Bukefalos 28 år!

Sexuella övergrepp och trakasserier är oacceptabelt

Vad sägs om att man skriver om eller lägger till i stadgarna så att det blir tydligt samt underlättar att man kan agera i de fall där lärare har olämpliga relationer med minderåriga, underåriga och elever? Hur skall man kunna agera och rensa ur sporten genom att hänvisa till stadgar som öht inte innehåller formuleringar om beroendeställning och olämplig kontakt/agerande/relationer?
 
Vem försöker dom lura? All vet redan var SvRF står för med tanke på allt deras duckande för uppenbara olämpliga relationer osv. Lika bra att de säger rakt ut att de jobbar för att män med makt ska få tillgång till ungdomar. Då kanske ett alternativt ridsportförbund kan få utrymme att växa fram.
 
Vem försöker dom lura? All vet redan var SvRF står för med tanke på allt deras duckande för uppenbara olämpliga relationer osv. Lika bra att de säger rakt ut att de jobbar för att män med makt ska få tillgång till ungdomar. Då kanske ett alternativt ridsportförbund kan få utrymme att växa fram.
Eller hur. Viktigare att sparka kvinnor som säger åt att män som förgriper sig på barn och ungdomar är vidriga än att göra något åt männen som förgriper sig. 🙄 Dom har lagt så mycket krut på att få tyst på kvinnorna som säger emot, medans dom som äcklar sig får göra precis som dom vill, dom blir inte ens fråntagit sina tränarlicenser mm. Så vidrigt!

Ser gärna ett ridsportförbund vart det inte är gamla vita män med vidriga värderingar som sitter på makten.
 
Jag saknar ett tydligt uttalande om vad man kommer att förändra och vad man kommer att göra för att stoppa dessa män. Detta uttalande innehåller ju inget konkret, det är bara ord.
Helt enig. Tycker dessutom att det är ett problem att de börjar prata om mobbing och samarbeten med Friends i samma andetag. Att klumpa ihop de två sakerna blir ett sätt att grumla till vattnet, skifta fokus och omformulera frågeställningen till ett scenario där förövare inte längre kan identifieras som grupp. Utan det hela vattnas ur till ett allmänt "det är dumt att vara dum och alla ska vara snälla mot alla". Det blir en whataboutism som gör att offer och förövare plötsligt kan vara lika goda kålsupare, fast det inte var det det handlade om från början.
 
Helt enig. Tycker dessutom att det är ett problem att de börjar prata om mobbing och samarbeten med Friends i samma andetag. Att klumpa ihop de två sakerna blir ett sätt att grumla till vattnet, skifta fokus och omformulera frågeställningen till ett scenario där förövare inte längre kan identifieras som grupp. Utan det hela vattnas ur till ett allmänt "det är dumt att vara dum och alla ska vara snälla mot alla". Det blir en whataboutism som gör att offer och förövare plötsligt kan vara lika goda kålsupare, fast det inte var det det handlade om från början.
För mig låter det som en mediatränad person som använder väldigt många ord till att säga väldigt väldigt lite. Man försöker finta bort kritiker.
 
Kanske. I så fall en strategi som är väldigt omodern. Detta drar ju snarare till sig kritik.
Usch jag blir så frustrerad. De borde ju anlita någon som faktiskt är bra på kriskommunikation. Men det skulle i sin tur kräva en hel del förändring, och det verkar man ju vara för kortsynt för att inse behovet av, även om det vore motiverat till och med av rent egoistiska skäl. Allt detta kommer ju bara bita förbundet i rumpan.
 
"Vi har kommit långt jämfört med andra sporter"?

OK vi skyddar vuxna människor som tubbar femtonåringar i beroendeställning till sex, men det är OK för vi anser att det finns de som är värre O_o Hur var det inom ridsporten innan förbundet kom så "långt" - avsugningar för varvridning? (Det bör ju ha varit görvidrigt om man nu kan slå sig för bröstet och ha "kommit långt")

Om man nu har "kommit långt" jämfört med andra sporter - borde man inte kunna dela med sig av lite konkreta åtgärder? Hjälpa de andra stackarna?
 
Vilka floskler de kastar ur sig.

Skriv in i regelverket att det är förbjudet för tränare att ligga med sina elever. Speciellt om de är underåriga. Allt annat är bara fluff
Håller med. Bra kommunikation i det här läget borde enligt mig innehålla: Erkännande av problemet följt av regeländringar/-tillägg samt konkreta handlingsplaner för proaktivt arbete. Om handlingsplaner redan finns, kommunicera hur dessa följs upp och förbättras kontinuerligt och resultaten hittills. Såna här saker tål dessutom att upprepas i ödmjuka ordalag där man är tydlig med problemet och vems ansvar det är att reda ut dem (ens eget) och att detta prioriteras samt att man ställer sig på de utsattas sida.

Istället inleder man med en surmulen, passiv-aggressiv formulering som framställer medierapporteringen, inte själva fenomenet som problemet: "Med anledning av aktuell medierapportering...", som att det inte ligger i ens egna intresse oavsett. Sen det här stycket är en jäkla travesti i att förminska och skylla ifrån sig. "Stallet är i grund och botten en positiv miljö där de flesta mår bra och känner en fin gemenskap, men det innebär inte att stallmiljön är immun mot mobbing, kränkningar, övergrepp och trakasserier. Dessa allvarliga samhällsproblem förekommer dessvärre på alla platser där vi människor befinner oss." Läs: 'Problemen handlar om huruvida enskilda individer lyckas må bra eller inte i stallet – och stallet är ju bra, så om du inte mår bra där är det faktiskt inte vårt fel. Om dåliga saker förekommer – och vi är noga med att först nämna ett fenomen där barn är förövare – är det något som kommer utifrån och förorenar stallmiljön. Sedan är vi faktiskt inte sämre än samhället i stort, så det är faktiskt orättvist att peka ut oss!'
 
Lika många ord som vanligt utan att säga ett piss.

Nä, ger inte mycket för förbundet. Glädjs inte längre för sportframgångar och kan inte titta på tävlingar länge på tv utan att fundera på vilka och hur många av ryttarna som utnyttjar sin beroendeställning till elever och anställda:yuck:
 
Nä, ger inte mycket för förbundet. Glädjs inte längre för sportframgångar och kan inte titta på tävlingar länge på tv utan att fundera på vilka och hur många av ryttarna som utnyttjar sin beroendeställning till elever och anställda:yuck:
Rimlig respons tycker jag.

*kl*

Finns det några alternativ för de som vill träna och tävla utanför förbundet, förutom islandshäst & western? Existerande eller visionärt?
 
Samma gamla rapande år ut och år in. Skäms de inte över att ha så lite konkret a komma med? Ja, förutom alla sjuka uttalanden hela tiden som de påstår "missförstås". Nä, det är Ni som är kompletta idioter fast i forntiden!

Om någon missat (för de kan såklart inte själva specificera aktuell mediarapportering 🙄), P1 Dokumentär miniserie del 1 av 3, alla finns på Spotify:

Det sjukaste är ju att många av oss vet vilka de flesta av dessa männen i serien är, och ändå kunde jag snabbt leta upp årsaktuella artiklar där de hyllas för sina sportsliga prestationer i olika sammanhang till min ohästiga kollega som också lyssnade.
 
Nä, ger inte mycket för förbundet. Glädjs inte längre för sportframgångar och kan inte titta på tävlingar länge på tv utan att fundera på vilka och hur många av ryttarna som utnyttjar sin beroendeställning till elever och anställda:yuck:

Tyvärr inte. Vill man tävla i "vanliga" grenar så är man ägd av SvRF. Tur jag tappat intresset för tävling så jag inte ens behöver träna eller lösa licens i nån SvRF-ansluten klubb.
 
Tyvärr inte. Vill man tävla i "vanliga" grenar så är man ägd av SvRF. Tur jag tappat intresset för tävling så jag inte ens behöver träna eller lösa licens i nån SvRF-ansluten klubb.
Hm. Tänker att det finns en gräns för hur länge en sport kan överleva den här sortens skandaler, särskilt i kombination med hästvälfärdsskandaler som t.ex. Strömsholmstränaren som misshandlade sin häst inne i trailern etc.
Edit: Hehe. Läste om och såg att det inte blev ett riktigt svar på det du skrev. Men min tanke var att alternativ kommer växa fram, förändring kommer tvingas fram inom förbundet, eller så kommer sporten att tappa utövare. Tror jag. Hoppas jag.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Det är dags för ett nytt avsnitt av Sveriges radios Ridpodd med Christian Olsson och Maria Gretzer. I det här avsnittet tar duon upp...
Svar
0
· Visningar
668
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Landslagsryttaren som i höstas stängdes av efter anklagelser om psykiska övergrepp och sexuella trakasserier har fått sin dom av FEI.
Svar
0
· Visningar
299
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Med anledning av det program Uppdrag Granskning gjort om ridsporten vill Svenska Ridsportförbundet vara tydliga med att alla former av...
Svar
6
· Visningar
1 363
Senast: ufot
·
  • Artikel
Hästnyheter Alla de goda värdena ska lyftas och spridas och sporten ska bli tillgänglig för fler. Och så ska skiten mockas bort. Sandra Ruuda duckar...
Svar
0
· Visningar
260
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp