skapa en otrevlig stämning i en grupp/lag. Om NN blir uttagen eller får mycket beröm så måste man kunna förutsätta att NN är bra/bättre än övriga. Hur skulle det kännas om det i efterhand kommer fram att det var ett sätt av tränaren att få/tvinga till sig sexuella gentjänster? Blir det då press på övriga elever/lagmedlemmar att också acceptera sex för att platsa i gruppen/laget?
Vet inte varför du skriver det här till mig? Jag tycker verkligen inte det är okej med att man har förhållanden med sina minderåriga elever. Jag pratar som sagt om VUXNA.
Hur man löser den ekonomiska biten får väl stå för paret isf.

Hur min kommentar om 2 vuxna människor blir till att andra kan känna sig tvingade till att ligga med tränaren förstår jag inte riktigt.
 
Vet inte varför du skriver det här till mig? Jag tycker verkligen inte det är okej med att man har förhållanden med sina minderåriga elever. Jag pratar som sagt om VUXNA.
Hur man löser den ekonomiska biten får väl stå för paret isf.

Hur min kommentar om 2 vuxna människor blir till att andra kan känna sig tvingade till att ligga med tränaren förstår jag inte riktigt.
Jag tycker inte att det är ok med sexuella relationer mellan tränare och vuxna elever heller. Det kan ur flera aspekter vara problematiskt. Därför tycker jag att det är rimligt att ett förbund har en regel om att man inte får ha sexuella relationer med sina elever (oavsett ålder). Vill man träna/bli tränad av sin fru så får man lösa det utan ekonomisk ersättning. Då är man ju sannolikt öppen med sin relation också.
Jag tror att många fler skulle reagera om de misstänkte något och därmed försvåra för dem som "köper" eller tvingar sig till sexuella tjänster, oavsett om eleven är 14, 15, 17 eller 18 om reglerna var tydliga. Det skulle också underlätta för den som vill säga nej. Nu kan allt döljas under "hon ville också".
En beroendeställning upphör inte direkt bara för att man fyller 18. Det innebär heller inte att man inte kan bli utsatt för sexuellt tvång. Av sammanhangen som berättas i radioprogrammen kan man anta att flera av tjejerna är vuxna.
 
Samma gamla rapande år ut och år in. Skäms de inte över att ha så lite konkret a komma med? Ja, förutom alla sjuka uttalanden hela tiden som de påstår "missförstås". Nä, det är Ni som är kompletta idioter fast i forntiden!

Om någon missat (för de kan såklart inte själva specificera aktuell mediarapportering 🙄), P1 Dokumentär miniserie del 1 av 3, alla finns på Spotify:

Det sjukaste är ju att många av oss vet vilka de flesta av dessa männen i serien är, och ändå kunde jag snabbt leta upp årsaktuella artiklar där de hyllas för sina sportsliga prestationer i olika sammanhang till min ohästiga kollega som också lyssnade.
Lyssnade på detta avsnittet på väg till jobb nu och det känns märkligt att denna topptränare førsøker stämma till høger och till vänster.
Vad tycker hans nuvarande sambo om att han som vuxen grisat runt bland tonåringar i stallet ?
Ryktena om honom har ju funnits i många år.
Stackars alla utnyttjade barn :-(
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Det är dags för ett nytt avsnitt av Sveriges radios Ridpodd med Christian Olsson och Maria Gretzer. I det här avsnittet tar duon upp...
Svar
0
· Visningar
669
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Landslagsryttaren som i höstas stängdes av efter anklagelser om psykiska övergrepp och sexuella trakasserier har fått sin dom av FEI.
Svar
0
· Visningar
299
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Med anledning av det program Uppdrag Granskning gjort om ridsporten vill Svenska Ridsportförbundet vara tydliga med att alla former av...
Svar
6
· Visningar
1 364
Senast: ufot
·
  • Artikel
Hästnyheter Alla de goda värdena ska lyftas och spridas och sporten ska bli tillgänglig för fler. Och så ska skiten mockas bort. Sandra Ruuda duckar...
Svar
0
· Visningar
260
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Vi som tränar för tävling i agility. Del 2.

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp